Friday, August 6, 2010

Damn Yankees

Satu lagi album dari tahun 1990 (tak abis2 lagi ni...nak buat entry lain idea asik jam ajer...bab cerita2 cd ni jer yang idea laju bergerak... :P)



Membesar di tahun2 80an...bukan saja aku didedahkan oleh lagu2 pop new wave dan heavy metal...tapi aku suka juga mendengar lagu2 hard rock dan AOR dari artis/band2 macam Journey,Rick Springfield,Foreigner,Styx,Night Ranger,REO Speedwagon,Survivor,John Waite dll...dan pada tahun 1990 tu munculnya satu album supergroup dari band2 era tersebut...album tersebut adalah Damn Yankees...

Anggota band Damn Yankess ni memang hebat2 belaka....2 orang penting AOR tahun2 80an...Styx guitarist-vocalist-songwriter Tommy Shaw dan Night Ranger bassist-vocalist-songwriter Jack Blades...ditambah pulak dengan 70s hard rock guitarist-vocalist Ted Nugent....pergh!!...ini memang gempak beb...cuma drummer dia Michael Cartellone je yang tak berapa dikenali...



Ini memang betul2 supergroup...tak banyak album2 supergroup macam ni berjaya...tapi Damn Yankees telah membuktikannya...chemistry dorang memang menjadi...album ni cecah tahap platinum...tapi memang tak disangka2 la Ted Nugent boleh join band ni...yang menariknya takder sapa2 jadi leader...semua share sama rata...terutamanya dalam bab penciptaan lagu...majoriti solo2 gitar dalam ni semuanya oleh Ted Nugent...walaupun aku berharap Tommy Shaw pun turut menyolo...best jugak kan solo2 dia dalam Styx...tapi untuk Damn Yankees dia lebih menumpukan untuk menyanyi...sama rata ngan Jack Blades...cuma hanya satu lagu "Piledriver" yang dinyanyikan oleh Ted Nugent..aku takder la follow sangat Ted Nugent ni...tapi memang best solo2 menganas dia dalam album ni...

Rasanya sapa2 yang merasa hidup di tahun 90an sure pernah dengar lagu top dorang "High Enough" kan...tapi selain tu..ada satu lagu lagi yang mana disamping sapa2 dia anggotanya...ianya menjadi penyebab utama aku untuk aku membeli cd ni...lagu tersebut adalah "Come Again"...memang sedap lagu ni...1st time dengar kat rancagan MTV di TV Singapura...terus aku suka...dengan unsur2 dramatik...mula slow pastu heavy...melodi sedap...catchy...solo menganas Ted...suara lunak Tommy...aku memang suka la lagu ni...best!



Secara keseluruhannya....memang tak rasa rugi la beli cd ni...banyak lagu2 hard rock/AOR yang best2 didalamnya...terutamanya kalau korang pernah dengar Night Ranger la kan...bagi aku album ni lebih mirip Night Ranger campur gitar solo macam album2 Ted Nugent..tak berapa bunyi Styx (mungkin Styx punya pengaruh Dennis Deyoung yang kuat kot..

sayangnya dorang cuma ada 2 album sahaja...pasal selepas tu memasing buat reunion ngan band asal memasing dan Ted Nugent kembali buat album solo manakala drummernya join Lynyrd Skynyrd...so pada sapa2 yang into hard rock...AOR...ini album korang patut cari...rekomended!

****adoi...video clip "Come Again" ada copyright controlled la pulak...tak leh nak tampal sini...aku suka vc ni...cekidout la...
http://www.youtube.com/watch?v=1KNdU4lb3Xk

ni versi live...nak tengok power tak power otai2 ni semua kan...nah...

5 comments:

  1. berteromber, ko ada good taste.

    ROCK CITY USA!! ROCK CITY USA!!!

    mau terkeluar anak tekak dorang pekik.

    come again, high enough, ngan lagu2 rock dorang smua best kat ni kaset.
    2nd nye pun alrite jugak.

    ReplyDelete
  2. "I don't wanna hear about it anymore
    It's a shame I've got to live without you anymore
    There's a fire in my heart
    A pounding in my brain
    It's driving me crazy..."

    All time favourite punya lagu rock ballad.. dari starting lagu dah terasa tersentuh...

    ReplyDelete
  3. ada dengar sekali harung kot. Tapi memang aku tak berapa into AOR ni.

    ReplyDelete
  4. Yea. Geng geng nie memang mesti ada lagu rock ballad yang sedapla. Track no 4 tu aku ada beli singgle dia. Ada masa aku upload aku kasi tahu sama kamu.

    ReplyDelete
  5. track no 4 ?...High Enough eh?...ni lagu mmg sedap...

    ReplyDelete