Monday, June 20, 2016

Who Made Who

Yang menyambut ulangtahun ke 30 pada 24hb Mei yang lalu...


ACDC - Who Made Who (1986)

Saya menjadi peminat mereka baru beberapa tahun yang lalu. Dengan ACDC, peribahasa tak kenal maka tak cinta memang sangat bersesuaian. Super Rockstar seperti Axl Rose pun sanggup mengenepikan ego beliau demi semata-mata untuk menjadi penyanyi penganti kepada ACDC. Memang susah untuk tidak menyukai mereka. Mereka adalah legend. Period!


Who Made Who adalah soundtrack kepada filem Maximun Overdrive arahan penulis novel kegemaran saya Stephen Kings. Dan kebetulan atau tidak, ACDC adalah band kegemaran beliau. Filemnya walaupun dilakonkan oleh salah seorang Brat Pack, Emilio Estevez telah gagal dipasaran. Tetapi Who Made Who tidak. Ia mencapai tahap platinum dengan 5 juta unit terjual di USA.


Sebenarnya ianya hanya mengandungi 3 lagu baru dimana 2 daripadanya adalah instrumental. Bolehlah juga dikatakan sebagai album kompilasi dengan lagu lagu hit mereka seperti You Shook Me All Night Long, Hell Bells dan lain-lain dan satu dari lagunya, Ride On adalah dari era Bon Scott. Tetapi walaupun begitu, lagu baru yang menjadi tajuk album, Who Made Who adalah salah satu lagu paling menonjol. Memang Sedap.

Ianya sangat sesuai juga untuk sesiapa yang baru nak belajar mendengar ACDC. Rugi oo tak dengar ACDC...



11 comments:

  1. aku ACDC ni cuma ada album black ice dan kompilasi iron man 2 je... back in black dah jual~ hahaha

    ReplyDelete
  2. klu dulu x minat ACDC, tapi makin minat plak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul bro...tak kenal maka tak cinta...haha...

      Delete
  3. Aku pulak, tak pernah la, tapi kalau orqng tanya nak dengar apa album, aku suruh dengar LIVE yang ada Angus lompat tu. Aku rasa kasi dengar Rock OrBust, terus muntah hijau tak mau dengar ACDC dah. Studio albums dorang tak konsisten.

    ReplyDelete
  4. Aku kenal ACDC pun dari back in black.semua abg aku punya pasal..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taktau pulak album ni dari soundtrack filem stephen king

      Delete
  5. lagu Who Made Who tu memang best..zaman dah ada internet, baru dapat layan byk lagu2 diorg..satu lagu yg tak boleh lupa terutama lirik lagu Big Balls....he he..

    ReplyDelete
  6. lagu 'You Shook Me All Night Long' nyanyian ACDC ni, rasa-rasanya ada pernah di cover oleh Band Loudness satu ketika dulu.. tapi gua tak ingat album Loudness yang mana yek.. tahun berapa ntah.. tapi yang pastinya meletop lagu nie, bila Loudness yang cover gitu.. huhu

    ReplyDelete
  7. Ride On, lagu slow blues yang memang masyuk sungguh..

    ReplyDelete
  8. aku harap satu hari nanti aku ada sekeping album acdc ni buat koleksi. aku nak kaset haha... asal acdc mesti aku ingat seluar pendek tu.. haha

    ReplyDelete
  9. band ni mcm pisang goreng panas.. klu buat album zaman ni pun org suka nk beli..

    ReplyDelete