Thursday, September 10, 2015

Alive!

"You wanted the best, and you got it!..." 

Sempena 40 tahun usianya hari ini..10hb September,


KISS - Alive! (1975)

Zaman dulu-dulu selalu terbaca antara album kegemaran dan pengaruh besar kepada ramai gitaris rock dan metal adalah KISS Alive! Nama-nama besar seperti Scot Ian (Anthrax), Dimebag Darrell (Pantera) (sekadar menyebut beberapa nama yang telintas) malah gitaris 90an seperti Tom Morello (Rage Against the Machine) dan Mike McCready (Pearl Jam) juga menamakan album ini sebagai salah satu pengaruh besar mereka.

Lama dah teringin untuk memiliki cdnya, tetapi tak berjaya sehinggalah mengenali estocks_deutschland melalui ebay.com.my. Memang murah. Double disc harga tak sampai pun RM20. Sangat berbaloi-baloi. Padanlah sekarang mereka tidak lagi menjual di ebay.com.my. Hanya ada di ebay.de. Bermakna tak jual dah untuk Malaysia. Memang tak untung. Kos pos pun mereka tak lepas.

KISS Alive! memang best. Ada lagunya yang pada pendengaran saya lebih best dari versi studio. Ace Frehley memang tip top. Dengarkan solo-solo beliau (contoh : Parasite). Maka tak hairanlah jika dia menjadi idola kepada ramai gitaris rock/metal yang lain.


Walaupun begitu khabarnya album ini telah melalui proses ubah suai (overdubs) secara besar-besaran. Hingga ada yang mengatakan hanya ketukan drum Peter Criss satu-satunya rakaman asal yang tidak di usik. Lain semua dah kena "touch-up". Tapi tak kisahlah. Banyak album live yang lain pun melalui proses yang sama. Nak dengar yang "real", sila dengar "bootlegs". Mungkin kerana ini adalah KISS...(love them or hate them)...maka ianya menjadi isu.

Kalau anda pertama kali hendak mendengar KISS, dari anda perabis duit membeli 3 album awal mereka. Lebih baik anda beli ini. Kerana Alive! mengandungi lagu-lagu terbaik dari 3 album awal tersebut. Malah lagu-lagu live ini lebih bertenaga rasanya berbanding versi studio.

Maklumlah KISS sememangnya band yang lebih seronok ditonton berbanding hanya mendengar. Dengan imej, kostum dan showmanship bertenaga mereka. Ditambah pula dengan segala jenis pyrotechnics, memang bestlah kalau dapat tengok live. Sayangnya kita di Malaysia rasanya memang tak akan berpeluang untuk menikmatinya.


"You keep on shouting...shouting...I wanna rock and roll all night and party every day!!!"




5 comments:

  1. Penah ada kaset kiss unplugged je.kalo album live yg ni memang best.
    "If u put a star,we sue your ass off" heheh..

    ReplyDelete
  2. tgk kat utube je video dorang ni mmg best..

    ReplyDelete
  3. serius, lagu kiss yg aku cuma pernah dengar full cuma detroit rock city... hehehe

    ReplyDelete
  4. rasenye 2, 3 buah lagu Kiss jek yg aku pnah dgr lar...aku xbrape sgt klu Kiss...klu band 70s ni aku kurg sket...maklum la aku generasi rock millenium kiki...tp nti nk cube dgr lgu2 mereka...

    ReplyDelete
  5. Aku tengah dengar balik the Elder.
    Aku masa kecik2 aku suka lagu Just A Boy.
    Tapi aku heran macam Elder ni cam kena tindas gitu...
    Ni Kiss dah tua2 ni, dan aku pun dah tua2 ni hahaha..
    Aku rasa Elder terbaik la

    ReplyDelete