Friday, April 30, 2010

Powerslave

Album ke 3 dalam siri tribute Iron Maiden aku adalah Powerslave…ini adalah album ke 5 mereka dan yang ke 3 menampilkan Bruce Dickinson sebagai vocalist.



Kalau Killers album yang mengenalkan aku kepada Maiden…Somewhere In Time pulak album studio pertama yang aku beli….lagu 2 Minutes To Midnight dari album Powerslave pula merupakan lagu Iron Maiden pertama yang membuatkan aku betul2 menjadi salah seorang peminat mereka..dengar part chorus dia tu jer terus menangkap kat kepala..

Dulu dalam tahun 85 rasanya la…ada member sekampung aku yang sama2 minat lagu2 macam Duran Duran A-ha tu semua…terbeli satu kaset kompilasi pirate lagu2 rock pasal murah punya pasal..lupa dah tajuknya…Scandinavian Rock ker apa kalau aku tak silap…dalamnya ada beberapa lagu dari band2 rock zaman tu antaranya yang aku ingat Iron Maiden, Mercyful Fate dan Manowar..yang lain aku dah lupa…tapi yang paling aku ingat lagu 2 Minutes To Midnight la…lagu yang mengubah citarasa aku dari new wave kepada rock…walaupun sebelum tu dah banyak dengar jugak lagu rock macam Scorpions,Deep Purple,Rainbow,Kiss tu semua…tapi 2 minutes merubah segalanya…tambah pulak time tu Search keluar Cinta Buatan Malaysia kan…ntah kenapa lagu ni membuat aku betul2 rasa malas dah nak dengar Duran Duran A-ha….dari situ aku mula mencari kaset2 Iron Maiden sehingga terjumpa kaset kompilasi best of dari apache…and the rest is history la….



Aku tak ingat tahun bila aku beli kaset versi apache Powerslave yang dah hilang ni..tapi versi cd ni aku beli pada december 1995… kat Salem Power Station Ampang Point...dah tak ujud dah kedai ni kan...aku dulu suka pegi kedai ni pasal dia ada bahagian cheap sales yang kalau nasib baik boleh jumpa cd yg best2...dan tak lupa jugak awek yang jaga kedai tu lawa2 belaka..heheh..

Satu yang menarik pasal powerslave ni adalah unsur2 Mesirnya terutama kat bookletnya tu…disebabkan Powerslave la sekarang ni kalau tengok piramid,mumia tu semua mesti teringat maiden kan…kalau nak baca review lengkap pasal album ni..siapa lagi yang paling layak kalau bukan the no1 fan himself…Mr Deaf Angel la…sila klik sini..complete gambo2 ngan single semua…tabik Deaf!



Bagi aku sendiri…selain lagu 2 minutes tu…ada lagi beberapa lagu yang aku suka…antaranya Aces High…walaupun kalau dengar vesi LAD lagi best…part intro Churchill’s Speech tu ajer dah meremang bulu roma…(ntah bila la nak merasa tengok live depan mata ek…dream on la oii…)..lagu ni jugak selain The Trooper yang band aku band budak2 sekolah yang berangan nak jadi rockstar mencuba2 jamming dedulu…

Selain tu lagu yang jadi tajuk album...Powerslave...pun best giler..Flash Of The Blade...The Duellists...Losfer Words...ahhh...aku suka semua la...dan juga lagu epic yang mak datuk 14 minit panjang...Rime Of the Ancient Mariner...lagu berdasarkan sebuah poem dari abad ke 18 ni memang antara yang terbaik pernah Maiden hasilkan...aku sampai sekarang pun tak jemu2 dengar lagu ni...memang terbaek la..tak caya dengar la sendiri...

Lagu yang paling kurang aku minat dari album ni pun selalu aku tak boleh lupa...ntah la setiap kali dengar lagu Balik Kampung Sudirman…mesti aku teringat lagu ni…Back In The Village (translate jadi Balik Kampung la kan...heheh).aku rasa kalau aku jadi Dj radio…time2 nak raya memang aku pasang Balik Kampung versi Maiden ni la…hahahaha…



album ni memang rekomended la...tak kisah la kalau korang tak minat Maiden pun...tapi kalau suka 80's metal...ini album memang patut ada dalam koleksi..tak cukup heavy metal la kalau takder album ni..heheh...

9 comments:

  1. best dapat cd special edition cam ni...

    ada bonus cd ke dvd ke dapat shirt lah macam GNR CD yang lawa tu...


    Aerosmith jarang ada special edisi cam ni dan kalau ada pun tak masuk malaysia ....boring...

    ReplyDelete
  2. smua lagu best...
    album cover pun best...

    smua la pasal ni album best...

    tapi bside " mission from harry " ialah yang paling paling best skali.
    " some cunt's recording this " huhu

    ReplyDelete
  3. antara album maiden yg aku belum ada cd lg (mp3 je ada)... nak beli yg remastered m'sian press, tp gmbr cover dah blur ntah brapa kali dah scan/reprint mcm fear of the dark versi remastered

    agak2 klu aku cari yg remastered uk/eu press (ebay la) blur jugak x?

    ReplyDelete
  4. Cun artwork2 album ni...nampaknya kena beli ni ...

    ReplyDelete
  5. Ijau...tu aku tak sure...kena tanya deaf kot..

    ReplyDelete
  6. album paling heavy pernah dihasilkan maiden pada 80an!album yang membuatkan adernalin mencanak ke langit tiap kali mendengar 'the duellist, aces high, flash of the blade, rime of the...' arghhhh!

    ReplyDelete
  7. Terbaik! ringtones utk sms aku skrg ni, Powerslave!!!

    ReplyDelete
  8. recently bought this album again at HMV because of RIME OF THE ANCIENT MARINER. For me this is a special song ever written by Iron Maiden. To the extent iTunes never sell the song individually.

    ReplyDelete