Friday, November 5, 2010

I am Ozzy



Selain dari buku Mustaine A Heavy Metal Memoir...buku ni memang lama dah aku teringin nak baca...maklum la Ozzy ni banyak kisah2 kontroversi dia kan...nak jugak dengar dari mulut dia sendiri...bila terjumpa kat ebay rega pun murah...terus ajer la aku menekan tetikus..

Secara jujurnya...aku bukanlah peminat tegar Ozzy...aku tak berapa minat suara dia...minat aku pada Ozzy pun hanyalah semata2 kerana Randy Rhoads....Black Sabbath pun aku lebih suka zaman Dio...tambah isu2 berkaitan wife dia tu kan...kekadang buat rasa nyampah kat dia...dan aku rasa buku ini lah peluang Ozzy untuk menukar perspektif aku selama ni tehadapnya...



Dengan masa lapang aku yang agak terhad...dekat sebulan jugak la aku amik masa nak abis...padahal buku ni sebenarnya buat aku rasa nak abiskan time tu jugak...memang menarik gaya penceritaannya...terutamanya pada bab2 awal kisah penubuhan Black Sabbath dan karier solonya bersama Randy Rhoads...sayangnya diseparuh terakhir ianya lebih banyak mengisahkan masalah keluarga dan ketagihan arak dan dadah beliau...jangan salah anggap...aku tau ini autobiography beliau...dah tentu2 lah dia akan bercerita hal2 begini...tapi sebagai peminat muzik rock macam aku...tentulah aku mengharapkan dia akan bercerita lebih detail perihal muzik beliau...lagu2...band..gitaris2...seperti mana detailnya dia cerita pasal penubuhan Black Sabbath....sayangnya tak der...adalah sepatah 2 ayat dia sebut pasal Zakk Wylde (gitaris yang paling lama ngan beliau)...dan aku tak ingat langsung dia ada sebut pasal Jake E Lee...ntah ada ker...sayang kan...kalau ada cerita2 pasal ni semua tentu lebih menarik....atau mungkin akan ada buku no 2???...



walaubagaimanapun...memang aku rekomen la buku ni...Ozzy ni memang lawak orangnya...banyak kali jugak aku tersengih2 sesorang ketika membaca...memang tak boring la...tapi yang pastinya aku dapat rasa betapa sukanya beliau kepada Randy Rhoads...segala yang baik2 jer dia cerita pasal Randy...

So kalau korang nak tau cerita disebalik isu black magik/setan ngan Black Sabbath...lagu2 yang double meaning bila rekod dimainkan secara terbalik...gigit kepala kelawar...kes bunuh diri peminat pasal lagu Suicide solution...siapa Sharon Osbourne...siri tv The Osbourne...dll mitos pasal Ozzy...dalam buku ni memang ada jawapannya...dan yang bestnya banyak isu2 ni di cerita secara lawaknya oleh Ozzy...kalau ikut apa yang Ozzy sendiri cakap...dia ni 24 jam kepala high memanjang...terer jugak dia dapat ingat ek cerita2 lama dia ni...


pertemuan yang mencetuskan black sabbath


kesimpulannya...memang perspektif aku sikit berubah...terutamanya pasal bini dia tu...So kalau terjumpa buku ni kat mana2...pinjam...beli...dan baca...tak kisahla la korang bukan peminat Ozzy atau rock pun...RECOMMENDED!


***aku cuba curi2 masa...membaca sebuah buku dalam sesuatu masa...terutama buku2 autobiography...kat dalam simpanan sekarang ada 3...Scar Tissue oleh Anthony Kiedis , Wild Boy: My Life in Duran Duran oleh Andy Taylor dan Open oleh Andre Agassi...mana ek nak baca dulu?

tapi yang paling tak sabo...aku tengah menanti abang posmen antar buku Abang Mus...heheh..







8 comments:

  1. Baca + review Wild Boy tu cepat!!!!! Duran Duran baru trve kvlt!! hahaha

    ReplyDelete
  2. tapi aku lak follow B.Sabbath masa zaman ozzy haha..ada gak simpan 1 mag special issue pasal Ozzy..t kena carik la..post kat blog aku lak.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. tu hari aku nampak buku photo Metalica kat kinokuniya spore 65 dolar.
    cantik..hardcover

    ooo tidak haha

    ReplyDelete
  5. nyaris nak bid buku ni ari tu heheheh

    ReplyDelete
  6. Tunggu encik berteromber rebiu dulu buku abg mus baru nak beli jugak...cepat bro..

    ReplyDelete
  7. takilala...tgh baca scar tissue...pasni baru wild boy...tu pun kalau buku abg mus tak sampai lagi..

    matakucing...lekas cari..aku nak baca..

    deaf...apa lagi..tiket maiden dah konpem...duit dah boleh mula ke lain...heheh..

    portdy...nasib ko tak bid...dapat aku beli buku ni murah...

    mhagnoth...sabo...abg posmen tak sampai lagi...tungguuuu...

    ReplyDelete
  8. baru sampai copy aku tapi front cover lain sikit. Aku punya kaver keras punya. First press 2009 UK.

    ReplyDelete