Wednesday, February 3, 2021

Fracmont

Lagi album dari tahun 2020

Messiah – Fracmont (2020)

"Comeback" album dari band yang berasal dari Switzerland. Mereka adalah seangkatan dengan band-band thrash/death metal 80an senegara dari mereka seperti Celtic Frost dan Coroner. Mereka tidaklah sepopular 2 band tersebut. Saya sendiri ingat-ingat lupa bila kali pertama mendengar mereka.

Seperti sudah menjadi trend sejak kebelakangan ini mana-mana band lama yang kembali membuat "reunion" dengan album baru akan cuba bermain seperti mana mereka dikenali suatu masa dahulu. Tiada lagi eksperimen muzik yang mengarut. Messiah juga begitu. Muzik mereka masih dalam sempadan antara thrash dan death metal. 

Tetapi yang sedikit ketara perbezaannya adalah adanya pengaruh progressif di dalam beberapa lagu mereka. Ada lagu-lagunya yang agak panjang. Lagu yang menjadi tajuk album hampir mencecah ke 10 minit. Tempo lagu-lagunya berubah-ubah. Ianya bukanlah jenis lagu yang sentiasa laju memanjang. Ada bahagain yang perlahan, ada juga akustik gitar dan bahagian-bahagain yang catchy dan melodic. .

Rasanya kalau ada peminat lama mereka nak komplen pun mungkin dari segi produksinya yang bersih. Tapi iyer lah kan... zaman dan teknologi dan berubah. Tetapi ianya masih mengekalkan ciri-ciri Messiah yang dulu.

Kalau anda minat thrash yang mirip ke death metal...mungkin anda boleh suka album ini.



7 comments:

  1. teringat waktu sekolah menengah dulu ada member bawa kaset MESSIAH, kitorang sebut macam sebutan Kantonis "mey-si-ah" :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau sebutan yang betul lepas dengar lagu Leper Messiah 😀

      Delete
  2. Album choir of horror antara Yang Terbaik dari Messiah,dengar Kan instrumental Northern Command dalam album ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Choir of Horror ni macam hit and miss...tak konsisten...Northern Command selain lagu yg jadi tajuk album dan 1,2 lagu lain dari side B yang ok...yang lainnya pada aku kurang...(ikut telinga aku la)

      Delete
  3. Apa pendapat Bro Bert dgn album Rotten Perish dan Underground ( Messiah)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha… come on.. bukan bidang aku ni nak bagi pendapat benda2 gini…cuma jujurnya dulu2 hanya Choir of Horror yang aku betul2 dengar...Rotten Perish sekadar sambil lalu dan Underground memang langsung tak pernah

      Tapi bila nak cerita pasal Fracmont ni aku terpaksa dengar balik semua album lama mereka..aku dah tak ingat dah...yang aku ingat dulu2 aku rasa Choir tu macam Obituary...

      Mungkin pendengaran waktu tua sebegini tak akan sama dengan pendengaran masa zaman muda remaja. Kalau ikut selera sekarang aku lebih suka Rotten Perish dari Choir…mungkin pasal ianya lebih melodic...lebih thrash... tapi Underground memang lain. Ini zaman mereka bereksperimen. Kalau dulu2 mungkin tak suka kot. Tapi tu hari aku dengar adalah lah jugak yang boleh masuk.

      Delete
    2. Ha,ha arghh, rotten perish memang best, sound clean sikit dari choir, underground kurang garang,rasa nya ada member dari therion main dlm ni, thanks bro for the comment..

      Delete