Friday, January 26, 2024

Heaven Comes Down

Sambung lagi album-album terbitan 2023...

Dokken - Heaven Comes Down (2023)

Album ke 12. Kali terakhirnya adalah pada tahun 2012 (Broken Bones). Tanpa Mick Brown yang dah bersara, anggota asal hanya tinggal Don seorang. Tetapi dah sememangnya Don adalah Dokken dan Dokken adalah Don. Tiada siapa yang boleh mempertikaikannya.

Beliau sekarang lebih selesa menggunakan Jon Levin sebagai gitaris. Walaupun selalu juga George Lynch membuat kemunculan bersama di atas pentas tetapi dari segi ego mungkin lebih mudah untuk beliau berkerjasama dengan Jon Levin. Tambahan pula ini adalah album ke 4, semenjak dari Hell to Pay (2004) yang Jon Levin di posisi gitar.

Apa yang tidak saya duga, album ini benar-benar berbunyi seperti Dokken yang lama. Rasa 80an tetapi dengan sound yang terkini. Ternyata Jon Levin sememangnya pilihan yang tepat. Rif dan solo-solo gitar beliau membuatkan kita lupa tentang George Lynch

Sesuatu yang berbeza cuma vokal Don. Atas faktor usia, beliau tidak lagi boleh menyanyi dengan nada yang tinggi. Keseluruhan albumnya menggunakan nada yang rendah dan mendatar. Sekurang-kurangnya beliau tidak akan bermasalah untuk menyanyikan lagu-lagu dari album ini secara live.

Kesimpulannya, ia adalah album yang sedap dan mengembalikan nostalgia ke era 80an. Itupun jika keadaan vokal Don sekarang bukannya satu masalah untuk anda. 


No comments:

Post a Comment