Monday, July 18, 2011

Jealousy

Kembali ke album dari tahun 1991...kali ni band dari Jepun...bukan...ni bukan Loudness...tapi X Japan dengan album no 3nya "Jealousy"...



Ntah kenapa aku agak lambat untuk mengenali band ni...mungkin pasal penghujung 80an tu kemaruk ngan thrash dan death metal sampai aku ketinggalan pasal X Japan...memang takder sapa yang introduce aku pada X Japan...sehinggalah pada 1997 atau 1998...ketika aku tinggal di Kampung Pandan...ada sebuah kedai buku di Desa Pandan yang menjual cd MP3...aku tu jam apa bendalahnya MP3 ni pun aku tak tau...apa yang aku nampak kat kavernya tulis "Computer Only"...cd MP3nya bertajuk "Rock Never Dies"...dalam sampai ada 10 album...banyak tu...walaupun rumah aku tu jam takder PC...tapi tetap aku gatal tangan beli walaupun harganya kalau aku tak silap RM15 sekeping...giler punya cekik darah...

Dalam salah satu cd tu ada lagu2 X Japan...dan bila aku dengar best jugak band ni...aku ingatkan band baru...rupanya dah ujud sejak akhir 80an lagi...start dari tu aku berusaha cari album2 dorang...tapi agak susah...kalau ada pun mahal giler...tak mampu aku nak membelinya...sehinggalah 2 tahun lepas aku bernasib baik terjumpa cd ni dengan harga RM20++...memang berbaloi beb...



X Japan ni jenis band yang pada satu lagu...dorang main laju jenis speed metal abis...dan lagu lainnya meleweh guna piano yang tak metal langsung...dan inilah keunikan dorang...kekadang buat aku teringat kat Stryper...tapi Stryper tak speed metal macam X Japan...tapi bab lagu slownya lebih kurang sama la...kalau korang baca buku Chris Jericho "A Lion's Tale"...dia memang rekomen band ni...

Silent Jelousy adalah album terakhir mereka menggunakan nama X...kerana selepas daripada ni dorang mula menggunakan nama X Japan...walaupun aku lebih suka 2 album terawal dorang...tapi lagu2 dalam Jealousy tetap menarik...paling best dah tentu2 lagu pembukaan Silent Jealousy (ni Chris Jericho pernah guna lagu ni...) mula ngan piano yang layan abis...terus masuk laju...pergh....respek aku kat drummer dia Yoshiki...dia ni bukan ajer dasat main double pedal berdentum2...tapi boleh pulak main piano yang feel mendayu2 tu...pernah terbaca orang tulis..."As a pianist he is an angel, playing very beautiful, and sweet music, Then as a drummer, he is a demon. Playing merciless fast and double kicking like no tomorrow.." rasanya dia ni one of the best drummer yang pernah muncul dari Asia la...salut!



Siapa la X Japan kalau takder lagu ballad kan...lagu "Voiceless Screaming" memang best...cuma kali ni lebih mengunakan akustik gitar...bukannya piano seperti kebiasan lagu slow mereka...satu lagi "Say Anything"...ntah la...aku memang feeling bila dengar lagu2 slow X Japan...



Album ni sebenarnya sedikt berlainan dari 2 album awal mereka...lebih progressif...tapi 2 orang gitarist mereka Hide dan Pata memang aku respek...setanding Akira...manakala vocalistnya Toshi...aku rasa lebih best dari Niihara...tapi standet la vokalist jepun...tetap engrish...cuma kurang sikit kamikazenya banding Niihara...heheh...



Satu yang aku respek...walaupun selepas kematian gitaristnya Hide...dorang tetap menganggap Hide masih dalam X Japan...pengganti beliau Sugizo dianggap ahli ke 6...dan nama Hide akan tetap diperkenalkan dalam mana2 konsert mereka...



Secara kebetulan pulak...masa entri ni dibuat...aku dapat tau bassist mereka Taiji telah meninggal dunia...Silent Jealousy adalah album terkhir Taiji bersama X Japan...sebelum dia join Loudness untuk album Loudness (1992)...Deaf pun ada cerita pasal ni kat blog dia...




X Japan ni memang aku highly recommended...sayang aku tak kenal dorang dari awal...

5 comments:

  1. dorg ni sama lah mcm kes MOTLEY CRUE yg mna drummer lagi famous dari line up yg lain

    drummer dia ni sekarang dress up mcm BAPOK pun ada...

    ReplyDelete
  2. memang nak kena test dengar X ni... tak pernah lagi.

    ReplyDelete
  3. boleh tahan, cuma aku takdak album fizikal diaorang ni.

    ReplyDelete
  4. ko ada verge of destruction tokyo dome yang dorang konsert untuk album ni?
    best giler tahap maksima siot

    ReplyDelete
  5. deaf...aku cuma ada versi sedut...nak beli yang ori mahal giler la...tapi memang best woo..

    ReplyDelete