Thursday, November 22, 2012

Screaming For Vengeance

Sempena 30 tahun



Judas Priest - Screaming For Vengeance (1982)

Salah satu album yang disebut2 sebagai antara yang terbaik untuk heavy metal. Maknanya kalau anda kata anda peminat heavy metal...tapi tak pernah dengar lagi album ni....selayaknya anda di panggil poser....hahaha...

SFV adalah salah satu album JP kegemaran saya. Tak ingat dah bila kali pertama mendengarnya...mungkin masa penghujung 80an. Sebenaranya agak sukar bagi saya untuk memilih album kegemaran JP saya. Antara Screaming for Vengeance, Defenders of the Faith, Killing Machine/Hell Bent for Leather, British Steel dan Painkiller...ada antara harinya saya akan menyukai sesebuah album itu lebih dari yang lainnya...malah ada masa2nya juga saya meminati album Turbo.


Tapi yang mebuatkan hati saya agak berat kepada SFV ini adalah kerana lagu track pertama dan keduanya..."The Hellion / Electric Eye"....rasanya setiap kali mendengar SFV...lagu ini tak pernah gagal untuk menaikan semangat saya....mendengar riff2nya...rasa nak menumbuk pun ada...hahaha...

Mungkin SFV taklah seheavy British Steel dan soundnya jugak sedikit komersil...mungkin tempias dari album Point Of Entry. Tapi dengan lagu2 seperti "Electric Eye","Ridin' On The Wind", "Screaming for Vengeance" dan "You've Got Another Thing Comin'" (berkemungkinan ini lagu JP yang paling dikenali) sudah cukup menjadi penyebab kenapa ianya adalah album kegemaran saya. Saya memang menyukai lagu2 yang laju berat tapi dalam masa yang sama sangat melodic dan saya rasa SFV memenuhi kreteria tersebut.



Beberapa minggu lepas terjumpa special editon 30th Anniversary kat Speedy. Ada bonus track dan paling best ada dvd live kat US Festival 1983...memang dah gatal jer tangan nak terbeli tapi bila mengenangkan duit kat kocek cukup2 untuk sampai ke hujung bulan...kansel arr....heheh...




4 comments:

  1. The hellion/electric eye my fav sepanjang masa!

    ReplyDelete
  2. cover dia lawa. turbo pun best pe turbo hehe.

    ReplyDelete
  3. kalau minat album Turbo memang true latew!

    ReplyDelete
  4. ...time 80an dulu member kami pakai Tshirt gambar cover album nih seminggu tak tak tukar..hahahhaa...

    ReplyDelete