Friday, October 5, 2012

Reroute to Remain

Kembali kepada cerita2 album yang dah 10 tahun...



In Flames - Reroute to Remain (2002)

Aku agak terlambat untuk follow In Flames ni...zaman dorang tengah naik aku dah tinggalkan death metal...tapi bila aku berpeluang mendengar album Clayman...aku jadi berminat pulak...dari Clayman la aku mula berminat untuk menjejaki album2 lainnya.

Billa kaset Reroute To Remain ni berada di pasaran (beli pada Dec 2002...tahun2 terakhir aku beli kaset)...aku membelinya tanpa was was...tapi bila mendengarnya ni aku jadi tawar hati dengan In Flames...



Hilang dah melodic death metalnya...walaupun muziknya lebih berat dari Clayman...tapi arah tujunya seolah2 lebih kepada nu-metal...walaupun masih ada elemen melodicnya terutama pada korus lagu...tapi hilang dah trademark solo2 gitar mereka...

Aku tak berani nak cakap mereka "sell-out"...atau menjadi mainstream...mereka masih metal...pada aku tak salah pun kalau nak mainstream...Tapi experimen mereka didalam album ni memang tak berapa masuk untuk taste aku...cukuplah takat aku mendengar dari Jester Race hingga ke Clayman...

Btw...syok juga layan lagu slow dia "Methapor"...memang selalu band2 yang extreme ni bila sesekali buat lagu slow memang sedap2...



3 comments:

  1. antara band sweden metal yg aku minat ni selain Soilwork,Shadows Fall dgn The Haunted!

    ReplyDelete
  2. satu2nya album in flames yg aku suka dan (pernah) ada ialah colony

    ReplyDelete
  3. Dia terpengaruh dengan linkin park la tu..2002 mmg zaman linkin park tgh femes

    ReplyDelete