Wednesday, October 12, 2011

Kontroll

Tu hari Dr. Ben ada komen pasal filem2 foreign...aku teringat pulak satu filem dari Hungary yang aku tengok beberapa bulan yang lepas...


Kontroll (2003)

Cerita ni memang dah lama...aku dah download beberapa tahun yang lalu....sayangnya ketika itu aku gagal mencari subtitlenya...macam la aku paham bahasa Hungary kan sehinggalah baru2 ni sekali lagi terjumpa pasal filem ni kat youtube dan ada pula subtitlenya...

Cerita ni berkisarkan sekumpulan pekerja pemeriksa tiket keretapi di stesen keretapi bawah tanah di Budapest...suasana kelam dan gelap...(ialah keseluruhan cerita berkisarkan suasana bawah tanah stesen keretapi kan...mana nak jumpa matahari)...banyak membantu menaikan mood misteri dalam cerita ni...sumpah aku nengok 3 kali adegan2 last filem ni pun masih blur nak paham...

Tak sangka...negara seperti Hungary yang aku tak pernah terpikir pun boleh menghasilkan filem jenis macamni...rating kat IMDB pun tinggi...kepada sesapa yang suka filem2 yang mencabar minda...ini memang aku rekomended!!

5 comments:

  1. kalo belum tengok , ko try tengok filem Russia ke Ukraine
    Brest Fotress pasal Russia sojers ngan family dorang defend satu fort ni dari serangan German WW2.

    Kira macam Bukit Kepong.
    Siol German tembak flame thrower tak agak2 siak.

    ReplyDelete
  2. memang unik

    http://wayanggambar.blogspot.com/2011/06/kontroll-2003.html

    ReplyDelete