Monday, January 22, 2024

Power Games

 Yang dah 40 tahun pada 6hb Januari yang lalu...

220 Volt - Power Games (1984)

220 Volt adalah senegara dan seangakatan dengan Europe. Tetapi sayangnya mereka tidak mencapai tahap populariti seperti Europe.

Mereka bolehlah dikatakan sebagai salah satu band awal dalam pergerakan muzik heavy metal dari Sweden bersama Heavy Load, Torch, Overdrive, Axenwitch, Glory Bells, Europe dan beberapa nama lain.

Seperti kebanyakan band-band heavy metal pada ketika itu (awal 80an sehingga pertengahan 80an), muzik mereka sememangnya melodic dan disertakan dengan rif-rif berat dan chorus yang sangat "catchy". Saya sememangnya sukakan sound euro-metal yang sebegini. Tetapi kebanyakan dari mereka berubah menjadi lebih pop pada penghujung 80an.

Saya mengenali nama mereka dari majalah Metal Hammer. Artikel tentang konsert mereka dengan ulasan yang baik menyebabkan rasa teringin nak dengar. Malangnya album mereka tidak pernah ada di jual di Malaysia.

Power Games bolehlah dikatakan kesemua lagunya sedap. Mereka sepatutnya berhak menjadi lebih besar. Jika anda sukakan album-album Europe yang awal, sudah sepatutnya juga akan sukakan album ini.

Best!.


No comments:

Post a Comment