Wednesday, August 5, 2009

MCMLXXXIV (1984)



Ada sapa2 lahir pada tahun 1984 kat sini?.ok..anda dah tua..haha..tapi aku bukan nak cerita pasal besday sapa2..tapi nak cerita pasal album ni MCMLXXXIV (1984) dari Van Halen..sapa tak kenal Van Halen kan..bukan Van Houten tau...tu coklat..haha..

Album ni sememangnya diterbitkan pada tahun 1984...merupakan album Ke 6 Van Halen dan juga album terakhir David Lee Roth bersama mereka..biasa la dah popular..gitaris mesti gaduh ngan vocalist..berebut sapa ketua..adat la tu..

Ini adalah album ke 2 mereka yang paling laku dari segi jualan selain 5150 dan tidak bernasib kerana hanya sekadar mendapat kedudukan ke 2 di carta Billboard pada ketika itu kalah hanya kepada the best selling album of all time...sapa lagu kalau bukan Thriller - Michael Jackson..

Aku sebelum tu dah biasa jugak dengar Van Halen..tapi bukan full album la..maklum la..mat2 rock kat JB zaman tu memang biasa cover lagu2 Van Halen kat majlis2 kawin..sampaikan Search pun ada cover You Really Got Me (Sireh dan Gambir)..selain tu lagu Pretty Woman (iskh ni 2 lagu bukan lagu asal Van Halen sebenonya..tapi lagu ni jadi bertambah2 best dgn versi Van Halen)..selain tu lagu Running with the devil..tapi masa tahun 1984 tu..Van Halen meletup ngan lagu Jump...sapa2 yg kaki New Wave layan Duran Duran pun mesti tau lagu ni...seingat aku 1st time aku tengok video clip lagu ni kat TV3(kot?..lupa arr)..ada satu program countdown untuk New Year 1985..dorang tayang lagu2 popular thn 1984..dan ada 2 lagu rock termasuk..Jump adalah salah satu darinya..satu lagi ialah Rock You Like A Hurricane - Scorpions.


Rasanya pengaruh muzik New Wave ketika itu sangat kuat sehinggakan Eddie Van Halen pun terpangaruh..ini boleh dilihat dalam 2 lagu iaitu Jump dan I'll Wait yang mana permainan synthesizer Eddie lebih mendominasi dari gitar beliau..tapi ternyata percaturan itu memang menjadi..Dua2 lagu ni memang layan...dan Jump menjadi salah satu lagu terbesar Van Halen..



Tapi bagi aku lagu yang paling aku suka adalah Panama..gitar work yang menarik..lagu ala2 zaman album2 permulaan mereka..terbaek!..dan tak ketinggalan Hot For Teacher..sebuah lagu fast yg menonjolkan kehebatan Eddie..tapi lagu2 lain kurang meninggalkan kesan pada aku...kecuali mungkin Top Jimmy...lagu yang agak berlainan skit...ada unsur2 funky/blues...mungkin jugak aku lebih terpengaruh dengan Van Halen dizaman Sammy Hagar..makanya labum 5150 menjadi benchmark untuk setiap rilisan Van Halen..apa2 pun kehebatan Eddie Dewanaga eh..Eddie Van Halen tak boleh dinafikan..setiap lagu, guitar work dan solo2nya adalah sangat terbaek...tak hairan lah kenapa Eddie ni jadi idola kepada beratus ribu gitaris wannabe..

17 comments:

  1. sebab gua bukan peminat vokalis suara nyaring, wa minat elbem dgn sammy hagar.

    ReplyDelete
  2. ramai eh vokalis VH ni eh

    David lee roth
    sammy hagar
    mamat extreme tu sapa nama dia...

    gua ada album dia yang ada orang besar tahan meriam pakai perut tu..
    tapi tak leh masuk sangat VH ni...

    ada satu album tu sedap tajuk dia , dulu dulu si nas ahmad pernah review dalam urtv "for unlawful carnal knowledge" eh... kalau tak silap lah...


    (tanpa merujuk pada wiki)

    ReplyDelete
  3. dulukan masa aku kecik2 dgr lagu jump ni rasanya tak rock langsung..sebab byk bunyi synthesizer..hahaha tp panama tetap gerek..hot for teacher..tu search ceduk skit rasanya masukkan kat lagu "kereta merah" album RnR pie.

    ReplyDelete
  4. J..sama dengan..David Le Roth ni kalau nyanyi live hancus..Sammy Hagar lagi best..tambah pulak dia pun terer main gitar..ada lagu yg dia menyolo jugak time live bila Eddie main synthesizer..


    Portdy..tu Gary Cherone..VH111 tu album mmg tak best..kalau nak start try layan album best of..ataupun album2 zaman Sammy Hagar terutama 5150..

    For Unlawful.. atau pun F.U.C.K pun best jugak..aku suka lagu pondcake dan right now..


    Matakucing..Jump memang tak rock..aku mula2 dengar pun macam tak caya...ini VH ker..mana pegi bunyi gitar Eddie..

    ReplyDelete
  5. Poundcake memang garing...
    Girl Gone Bad dgn tapping Eddie yg rangup...
    dgn gitar belang2 senget dia...
    fuh, org nama Eddie ni memang 'something'

    Eruption satu round!!!

    ReplyDelete
  6. oh ya tu lagu Jump, huhu.. mmg tak rock aaa lagu tu.. Tapi lagu diorg kat soundtrack Twister tu best giler..huhu

    ReplyDelete
  7. ada 2 lagu kat OST Twister tu encik Takilala, yg slow tapi makan dalam bertajuk 'Respect The Wind'

    yg ribut dan rabak tu Humans Being. Gua pun gila dgr guitarworks Eddie utk lagu tu, dia bagaikan melepaskan satu dendam terhadap speaker dgn mendera gitarnya, menyalurkan rasa tak puas ati bagaikan puting beliung yg memusnahkan lokasi tragedi...

    ReplyDelete
  8. takilala,eddie..yg OST Twister tu satu lagu instrumental kan..ingat2 lupa ahh..ni jam Sammy Hagar dah start gaduh ngan Eddie...dia tak mau nyanyi..tu pasal VH terpaksa buat instrumental..

    "fuh, org nama Eddie ni memang 'something'"
    - quote yg ni gua rasa macam loya2 ahh...huhuhu..

    ReplyDelete
  9. Jump..VH, mula2 dengar ingatkan band new wave..hahaha..macam Queen dgn Radio Ga Ga...Kuat pengaruh new wave masa era pertengahan 80an ni....

    ReplyDelete
  10. DLR aku nyampah nengok... Mengada2 sangat le cara dia. Tapi EVH memang dasat ah.

    ReplyDelete
  11. aku prefer lagu2 zaman Sammy Hagar dari DLR pasal aku suka Van Halen punye pop-rock music.

    I love Balance album, perfect pada aku. Yang lain2 ada suka ada tak suka.

    Gary Cherone tu kan, aku suka 1st song aje, without you ke hapa ntah. lain2 aku tak reti dengar.

    ReplyDelete
  12. salam bro, Van Halen with David Lee Roth memang best but vocally Sammy Hagar and Gary Cherony is better. Recently Van Halen make a comeback tour with Diamond Dave and not that bad but potong sikit bila micheal anthony tak de.
    Anyway jangan marah bro.. i had seen Van Halen Live in 1988 - Texas Jam Monster of Rock which headlined by Van Halen(masa tu album OU812 baru released-lagu Cabo Wabo dgn When its Love tgh top kat US).Eddy Van Halen memang best giler. other bands during that jam were Kingdom Come, scorpion, Dokken, Metalica(album justice baru release masa tu). What a treat man...tapi kenangan je la.

    ReplyDelete
  13. masa ni aku layan duran duran ni...dah tegar...bila dgr lagu jump ni...sapa plak yg nyanyi ni..rupanya van halen, hehehhehehe...sekarang aku tetap ngan duran duran...tapi aku paling minat eddie punya instrumental OST twister "respect the wind" best giler, kalau aku dgr mesti aku ingat ngan ribut greg yg melanda sabah dulu...dan album van halen yg paling aku suka dengar OU812 kalau tak silap , singer sammy hagar...memang aku layan suma lagu dlm album tu...tapi paling aku selalu rewind lagu could this be love...layan beb....

    ReplyDelete
  14. Skid..tu jam bukan VH dan Queen ajer..Judas Priest Turbo Lover pun dah feel new wave oo

    Abang Ben..tapi awek2 suka DLR ni tau..haha

    Deaf..balance pun best..cant stop lovin' you layan..

    ReplyDelete
  15. rocksport..adoi..gua dapat bayangkan je la..jeles ni..hehe

    cimca...Duran Duran rulessss!!!

    ReplyDelete
  16. berteromber...solo human beings tu semcm perasaan awek dlm film twister je..tgk tak film ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. lama dah tengok twister ni....dah lupa dah...mungkin kena tengok balik la nanti

      Delete