Tuesday, November 29, 2011

Van Halen II

Lagi pasal album rock 70an...kali ini dari tahun 1979...album dari Van Halen...sebenonya aku lebih biasa dengan Van Halen zaman Samy Hagar berbanding David Lee Roth...Van Halen II adalah album ke 3 era David Le Roth yang aku ada...selepas 1984 dan Women And Children First....1984 dulu aku dah cerita...dan bersesuaian ngan entri pasal rock 70an...jom cerita pasal album ni...



VAN HALEN II

Mendengar album ni kita akan mengakui kenapa banyak gitaris2 lain selalu di cop sebagai klon Eddie Van Halen...kalau mendengar album2 hard rock terutamanya di sekitar penghujung 80an...pengaruh permaianan beliau memang jelas boleh didengar...ramai sungguh nak jadi Eddie Van Halen ni rupa2nya...

Van Halen II bukan lah album yang mudah di hadam...bagi aku majoriti album2 zaman David Lee Roth memang macam tu...banding ngan zaman Sammy Hagar yang sangat catchy...tapi disebabkan kerja gitar Eddie Van Halen...setiap lagu2nya menjadi sesuatu yang menarik untuk didengar berulang2 kali...

Aku mengambil sedikit masa untuk menyukai album ni...tapi bila dah masuk...memang sedap album ni...seperti kebanyakan album2 awal Van Halen...mesti ada lagu kaver...walaupun lagu kaver "You're No Good" (Linda Ronstadt???..) tak lah sepopular dan sesedap "You Really Got Me" ataupun "(Oh) Pretty Woman"....tapi ianya diletakkan di track pertama...pelik kan...kenapa lagu ni dipilih untuk menjadi track pembukaan...aku pun tak tau...biasanya lagu2 kaver ni track2 terakhir....

Tapi sememangnya susunan track lagu untuk album ni sedikit pelik...lagu2 yang sedap dan best kebanyakkan di separuh terakhir album ni...kebiasaan album kan lagu2 best letak di awal...nasib lagu paling terkenal dari album ni "Dance the Night Away" di letak kat track ke 2...so takler ler boring kalau 1st time dengar...ni lagu paling pop dan catchy dari album ni...



macam aku cakap tadi...start dari tack no 5 "Outta Love Again"...hingga track 10 "Beautiful Girls"...semuanya bagi aku menarik...terutama part solo/riff Eddie Van Halen la... cekidot instrumental "Spanish Fly"...kalau "Eruption" dia guna gitar letrik...yang ni giler laju dia belasah guna gitar akustik...pergh!!

Kalau anda peminat gitar...aku memang cadangkan korang dengo album ni...tapi kalau jenis nak yang sedap hadam...cekidot era Samy Hagar...tapi David Lee Roth ni memang banyak keistimewaannya...suara dia memang power...tu lum nengok showmanship dia lagi tu...giler hyper...tu pasal peminat2 lama tetap menganggap Van Halen adalah David Lee Roth...

btw...kalau Van Halen...orang selalu sebut Eddie dan David jer...tapi bagi aku Alex Van Halen pun sangat bagus...cekidot drum solo dia dalam lagu "Light Up the Sky"...best!

REKOMENDED JUGAK!

1 comment:

  1. ..dah lama tak dengar semalam dalam radio terdengar drum yang mendap dan agak kering...Semestinyalah Alex Van Halen...

    ReplyDelete