Wednesday, February 27, 2013

The Best Of White Lion

Lagi belen2 draf dari tahun lepas. (dah nak masuk bulan 3 pun tak habis-habis :P )
Album kompilasi yang dah mencapai 20 21 tahun.


White Lion - The Best Of (1992)

White Lion akan sentiasa ada tempat istimewa untuk saya. Kalau anda pengikut blog saya ini dari awal, pasti anda akan tahu yang gitarist mereka Vito Bratta adalah salah seorang gitar hero saya. Dan saya tak malu mengaku yang saya adalah fan boy mereka.


Gelaran cheesy ker lembik ker itu saya tak kira. Dengar sendiri permainan mereka terutamanya bab kerja gitar Vito. Memang awesome. Mereka memang pemuzik yang berbakat. Siapa nak bangkang kalau Dave Mustaine sendiri pernah ambik James Lomenzo bermain untuk Megadeth. Band-band hair metal/glam/pop metal atau tak kisahlah apa pun term yang anda guna untuk mereka memang banyak menghasilkan pemuzik-pemuzik yang hebat.

The Best of White Lion ini mengandungi lagu-lagu terbaik/popular dari 3 album klasik line-up mereka, Pride, Big Game dan Mane Attraction. Walaupun ada antara lagu-lagu yang saya suka tiada dalam kompilasi ini, tetapi jika anda baru bercadang untuk mengenal muzik mereka, album ni adalah tempatnya.


Yang menariknya pada saya untuk memiliki kompilasi ini (walaupun saya ada semua cd-cd mereka) adalah kerena adanya versi live lagu favourite saya "Lady of the Valley". Maklumlah line-up klasik Mike Tramp - Vito Bratta - James Lomenzo - Greg D'Angelo ini tak pernah mengeluarkan album live secara rasmi. Ntah bila lah mereka ini nak bergabung semula.

Rekomended untuk yang meminati gitar shredder ataupun melodi lagu yang sedap-sedap.


***ada sesiapa menonton "The Amazing Race 21"? Tak pasti adakah anda tau yang pasangan rocker dalam season tersebut adalah James Lomenzo. Sayangnya mereka tersingkir ketika 6 pasangan terakhir.




8 comments:

  1. James Lomenzo aku tengok main live time Megadeth makdatok headbanging rambut melayang2 gi sana gi sini satu stage.

    Apa pun, aku sentimental giler ngan album Pride dan Mane Attraction. Ni dua album lagu sedap2.

    ReplyDelete
  2. James Lomenzo dari segi permainan,showmanship,backing vocal memang lebih bagus dari Dave Ellefson...tapi atas sentimental value punya reason...Abang Mus ambik balik Dave...pemaaf orangnya Abg Mus ni...heheh...

    ReplyDelete
  3. Mike Tramp kan yg kawin ngan ayu azhari tu?pelakon femes indon tu.White Lion lagu yg betul2 aku suka when the children cry je..hehe

    ReplyDelete
  4. rafi: yup, mike tramp yg itu la yg kawen dgn ayu azahari tu...tapi x pula diketahui samada dia convert ke islam atau x...wallahualam

    ReplyDelete
  5. pasal ayu azhari semua tahu kan...heheheh

    ReplyDelete
  6. band XPDC ada cover satu lagu diorang ni... lupa tajuk apa dah lagu xpdc tu...

    ReplyDelete
  7. baru dengar album comp ni... sedap gita vito.ptut dia ni masuk megadeth ganio broderick.

    ReplyDelete
  8. Ayu Azhari masih hot!!...heheh...

    Rebel...x sure pasal XPDC tu...tapi kalau ko pernah dengar Crossfire...2nd album dorang Erosi...lagu Kuku Besi tu intronya sebijik cilok Lady Of The Valley...

    mulysametalmilitia...tu lar...sayang tangan dia injured...

    ReplyDelete