Saturday, November 17, 2012

America's Least Wanted

Lagi mengenang album yang dah 20 tahun...


Ugly Kid Joe - America's Least Wanted (1992)

Terus terang saya memang menyukai album ni...ketika band2 grunge ketika itu menghasilkan lagu2 depress...moody ...gloom...emo...yang sememangnya saya tak berapa nak berkenan...Ugly Kid Joe tampil dengan formula Rock'n'Roll Is Supposed To Be Fun!!!

Takder yang seriusnya dalam lirik mereka...dan sememangnya itulah yang mereka mahukan...satu2nya yang UKJ cuba untuk menjadi serius adalah lagu cover Harry Chapin "Cats in the Cradle"...tapi dari segi muziknya...memang UKJ patut dipandang serius...muzik mereka memang tight...daripada riff2 dan solo2 mereka dah boleh agak dah berapa talentednya mereka ni...sound gitarnya memang lazat...heavy...productionnya pun cemerlang...tip top...



Takder apanya yang saya nak komplen pun pasal album ni..antara favourite saya dari tahun 1992...dari awal sampai abis semua best...cumanya kalaulah ianya diriliskan 4 atau 5 tahun lebih awal...mungkin pada masa tu album ni akan lebih dihargai dan meletup...


Mungkin ramai yang cuma tau lagu "Cat's in the Cradle" atau mungkin "Everything About You"...tapi bagi saya semua lagunya pun sedap2..."Neighbor', "Goddamn Devil","Busy Bee" dan lain lain....tapi yang paling saya suka dari album ni adalah "So Damn Cool"....

Walaupun imej mereka seolah2 mereka band grunge (pakaian mereka contohnya)...muzik mereka adalah bercirikan metal 80an....memang saya suka

REKOMENDED!




6 comments:

  1. 2 lagu tu aje pernah dengar..lain haram tak tahu...hehehe

    ReplyDelete
  2. Sama lah..hehe..lagu everything about you track fav kalo melepak kat bus stand lama jb.pasang kat jukebox rm1.00 bole dapat 2 lagu

    ReplyDelete
  3. aiya aku pun sama mcm korang berdua jugak la,2 lagu tu ajer yg aku tau...lagu everything about you tu memang anti-depresi sbb riff nya yg rock n roll dan happy memanjang hehe...

    ReplyDelete
  4. lagu Cat's in the Cradle tu memang melekat, video dia pun memorable, tengok masa sekolah rendah dulu.. huhu

    ReplyDelete
  5. UKJ aku cuma ada album menace to sobriety

    ReplyDelete
  6. Album ni semua lagu best. Lagu last Mr.Recordman tu sempoi. Bagi aku, tak lengkap dgr album ni kalau tak layan ep diorg sblm album ni, As Ugly As They Wannabe.

    ReplyDelete