Friday, December 28, 2012

Keep The Faith

Lagi album yang menyambut ulangtahun ke 20


Bon Jovi - Keep The Faith (1992)

Album ini sedikit mengecewakan saya. Bon Jovi sudah berubah baik dari segi imej dan juga lagunya. Imej berambut pendek dan lagu2nya yang lebih cenderung ke arah pop rock membuatkan saya kurang mengemarinya.

Persaingan dengan band grunge/alternative 90an sememangnya memberikan kesan kepada majoriti band2 metal/hard rock 80an. Nampaknya Bon Jovi juga tidak terkecuali. Mungkin Metallica telah mengajar mereka.



Album ini bermula dengan lagu yang agak OK tetapi agak merundum bila menuju ke penghujungnya. Lagu2 seperti "I Believe", ''Keep the Faith", "I’ll Sleep When I’m Dead" dan ''In These Arms" masih dapat menarik perhatian saya walaupun ianya bukan lagi seperti Bon Jovi yang lama. Manakala "If I Was Your Mother" pula jelas menunjukkan pengaruh muzik alternatif 90an telah melanda mereka. Dan lagu2 slow mereka pula...arghhhh..."Bed Of Roses" memang boleh buat saya menguap. Walaubagaimanapun saya cukup tertarik dengan lagu "Dry County". Lagu epik yang panjangnya 9 minit lebih  ni sangat sesuai jadi soundtrack filem Young Guns kalau ada bahagian ke 3.

Bon Jovi telah pun berada kemuncaknya dan Keep The Faith adalah album yang telah melepasi zaman tersebut. Walaubagaimanapaun ianya masih sebuah album pop rock yang bagus jika nak dibandingkan dengan album2 mereka yang berikutnya.



***kalau anda perasan, ayat yang digunakan di header blog adalah di ambil dari salah satu lirik lagu dari album ini.




6 comments:

  1. bed of roses = layan siot kalo tengah buat homework ataupun ulangkaji pelajaran

    ReplyDelete
  2. I believe, bed of roses, dry country, keep the faith, in these arms, sleep when im dead.. Yang lgu slow kat hujung cd tu,

    ok jugak, tapi i believe single nye cam sial.
    Aku beli cd single pasal suka ni album

    ReplyDelete
  3. sebagai orang yang lebih muda dari anda, saya menyukai album ini dan album "These Days"

    ReplyDelete
  4. Apa celop Bon Jovi ni... hahahaha!!
    Apa2 pun aku tetap dgn album sebelum2 tu..terutama album negeri yg kena ribut banjir...NJ!!

    ReplyDelete
  5. antara album bon jovi yang last aku beli..masa ni pun bunyi rock 80an tu ada lagi dlm album ni.lagu dry county memang paling best.

    ReplyDelete
  6. album terawal memang paling terbaiek dan mereka jadi super heavywight champion of the world! tapi album ni tak kurang hebat. "If I Was Your Mother" adalah tajuk yang sangat pelik dalam album ni. gua suka!

    hey! jangan lupa dengan lagu 'once for rock n roll' - cinderella

    "Now I don't need to worry 'bout tomorrow
    Ain't anticipating what's to come
    And I don't need to worry 'bout the things I have not done
    Long as I got rock and roll I'm forever young.."

    ReplyDelete