Thursday, April 1, 2010

Somewhere In Time

Sementara nak nunggu The Final Frontier...Ijau dah start buat...aku pun ingat nak buat sikit tribute kat Iron Maiden…kalau rajin nanti aku review satu2 cd2 Iron Maiden yang aku ada…bukan banyak pun..takat yang studio album jer la…bukan nak review secara teknikal…tapi lebih kepada cerita2 personal aku disebalik cd2 tersebut.



Aku mulakan dengan cd ni…Somewhere In Time…Ini adalah album dorang yang paling aku minat sekali…bagi aku semua lagu dalam album ni best….tambah pulak kerana inilah album penuh Iron Maiden yg pertama aku beli (thn 86 kalau tak silap…kaset pirate…tapi seingat aku bukan brand Apache…tapi Rock World…satu lagi brand kaset pirate yang banyak riliskan kaset2 rock tapi tak sehebat dan seglamer Apache...rasanya dorang lagi awal dari Apache kot...) sebelum tu time zaman2 1st album sampai Powerslave aku cuma ada best of ajer..dan selepas Somewhere In Time ni la baru aku mula mengumpul semula album2 sebelum tu…dan mungkin masa thn 86 tu.. time aku baru form 3...time bebudak baru nak naik la kan...time kalau dengar sesatu kaset tu...dengar ulang2 sampai naik hafal semua lirik...tu yang jadi minat giler kat album ni...satu2nya album Iron Maiden yg aku hafal setiap lagu2nya..walaupun zaman tu beli kaset pirate ajer dan takder lirik...

Memang banyak kenangan la album ni…tambahan pulak tahun 1986 tu adalah tahun aku betul2 tinggalkan band2 pop new wave macam Duran Duran A-ha tu semua…tahun yang aku betul2 transform jadi mat rock..maka album Somewhere In Time ni memang kena pada masanya…



Lagu pertama Iron Maiden yang aku tengok video clipnya jugak adalah dari album ni…masa tu ada jual tape VHS Kerrang Compilation...dalamnya ada video clip Stranger In A Strange Land..sampai naik haus video tape tu aku ulang2 lagu tu...iyer la zaman tu bukan senang nak tengok video clip ker konsert ker...mana ada youtube kan...tu la 1st time tengok Iron Maiden yg bergerak...sebelum tu tengok gambo statik ajer...

Dan tak lupa jugak la...masa tahun 1988 dulu…zaman2 aku ada band…konon2 nak jadi rockstar...Restoran Mohd Ali Ulu Tiram la tempat kita orang lepak2 minum teh tarik lepas jamming kat Sahara Studio (dan lenyap dah pun studio ni) sambil berulang2 kali main lagu Wasted Years kat mesin jukebox restoran tu...sekurang2 pun 3 kali ulang..sekali main 20 sen ker 50 sen...dah lupa ahh..bingit je telinga orang2 yg tgh makan kat situ...ada lagi ke tak mesin jukebox kat restoran tu waallahualam...lama dah tak singgah...buat pengetahuan korang...restoran ni memang masih ujud sampai sekarang kat pekan Ulu Tiram.



Album ni rasanya dah 3 kali aku beli...1st zaman pirate dulu...dah hilang..2nd...zaman masa aku kat ITM...beli kaset ori...ni pun hilang...dan 3rd...masa aku dah kerja...upgrade jadi cd ...kekadang terasa macam nak beli semua versi..enhanced..first 10 year..japanese pressing, singles dan lain2 tapi malang sungguh aku tak kaya...heheh..

Dulu masa aku baru2 dapat kerja...tahun 95..antara duit gaji awal aku adalah beli set mini hi-fi yang ada cd player...dan cd yg pertama aku beli adalah cd ni...memang aku nak cd pertama aku mesti Somewhere In Time…satu JB aku cari tak jumpa...last2 aku kirim kat mamat yang jaga kedai Muzika Kotaraya tu beli kat Singapore...sapa ntah nama mamat yang putih2 muka budak baik yang jaga kedai tu...aku dah lupa ahh..kedai dia pun dah tak der dah sekarang...terimakasih la pada dia...cd aku ni made in USA...1st pressing kot...ntah..aku tak pakar dalam bab ni...



Album ni sampai sekarang pun sekali sekala...mesti aku bukak punya...tak pernah jemu...dan kalau nak pilih satu lagu paling best dari album ni...susah jugak la...semua aku suka...tapi kalau terpaksa pilih...mungkin Wasted Years kot...

Fuh..panjang lebar cerita aku pasal album ni...maklum la album favourite...bukan takat fav. Iron Maiden album ajer...mungkin aku punya all time fav. kot....apa2 pun album ni memang best...tak kisah la berapa banyak lagi Iron Maiden nak buat album...macamana best sekali pun...Somewhere In Time akan tetap menjadi pojaan hati ku.

Tengok videoclip ni memang teringat la zaman2 guna tape VHS dulu...layannn...

12 comments:

  1. hah! kebetulan dlm seminggu ni aku layan cd ni kat dlm imago aku... aku cuma ada versi cd remastered je, okela hang dpt 1st US press under capitol records lg tu (cuba tgk tarikh (c)&(p) sama x dgn thn album ni released, klu sama 1st press la tu)

    ah lupa, aku belum review album ni, pun byk ceritanya jugak... tgk2la esok2 kot, que dah dipotong oleh cd ebay kamelot

    tp, tajuk album ni "somewhere in time" mmg ironi dgn lagu2 kat dlm yg kebanyakkannya bertemakan masa

    dan mmg album ni "preserved in time for all to see..."

    ReplyDelete
  2. Sama beb...album yg jd all time fav aku. Bleh cek kat blog aku utk versi pirate Rock World yg dipiratekan lg. Review la A Ha.. A Ha best apa

    ReplyDelete
  3. setuju album IRON MAIDEN paling best!

    ReplyDelete
  4. SIT perfect dari start sampai abis untuk telinga aku

    tapi kalo aku nak ranking ni bukan best album Maiden untuk aku, tu SSOASS becos of its uniqueness.

    kat porum Maiden, ada mamat omputeh ni exercise pakai lagu TLOTLDR sampai hilang 10, 20 pound gitu haha.. biar betik..

    tapi aku harap before dorang tutup kedai, main ATG live please.

    ReplyDelete
  5. Aku pun, aku pun, aku pun...tak sah kalau kata peminat Maiden tak de CD ni..hehehe!!
    Takilala..bior aku yg prebiu CD A-Ha....hehehehe!!

    ReplyDelete
  6. Ijau...mmg (p)&(c) tahun sama 1986..1st press la kot..

    Takilala...aku dulu ada beberapa keping kaset rockworld tu..yg aku ingat salah satunya Slippery When Wet - Bon Jovi...dorang mmg suka ubah2 cover...kalau SIT dorang ubah logo kat dada Eddie...SWW BJ lagi pulak...tulisan SWW tu jadi bintang2 kat langit...kreatif betul kepala pirate dorang ni...

    Sitie....aman?? Aman Shah? heheh..

    ReplyDelete
  7. Ben...kita serupa!

    Deaf...aku SSOASS ranking no 2...
    kalau la dorang main ATG...live kat Malaysia pulak tu...pergh...

    Skid...ko buat A-Ha...aku buat Duran Duran...heheh..

    ReplyDelete
  8. wasted years versi live Flight 666 best sebab clear suara Andrian Smith jadik backup vox.....

    ReplyDelete
  9. gua sangat suka hasil seni mr.derek riggs (dan juga mr. ken kelly)yang mencipta Eddie The Ed dan melukis hampir semua cover album ironmaiden. tapi cover somewhere ni 'kengerian dan kegelapan' Eddie dah ilang ke laut! tapi artworknya sangat ditil. ntah la!
    gua memilih "alexander the great" sebagai alltime feveret dari album ni.

    selain cap apache dan rock world, ada satu lagi cap pirate - foot print. gamba tapak kaki hitam. casing keras.semua pirate band rock/metal dari us dan uk. whitesnake,Y&T,rainbow, ac/dc,blackfoot,krokus, april wine, budgie, ozzy...

    ReplyDelete
  10. gayour...a'aa la...baru gua ingat...pirate yang cap foot print tu...casing stail macam ori...versi ni lebih awal dari apache dan rockworld...tu jam gua belum pandai beli kaset lagi la..

    ReplyDelete