Tuesday, August 10, 2021

Great Zeppelin

 Hiburan rawak bekerja dari rumah...

Great White - Great Zeppelin: A Tribute to Led Zeppelin (1998)

Saya bukanlah peminat besar Led Zeppelin. Bukan kerana apa pun. Ianya lebih kepada selera dalam muzik. Bagi saya Deep Purple dan Black Sabbath adalah lebih rock dan lebih metal. Pengaruh saya dari budak-budak pun lebih kepada Deep Purple. Satu-satunya album mereka yang saya betul-betul dengar ketika waktu remaja dulu pun cuma Led Zeppelin IV.

Manakala Great White pula ada beberapa album mereka yang saya ikut dan suka. Terutamanya 4 album terawal mereka. Tidak boleh dinafikan yang bintang utama untuk Great White adalah vokal Jack Russell dan petikan gitar Mark Kendall.

Vokal Jack Russell sememangnya menyerupai gaya Robert Plant. Sambutan hangat terhadap lagu-lagu cover Led Zeppelin yang mereka buat sebelum ini menyebabkan mereka membuat keputusan untuk merakamkan sebuah album khas secara live sebagai tribute mereka kepada Led Zeppelin.

Hasilnya memang tip top. Apa yang Led Zeppelin mainkan di studio, itulah yang mereka persembahkan. Tanpa ada sebarang pengubahsuaian. Mungkin ada yang tidak akan berpuashati kalau saya katakan yang saya lebih sukakan versi mereka berbanding versi asal. Maafkan saya kerana sebelum ini saya hanyalah pendengar casual Led Zeppelin. Tambahan pula saya membesar di zaman Great White. Mungkin ada perasaan berat sebelah di situ. 

Banyak lagu-lagu di dalam album ini yang saya tak pernah dengar atau mungkin juga pernah dengar tetapi cuma sekadar sambil lalu. Itu juga mungkin antara penyebabnya. Tetapi yang bagusnya, bermula dari sinilah saya mula mencari album-album Led Zeppelin dan rasa lebih  menghargai karya muzik mereka walaupun majoriti lagu-lagu mereka bukanlah yang kena dengan selera saya.


No comments:

Post a Comment