Thursday, November 3, 2011

Doug Aldrich dan Killing The Dragon

Semenjak konsert whitesnake ni...banyak pulak aku terbaca pasal Doug Aldrich...aku pun nak menyibuk cerita pasal mamat ni..lagi pun dah lama tak buat cerita pasal gitar hero..



aku 1st time tau pasal dia bila ada terbaca rumour pasal Dio nak ambik dia lepas Craig Goldy injured tangan (tahun 88 kalau tak silap)...tapi tu jam band dia "Lion" tengah baru nak naik...dia tolak...sapa pernah tengok Transformer The Movie (yang kartun punya) tahun 1986...lagu tema dia tu "Lion" la yang main...tapi sayangnya kumpulan ni tak top...dan dia jugak main dengan House Of Lords untuk album "Sahara" (aku suka album ni...best) tapi nama dia tak masuk list pun pasal dia cuma gitarist jemputan untuk album tu...tapi dengan Hurricane (satu lagi band 80an yang kurang menjadi...dia memang join dan main untuk album "Slave to the Thrill"...sayangnya ngan Hurricane pun tak lama pasal dia nak join House Of Lords...tapi Gregg Giuffria tak ambik dia full time pun untuk House Of Lords...


Metal Edge Jun 1989


Metal Edge April 1994

Akhirnya masa zaman grunge meletup dia ngan vokalis "Lion" tubuhkan Bad Moon Rising...tapi aku tak ambik tau pun...pasal aku ingat ni band alternative macam Blind Melon atau Collective Soul tu...dan aku tak tau pun dia dalam band tu...tapi bila Dio rilis Killing The Dragon (2002) tetiba nama dia naik balik...padahal tu jam Dio dah ngam dah dengan Craig Goldy masa album Magica...album yang pada aku menaikkan balik nama Dio kat pentas metal selepas beberapa album tenggelam sejak Dream Evil...

Dalam satu interview ngan Craig Goldy yang aku baca sepatutnya memang dia yang main untuk Killing The Dragon...malah dia main dan cipta 3 lagu... “Throw Away Children,” “Push” dan “Rock and Roll”...tapi kebetulan masa tu wife dia kat Denmark mengandung...so pada dia keluarga lebih penting...dan mungkin memang rezeki Doug Aldrich...Dio panggil Doug untuk habiskan recording Killing The Dragon dan rakam semula 3 lagu Craig Goldy tu...
(btw...Craig Goldy memang gitarist fav. Dio...minggu2 sebelum kematiannya pun dia bersama2 ngan Craig cipta lagu untuk album baru yang ada iras2 Magica...dengar cerita wife Dio, Wendy dah bagi kebenaran untuk Craig dan Rudy Sarzo riliskan lagu2 ni satu hari nanti...dengo2 ceritanya mungkin Ripper Owens yang nyanyi....ok ni cerita lain....mungkin aku patut buat entri pasal Craig Goldy jugak la...)



Apa2 pun Killing The Dragon memang best...ramai yang kata album ni mengembalikan Dio ke era 8an...zaman2 Holy Diver, Last In Line...tambah2 pulak Jimmy Bain pun main dan menyumbangkan lagu...tapi pada aku tak kisah la apa orang kata...kalau Magica menaikkan semula nama Dio...Killing The Dragon pulak benar2 menaikkan semula nama Doug Aldrich...riff2 dan solo2 dia dalam ni memang dasat...kekadang megingatkan aku kepada Dio zaman Vivian Campbell...memang tak salah peminat mengaitkan album ni dengan album2 era 80an Dio...production album ni pun tip top...clear....

Walabagaimanapun...aku lebih suka lagu2 dari side A (kalau dengar guna kaset la...) terutama lagu "Killing the Dragon" dan "Along Comes A Spider"...riff dan solo2 Aldrich dalam lagu2 ni memang dasat...selain tu "Scream","Rock And Roll" dan "Throw Away The Children" pun best..."Push" tu walaupun bunyi pop rock sikit...tapi ok la...

Cuma side B ada sedikit filler...lagu2 macam "Cold Feet", "Guilty" dan "Before The Fall" ni ler yang buat aku rasa album ni jadi kureng sikit...lain2 memang aku takder masalah...tapi macam aku cakap awal tadi la...Craig Goldy adalah gitarist kegemaran Dio....so Doug Aldrich cuma merasa main satu album ni ajer la...pasal album selepas tu Master of the Moon...sekali lagi Craig Goldy yang main (iskh...aku memang patut buat entri pasal Craig Goldy ahhh...)

6 comments:

  1. Doug memang ada aura menarik atas pentas.

    Dio dengan Ozzy ni memang terer bab memilih gitaris2 beraura.

    ReplyDelete
  2. satu lagu tukar gitar
    satu lagu tukar gitar
    satu lagu tukar gitar
    ambik gitar tong, duk atas kerusi..masuk part gitar karen je guitar tech dia lari bawak tukar gitar, lagi satu orang angkat bangku dia duk tadi
    lagi satu orang lekas2 datang adjust mikrofon dia

    Terus terang, ni macam dah jadi dia punye show lak haha.
    Aku rasa David Coverdale happy giler ah dapat si Doug Aldrich ni

    ReplyDelete
  3. ..betul Dough dalam Dio mengubat rindu aku pada Vivian era Holy Diver tuhh..:0)

    ReplyDelete
  4. Dr Ben... Ozzy mungkin...

    tapi Tracy G masa main Dio pernah kena boo...tu pasal Dio ambik balik Craig Goldy lepas Angry Machines..

    ReplyDelete
  5. msa mula2 tengok Doug joint DIO saya cukup benci tngk imej dia yg ala2 Rahndy Rhoad tu...cuma lately ni baru nampak dia ada relevan dalam Rock jika nak banding dgn Reb Beach

    ReplyDelete
  6. cover album DIO paling terbaiekkk - killing the dragon yang digoreng oleh dough aldrich

    ReplyDelete