Sunday, February 4, 2024

Sin

 Lagi album pilihan dari 2023

Vandenberg  - Sin (2023)

Ini adalah album kedua bagi Adrian Vandenberg selepas kembali meggunakan nama Vandenberg. Album sebelum ini pernah saya tulis di >SINI<. 

Dari segi muziknya tiada yang berbeza kecuali kali ini beliau meggunakan Mats Levén (Yngwie Malmsteen, Therion) sebagai vokalis. Menariknya juga kerana Ronnie Romero sudah terlampau "overexpose" dengan bermacam-macam projek lain. 

Mats Levén mempunyai vokal blusey yang ada masanya menyerupai David Coverdale. Dengan sejarah Adrian sebagai gitaris Whistenake, maka album ini memang tidak boleh lari dari kedengaran seperti Whitesnake. Lagu yang menjadi tajuk album, "Sin" sememangnya benar-benar seperti lagu Whitesnake.

Adrian Vandenberg sekali lagi membuktikan yang beliau bukan hanya seorang gitaris yang hebat, tetapi boleh juga menghasilkan lagu-lagu yang sedap.

Tambah menarik adalah kulit albumnya. Ianya mengembalikan nostalgia kepada album-album Vandenberg di tahun 80an. Dan jangan tak percaya, ianya dilukis sendiri oleh Adrian seperti juga di album-album lama beliau. Ternyata beliau adalah seorang yang sangat berbakat.


No comments:

Post a Comment