Monday, August 30, 2021

Jailbreak

 Lagi layanan rawak bekerja dari rumah...

Thin Lizzy - Jailbreak (1976)

Selepas mendengar Bad Reputation beberapa tahun yang lalu, saya sememangnya cuba untuk mencari Jailbreak pula. Maklumlah ini adalah album Thin Lizzy yang paling popular dan mengandungi lagu mereka yang paling dikenali ramai. Siapalah yang tak pernah dengar lagu klasik "The Boys Are Back In Town" kan?

Di telinga saya, ternyata ianya melebihi jangkaan dan reputasinya. Saya sememangnya kalah dengan band-band yang mempunyai dual gitar solo. Mungkin Phil Lynott adalah bintang utama untuk album ini, tetapi untuk saya solo-solo dan kerja gitar Scott Gorham dan Brian Robertson sememangnya sangat memikat hati. Untuk itu sahaja pun pada saya album ini sudah sepatutnya mendapat markah penuh.

Selain "The Boys Are Back In Town", lagu-lagu seperti "Jailbreak", "Cowboy Song" dan "Emerald" yang sarat dengan pengaruh celtic sememangnya patut diberikan perhatian. Sesungguhnya ini adalah salah satu album terbaik untuk genre hard rock atau kalau boleh dikatakan sebagai heavy metal di era 70an.

Saya bukanlah peminat besar rock 70an, tetapi ada beberpa album termasuk "Jailbreak" yang patut saya berikan pengecualian. Rekomended!.

 

4 comments:

  1. Thin Lizzy memang best... teringat selalu jamming dengan Redza, HEREAFTER sewaktu bekerja di Subang Jaya.

    ReplyDelete