Friday, October 23, 2015

Rahmat

Lagi berkenaan album reissue...


Rahmat - Rahmat (1991) - keluaran semula 2015

Dulu tak pernah dengar pun album ni. Malah tidak pernah tahu pun yang Rahmat itu satu kumpulan. Saya ingatkan selepas Ekamatra, Rahmat bergerak sebagai artis solo. Walaupun begitu saya tahu juga lagu "Rajuk" dan pernah menontonnya dalam rancangan Muzik Muzik TV3.

Jujurnya saya bukan peminat suara Rahmat. Disebabkan itu saya agak kurang berminat dengan kumpulan Ekamatra walaupun gitaris mereka sangat bagus. Pada saya suaranya lebih sesuai dengan lagu-lagu yang berentak perlahan. Album ini telah membuktikannya.


Selepas 3 kali pendengaran, saya merasakan yang saya telah membuat tindakan yang betul pada suatu masa dahulu. Memang tak boleh nak masuk. Banyak sangat lagu yang meleweh. Saya tidak merasa sebarang kerugian kerana tidak mendengarnya dulu. Cuma sekarang baru rasa terasa ruginya. Kalaulah tau dari awal tak boleh nak masuk...memang lah saya tak akan beli...rugi weh..heheh...

Walaupun begitu sound cd ini bagus. Mungkin kerana mereka menggunakan master tape yang asal. Seperti yang tertera di kulit cover depan, "Digitally Remastered in Germany".


*selera saya tidak semestinya sama dengan selera anda...apa yang saya suka tidak semestinya anda pun suka...dengar sendiri...kemudiannya tepuk dada...tanyalah selera....




7 comments:

  1. Aku beli ok cd2 si Rahmat ni dulu.
    Aku minat suara dia kalau dia bawak lagu2 slow...
    Ada satu cd tu dia nyanyi cover version lagu2 orang lain, Seribu Bintang whatever.
    Anyway, aku kalau Rahmat dan Ekamatra ni aku mintak satu je
    BOLEH TAK RELEASE LAGU SEKERAT TU IN FULL??
    Hanya Satu Persinggahan ke hapa ntah?
    Kat album pertama Ekamatra ada satu lagu masuk second korus terus padam.
    KNN betul.
    Tu la lagu paling sedap.

    ReplyDelete
  2. sebelum aku berblog, ini lah blog yang menjadi rujukan aku utk tahu sesebuah album tu. klu ini macam dia punya rebiu mmg fhm sudah aku. hahaha

    ReplyDelete
  3. aku bercadang nak beli album 1st ekamatra kat pak radin, byk lagu2 nostalgia... tp nak tunggu angkut sekali dengan album hillary, ramlah ram dan sudirman

    ReplyDelete
  4. hey ok apa album ni



    aku beli cd ni demi bangsa Johor hehehehe ;)

    ReplyDelete
  5. Aku pun tak beli.brapa kali tejumpa.mmg takleh masuk la.jiwang sesangat..hahaha

    ReplyDelete
  6. isu rilisan semula rasanya yg aku bekenan nk beli hanya junction-petualang...hehehe

    ReplyDelete
  7. ini album mase kekecik dlu ade dgr abg aku punye kaset...ade 2 lagu jek aku ske dgr...Rajuk...dn Senandung Kolar Biru ke aper...ni ajer yg best bg aku dlm album ni...len2 boring... tp aku beli jgk ler...bikin koleksi

    ReplyDelete