Saturday, July 23, 2011

Jade

Sejak dapat tau Loudness nak datang Malaysia...aku memang banyak dengar lagu2 band Jepun kebelakangan ni...tapi bukan Loudness...ntah kenapa aku layan balik Earthshaker,Anthem,Outrage dan yang paling kemaruk X Japan la...kena pulak X Japan tengah sibuk ngan reunion world tour dan album baru dorang tahun ni kan...


X JAPAN 2011


tambah pulak dorang baru je rilis single terbaru dorang bulan lepas kat itunes...terus no 1 kat Jepun...orang jepun punya taste muzik memang lebih bagus dari korea...hahaha...(pening aku dengar anak pompuan aku hari2 layan K-POP kat channel KBS World kat astro tu...)

setelah hampir 15 tahun...akhirnya X Japan kembali...line-up asal dari zaman Dahlia minus HIDE yang dah takder...selama lebih kurang seminggu ni aku asyik ulang2 dengar lagu JADE ni...ntah la nak kata best...memang best...terutama bab korus tu...tapi macam ada something yang kurang...aku tak harap pun dorang akan kembali main speed metal macam album2 awal dorang...Dahlia pun dah lain kan...tapi JADE ni memang sound moden yang uptodate...lebih pop...lagu slow yang tak slow???...ada part2 yang heavy...Yoshiki masih lum berkarat dalam mencipta lagu...drum dia pun masih dasat....Toshi punya suara pun masih power macam dulu...cuma tu la...aku rindu solo2 panjang HIDE...solo2 harmoni dia ngan PATA...rasa macam tak feel la tengok PATA ngan gitarist baru dorang Sugizo tu...solo pun macam tak kena ajer...mungkin kena ambik masa la nak terima X Japan tanpa HIDE....tapi tengok youtube world tour dorang memang boleh tahan Sugizo ni...cuma bila dia main lagu sendiri...album baru..bukan part HIDE tu yang aku tunggu nak dengar...

apa2 pun memang tak sabo nak tunggu album baru dorang ni...Loudness dah sampai Malaysia...bila la turn X pulak ek..




.

1 comment: