Thursday, July 28, 2011

Lagu Yang Mempengaruhi aku - No 1

akhirnya...no 1

BALADA PEMUZIK JALANAN - SEARCH

Memang tak leh nafi la...Search dengan kaset Cinta Buatan Malaysia lah yang memulakan semuanya...selepas dereten band2 rock dari Singapura...macam takder kesinambungan...kat Malaysia macam takder syarikat rakaman yang betul2 nak terbitkan album rock band Malaysia...ada la satu band tu aku ingat...budak Johor jugak...aku lupa la nama dia...siap conteng muka macam KISS lagi...tapi lagu tak rock mana pun...rock lagi kalau korang dengar lagu "Sinaga Naga" dari Carefree...

tapi kalau nak rock yang heavy...memang Search la...lagu Balada Pemuzik Jalanan ni kira antara lagu melayu paling heavy la zaman tu...kira heavy metal melayu...sebenonya ada 2 lagu yang aku minat sangat dari Cinta Buatan Malaysia...satu lagu ni...satu lagi lagu Nombor...tapi pasal Nombor tu lagu cover Earthshaker...kira tak aci la...

Bila 1st time dengar Search...terutama lagu ni...aku terus jatuh cinta kat lagu2 heavy metal...kena pulak lepas tu aku start betul2 dengar Iron Maiden...memang tak leh patah balik la...walaupun lagu2 Sweet Charity, The Unwanted dan Kingdom In Rock mengenalkan aku pada rock melayu...tapi dorang lebih pada rock 70an...Deep Purple,Rainbow,Scorpions,UFO tu semua...tapi lagu ni la yang betul2 heavy metal 80an...ni memang kena ngan jiwa remaja baru nak naik aku...inilah citarasa aku...and the rest is history..

start dari sini...dah pandai gi sekolah nak pakai seluar ketat (budak2 sekolah aku panggil seluar Search)...nak simpan rambut panjang...kasut sekolah hi cut jenama warrior...mesti ada saputangan key...ikat perut sanggup tak makan kumpul duit sekolah untuk beli kaset apache...belajo main gitar...nak ada rock band...pergi jamming...buku dan beg sekolah tak sah kalau tak conteng logo Iron Maiden, Dio, Loudness dll...kekadang lawak jugak kalau pikir zaman tu...tapi itu lah zaman remaja aku...kekadang pikir nak rock sampai tua ker?...sekarang pun rasanya dah tua pun...heheh...tapi tu la...slow down mungkin...tapi kalau nak stop 100%...tak tau la...benda ni dah jadi minat dan hobi...payah...





dah...abis cerita pasal ni...the end....kalau rajin...aku buat pasal lagu omputeh pulak...

9 comments:

  1. tp smpi sdh xsmpt bela rambut pnjg2 kan? hehehehe >:)

    ReplyDelete
  2. jeritan akordian tua..teringat aksi Amy dan kumpulan Search bawa lagu ni dalam filem balada seniman jalanan

    ReplyDelete
  3. weh, kata playlist num 1 SALAMIAH HASSAN!!! poser la kauuuu!!!

    ReplyDelete
  4. yeah, setuju!
    lagu heavy metal melayu terbaik!

    ReplyDelete
  5. hafiz...bukan Salamiah Hassan derr...tapi Mak Dara@Rohana Jalil...hahaha...

    ReplyDelete
  6. Yeaaaa setuju....

    hampir dengan lagu ini ialah Cinta Buatan Malaysia... lagu yang menyimpulkan keseluruhan pergerakan rock dan Metal seMalaysia.

    ReplyDelete
  7. Kumpulan rock johor yg conteng2 muka macam KISS tu namanya Split Time. err aku lagi otai ke?

    ReplyDelete
  8. antara lagu yang selalu di cover bersama sama lagu langit & bumi

    ReplyDelete