Tuesday, July 12, 2011

Lagu yang mempengaruhi aku

Bermula entri ni aku nak ceritakan lagu2 apa yang mempengaruhi aku hingga aku terjebak minat muzik rock ni...(korang layankan jer entri syok sendiri aku ni...heheh..)

Seperti kebanyakkan bebudak yang membesar di penghujung 70an awal 80an...mungkin aku biasa dengar Syarifah Aini,Uji Rashid,Hail Amir dll kat radio...tapi sebagai budak lelaki...mungkin dari kecik dah nampak yang jiwa aku bukannya sentimental jiwa2...aku lebih suka dengar lagu2 dari band...contohnya Kembara,Blues Gang,Carefree,Black Dog Bone,Flybaits dll yang aku dah lupa namanya...tapi ketika itu jiwa aku bukanlah pada muzik...

Budak2 lum akil baligh la kan...berkubang mandi paya...menyauk ikan...main bola...bermacam2 mainan tradisional gasing, guli, layang2, main gelang getah, belon acah (ni orang johor...negeri lain panggil galah panjang kan?..) teng teng..macam2 lagi la...dan tak lupa jugak BMX adalah aktiviti yang cukup trendy bagi budak2 kampung zaman tu...tapi setiap kali nampak kaset2 rock Pak Alang aku ataupun tengok koleksi rekod anak bujang atok sedara aku...aku dah ada rasa feel yang lain macam...macam rasa suka gitu...

Feel ni lama2 semakin menebal bila aku start dengar beberapa buah lagu...sebenonya banyak...tapi aku ringkaskan kepada 5 lagu jer dari band2 yang berlainan...bukan pasal lagu terbaik ker apa...tapi lagu2 yang ada cerita...lagu2 yang menpengaruhi aku menjadi aku yang seperti sekarang...ni aku buat entri lagu melayu dulu...mungkin pasni lagu omputeh pulak kot...


yang no 5

THE UNWANTED - SAMPAI BILA

Aku tak pasti tahun bila dan dari album mana lagu ni...aku betul2 dah lupa...ikut yang aku google...1982...album bertajuk Pelangi...biasa la...membesar di Johor... memang banyak dapat pengaruh dari tv dan radio singapura...tu jam singapura memang dah banyak band rock...yang paling popular dan yang aku ingat dah tentu2 la Sweet Charity, Kingdom In Rock dan The Unwanted...

memori aku pasal The Unwanted kalau tanpa men"google" adalah Hanafi Warren dan gitaristnya Ismail Sukar (ni aku ingat pasal nama dorang yang aneh dan unik) dan lagu2nya seperti Penyesalan, Masih Ada Rindu dan lagu yang melodinya selalu terngiang2 kat kepala aku time ingat kisah2 zaman kanak2...lagu "Sampai Bila"

kenapa lagu ni??...sebabnya yang lain lagu2 dorang yang selalu main kat radio hanyalah slow dan dangdut (band rock zaman 70an dan awal 80an memang main lagu dangdut...)..tapi ni lagu heavy...selalu aku terbayang Deep Purple bila dengar lagu ni...ntah kenapa 1st time dengar aku terus suka lagu ni...selalu jugak main kat radio singapura dulu...

Start dari sini...aku tau...aku lebih suka lagu2 yang jenis camgini...yang heavy...yang bunyi gitarnya berat...dan pelan2 aku tinggalkan hobi2 dan aktiviti kanak2 aku...zaman2 aku menigkat remaja...aku mula paham apa itu rock...walaupun tu jam aku suka Duran Duran...



sambung nanti lagu yang no 4..




.

5 comments:

  1. apa aku tahu kawan aku bapak dia one of original The Unwanted.

    Kadang2 ada jugak dia bukak cerita..
    camme Unwanted nye nama timbul la apa la...

    ReplyDelete
  2. gua jump into conclusion terus, tak payah tunggu no 4 sampai 1.. bukan playlist kau nombor 1 sanisah huri ke?

    ReplyDelete
  3. DOS...oi..oi...ko ingat aku tua sangat ker...bagi la yg muda2 sikit...wann ker...hahaha...

    ReplyDelete
  4. Aku tau...no 1 mesti lagu Osman amzah....hahahaha!! kalau tak pun lagu Halil Cik laa....

    ReplyDelete