Monday, December 17, 2012

Diver Down

Lagi album klasik yang dah 30 tahun



Van Halen - Diver Down (1982)

Ada 2 sebab kenapa anda harus mendengar album ini. Lagu "(Oh) Pretty Woman" dan kerja gitar hebat Eddie Van Halen.

Kalau anda pernah menonton filem yang membuatkan Julia Roberts jadi popular "Pretty Woman", tentu anda pernah mendengar lagu "(Oh) Pretty Woman" dari Roy Orbison. Tapi pernahkah anda mendengar lagu itu dalam versi Van Halen? Kalau belum...anda sememangnya belum cukup rock...heheh...

Dulu saya ingatkan lagu ni memang lagu Van Halen. Tapi bila cerita Pretty Woman keluar, baru tahu yang lagu tu lagu cover. Gila best rif dan solo Eddie dalam lagu ni. Video klip dia pun lawak tapi pernah kena banned dengan MTV.



Diver Down bukanlah album penuh Van Halen. Separuh daripadanya adalah lagu2 cover. Antaranya lagu "Where Have All the Good Times Gone! - The Kinks" (lagu ke 2 The Kinks yang VH kaver selepas "You Really Got Me') dan jugak lagu klasik Motown "Dancing in the Street".

Mendengar solo2 Eddie di dalam album ni mengesahkan kenapa nama Eddie Van Halen sentiasa berada di kedudukan atas dalam senarai gitaris terbaik dunia. Walaupun album ini bukanlah album VH yang patut anda ada, tetapi lagu2nya memang sedap2 belaka.

Pada saya, VH zaman David Lee Roth adalah yang terbaik. Walaupun Sammy Hagar pernah menghasilkan klasik album macam 5150 dan Balance. Tetapi tetap tak boleh celen zaman 6 album awal VH termasuk yang ini.



3 comments:

  1. oo..cover album rupanya.tak penah jumpa album Van Halen yang ni

    ReplyDelete
  2. cd ni dah sama usia aku siot! Legend!

    ReplyDelete
  3. aku tu hari masuk youtube, tengok video2 live si Cherone ngan Van Halen.
    Fikir2 balik, alrite ler VH3 ni.

    ReplyDelete