Thursday, November 17, 2011

@ Kukup

Ini adalah trip jalan2 tak cari makan aku masa cuti raya haji yang lepas...kebetulan melawat rumah Pak Uda aku di Pontian...sempat lah jugak menyinggah di pekan Kukup...

Buat yang tak tau dan malas nak mengoogle...Kukup adalah sebuah pekan kecil lebih kurang 20km dari bandar Pontian...ianya terletak di tepi laut...tapi tak bermakna Kukup adalah tempat untuk bermandi manda...sini takder pantai untuk mandi manda...biasanya ia lebih sinonim dengan tempat makan...seafood sudah semestinya...

Disebabkan trip aku ni bukan untuk makan...(Pak Uda aku dah bagi makan cukup2 kat rumah dia)...ini lah trip jalan2 cuci mata...so layan gambo ajer la...


Ini dalah pekan Kukup...kira pekan koboi la...yang aku tak suka pegi sini adalah bab parkingnya...jauh kena menapak...berpeluh ketiak kalau sampai waktu tengahari...kecuali kalau nasib baik dapat parking illegal kiri kanan jalan...tapi leceh la pulak time nak balik nak kena u-turn...sempit...


Pekannya hanya terdiri dari deretan kedai2 di kiri dan kanan jalan...adalah dalam 50-100 meter kot...kebanyakannya adalah kedai makan (seafood) dan kedai Souvenir (barangan angry bird sudah semestinya...heheh...)


Selain seafood...Kukup jugak terkenal sebagai terminal feri untuk ke Tanjung Balai, Pulau Karimun Indonesia...aku diberitau tiketnya hanya RM100 untuk pergi dan balik...perjalanan pula mengambil masa selama 1 jam....oleh kerana ini adalah trip jalan2 cuci mata...tak bawak pasport pun...mungkin lain kali la kot...


Selain dari perkhidmatan feri ke Tanjung Balai...kat sini jugak boleh naik bot untuk ke Taman Negara Pulau Kukup...tiket RM5 jer pergi dan balik...alaa...bukannya jauh pun...takat sepelaung ajer...


Bot ni aku tak tau dia ada ikut masa bertolak ker tak...aku tengok naik 2,3 orang jer pun dia jalan...mungkin pasal perjalanannya dekat kot...sepelaung la katakan..


sekali lagi cakap...ini hanyalah trip untuk mencuci mata...so tak naik bot pun...lain kali mungkin..


Peace Yo!!!

9 comments:

  1. nanti anak aku cukup setahun kira nak vacation p johor then boleh tembus p singapore heheheheheheheheh

    ReplyDelete
  2. Haha.. betul2...
    Aku pun nak ngabor ke gambor tu.

    Ni sesi jalan-jalan lepas Hari Raya Aidiladha di samping test drive la unit DSLR baru beli ye. Elelele.. ngaku je laaa...

    ReplyDelete
  3. Tak beli Rolexke? Tag Hauer pun ada. Kalu jalan on the way ke kukup tu belah kiri nampak chimney besar dari jauh tu opis akula.

    ReplyDelete
  4. dia punya gambo awan tu mmg cantik..

    ReplyDelete
  5. dulu nak makan seafood je semua cakap kukup.. terutama kaum cina.

    ReplyDelete
  6. singgah lain kali roger, boleh gi ngeteh tepi laut pontuan atau kat Mandella seafood...

    ReplyDelete
  7. gua penah sampai ke sini sekali tahun 2004. makan seafud dan beli baju batik. heh!

    ReplyDelete