Thursday, October 21, 2021

Humanity - Hour I

Lagi pendengaran rawak bekerja dari rumah... 

Scorpions - Humanity - Hour I (2007)

Antara cd yang baru dimiliki. Lama dah mencari. Ianya melengkapkan discography album studio mereka dalam koleksi. Dulu rasa-rasanya macam pernah ada kaset. Tapi bila dicari tak ada. Mungkin juga memang tak pernah ada. 

Walaupun begitu, saya pernah ada versi MP3. Bermakna saya pernah mendengar keseluruhan albumnya sebelum ini. Tapi memang dah lupa. Pendengaran kali ini adalah untuk menyegarkan kembali ingatan.

Khabarnya ini adalah konsep album tentang peperangan antara manusia dan robot. Malangnya saya gagal untuk memahami jalan ceritanya kerana cd ini tidak menyediakan lirik. Dari apa yang dibaca, ianya adalah ilham dari Desmond Child yang juga bertindak sebagai penerbit. Maka tak hairanlah hampir keseluruhan lagu-lagunya adalah ciptaan bersama Desmond Child.

Kalau anda kenal Desmond Child, pastinya anda tahu yang beliau memang hebat dalam menghasilkan lagu-lagu pop rock. Bon Jovi, Aerosmith dan Alice Cooper adalah antara yang pernah menggunakan khidmat beliau dan berjaya. Makanya memang tak peliklah kalau Humanity - Hour I memang berkonsepkan pop rock. Majoriti lagu-lagunya memang lagu-lagu yang berentak perlahan dan sederhana.

Kalau mahukan lagu-lagu yang berat memang hampir-hampir tak ada. Tapi jika mahukan lagu-lagu yang sedap dan melodic memang banyak. Ianya adalah Scorpions yang lebih moden. Jangan bimbang, ianya masih berbunyi Scorpions , cuma ada beberapa lagu yang susunan muziknya terikut-ikut dengan trend alternatif rock pada zaman tersebut. Tetapi solo-solo Mathias Jabs memang thumbs up!


3 comments:

  1. takde dah covert art provokasi/kontroversi

    ReplyDelete
  2. Tak sabar tunggu album baru nanti bersama drummer Mickey Dee

    ReplyDelete
  3. Walau cam ne "lembiknye" scorpions drg tetap sedap

    ReplyDelete