Tuesday, October 5, 2021

Echoes Of The Soul

 Lagi album baru terbitan 2021...

Crypta - Echoes Of The Soul (2021)

Sedikit mukadimah. Crypta adalah sebuah band death metal yang kesemua anggota bandnya adalah wanita. Kesemua mereka kecuali Sonia Anubis (Belanda) adalah berasal dari Brazil. Ini adalah album pertama mereka.

Saya bukanlah peminat tegar genre Death Metal. Tambah-tambah pula semenjak semakin meningkat usia. Kalau beli pun biasanya hanyalah untuk album dan band yang mengembalikan nostalgia ketika zaman remaja. Pembelian cd ini sememangnya semata-mata kerana ianya adalah band terbaru dari Sonia Anubis selepas beliau meninggalkan Burning Witches. Beliau adalah salah seorang gitaris yang saya ikuti chanelnya di youtube.

Tak sangka pula ianya bagus. Muzik mereka berkonsepkan old school death metal. Yang menariknya pada saya adalah rif-rif dan solo-solo gitarnya. Kombinasi dual gitar solo dari Sonia Anubis dan Taina Bergamaschi benar-benar memikat telinga dan hati. Mereka berdua sememangnya shredder yang bukan hanya cantik pada muka. Tabik!

Echoes Of The Soul membawa saya kembali bernostalgia ke era awal 90a bersama band-band Death Metal Florida seperti Death, Obituary, Morbid Angel dan sebagainya. Pengaruhnya memang jelas kearah tersebut. Ini akan menjadikanya sebagai salah satu album pilihan saya untuk tahun 2021 bagi genre yang sebegini.


No comments:

Post a Comment