Tuesday, October 11, 2011

The Worst Of Acid Reign

Lagi ke album dari tahun 1991...kali ni yang heavy skit la...



Acid Reign - The Worst Of Acid Reign

Zaman2 thrash dulu banyak jugak band2 dari UK yang aku suka...sayangnya disebabkan muzik thrash ni lebih di pelopori oleh band2 US...kebanyakan yang keluar dari UK lebih di anggap sebagai copycat...mereka jugak agak ketinggalan kalau nak dibandingkan dengan band2 thrash dari Jerman...tak tau dimanakah silapnya...sedangkan di tahun2 70an band2 UK la yang menguasai dunia...

Dalam banyak2 band2 thrash UK yang aku follow di antaranya seperti Sabbat,Xentrix,Onslaught,Slammer,Deathwish,DAM dll...ntah kenapa aku paling suka ngan Acid Reign...



1st time tau bila baca review Metal Hammer pasal album "The Fear"...rating tinggi menyebabkan bila aku jumpa kaset Ep "Moshkinstein" dorang terjual kat pasaran tempatan terus aku sambar...ternyata dorang memang best pun...

Sayangnya dorang bukannya berasal dari Bay Area maupun New York...tu yang susah nak naik tu...walaupun majoriti band2 dari sana pun seakan2 sama jer bunyinya...dah namanya pun thrash...mestilah tak jauh bunyinya...dorang sering di anggap clone Anthrax...memang betul...muzik dorang memang ada iras2 Anthrax...tapi bagi aku itu tak menjadi hal...muzik yang sedap tetap akan sedap tak kira ko clone ker ori...

Album kompilasi ni mengandungi lagu2 demo,B sides dan rakaman live mereka serta 2 unreleased tracks...tu sebab di panggil "The Worst Of" kot bukannya "The Best Of"...yang berbaloinya lagu2 ni tak jumpa atau versi yang berlainan dari album2 mereka...so kalau takat ada album2 mereka (Moshkinstein,The Fear dan Obnoxious) pun masih di kira tak lengkap kalau takder album yang ni...



Di sebabkan ni bukanlah rakaman lagu2 baru...aku lebih tertarik nak dengar lagu2 cover version dorang...(buat yang tak pernah dengor...boleh try lagu2 dorang macam "Bully Boy/Lucifer's Hammer","Motherly Love" dan "R.F.Y.S.")...selain cover Black Sabbath...aku cukup suka dengan cover dari Bad News yang bertajuk "Warriors of Genghis Khan!"...

Tapi highlight untuk cd ni bagi aku adalah cover dari Blondie "Hanging on the Telephone"...aku dah dengar Def Leppard dan band Alexi Laiho Sinergy buat...malah Roxette pun pernah buat...tapi yang Acid Reign ni buat yang paling terbaik...sangat best...

kalau nak try thrash metal dari UK....aku rekomen korang try album2 Acid Reign seperti The Fear ataupun Obnoxious...memang 2 ni jer pun album yang dorang ada...lepas kompilasi ni dorang kena drop ngan syarikat rakaman dan terus berpecah...sayang sungguh...

5 comments:

  1. rasanya memang copycat tu la UK Thrash tak berapa menjadi. Acid Reign pada aku so-so je.

    ReplyDelete
  2. Pendapat saya: UK thrash tak evil..
    Hanya Onslaught je evil sikit2..
    Sebab tu tak naik. Sabbat pun sikit2 je... Yg lain2 lebih kepada fun2 thrash gitu.. auww...

    Kesimpulan: Bay Area or Teutonic thrash metal is real! hehe..

    ReplyDelete
  3. aku suka tengok ko nye selalu ada cd ada kaset. A true fan.

    ReplyDelete
  4. deaf...biasanya aku beli cd pasal nak upgrade dari kaset...tu pasal ada dua2...

    ReplyDelete
  5. walau tak berapa original, gua tetap seronok mendengar acid reign atau apapun band thrash sama ada dari us, u.k, german atau CROMOK.
    semuanya bahan penting pada gua melukis kartun.

    ReplyDelete