Wednesday, August 18, 2021

I Am The Night

 Pendengaran secara rawak di kala WFH

Pantera - I Am The Night (1985)

Terdapat 4 album awal Pantera sebelum album Cowboys From Hell (1990) yang dikatakan agak berbeza genre muziknya. Saya mempunyai kesemua 4 album tersebut dalam bentuk cd dan memilih secara rawak album no 3, "I Am The Night" dari yang lainnya tanpa ada sebab yang khusus.

I Am The Night bukanlah groove metal seperti Pantera yang kita kenal di tahun 90an. Ramai yang mengangap ianya adalah glam metal. Mungkin betul kalau mengikut imej atau cara berpakaian mereka pada ketika itu. Tidak dinafikan ada lagu-lagunya yang kearah tersebut, malah lagu seperti "Forever Tonight" mempunyai pengaruh AOR yang agak kuat (tetapi soundnya berat). Tetapi ada lagu-lagu lainnya yang mempunyai ciri-ciri speed metal ala-ala Savatage yang awal.

Pada saya ini adalah album mereka bersama vokalis, Terrence Lee yang paling saya suka. Muziknya lebih berat dari 2 album awal. Sebagai peminat glam/hair metal dan suka pula pada power metal acuan dari US, muzik sebegini sememangnya makanan. Kerja gitar dan solo-solo "Diamond Darrel" (nama yang digunakan pada zaman tersebut) sahaja pun sudah cukup untuk menjadi penyebab kenapa harus mendengarnya.

Tak semua mempunyai selera yang sama. Saya lebih kepada era 80an mereka. Era 90an mereka yang betul-betul saya suka hanyalah Cowboys From Hell dan Vulgar Display of Power. Saya agak kurang berminat dengan genre groove metal.


2 comments:

  1. Pantera aku cuma ada kompilasi Reinventing Steel... itupun versi Jack Sparrow 😅

    ReplyDelete
  2. aku suka vulga tu kaset pun ada dua sudah satu tu tali rosak beli lagi haha..

    ReplyDelete