Thursday, July 14, 2011

Lagu yang mempengaruhi aku - No. 4

sambung dari entri lepas...

No 4 -

PENUNGGU - SWEET CHARITY

Zaman2 akhir 70an dan awal 80an...kalau sebut rock melayu...satu je yang terlintas kat kepala aku...Sweet Charity...dan dalam banyak2 lagu dorang...lagu ni yang banyak mempengaruhi aku..

Lagu ni terbitan tahun 1982...dari album yang jugak bertajuk Penunggu...tapi kenapa lagu ni?...sedangkan aku dah start dengar Sweet Charity dari zaman Pelarian (1980)...sebabnya macam aku cakap kat entri lepas...zaman2 lum akil baligh..aku lum into muzik sangat...benda ni takat dengar gitu2 ajer...aku ingat lagi tu jam aku lebih suka belek2 gambo kaver kasetnya Pelarian (gambo band member macam kena tiup angin ribut) dan Sejuta Wajah (gambo kaca retak) dari mendengar lagu2 di dalamnya...

tambah pulak lagu dorang yang popular kat radio bukannya jenis yang heavy sangat...Teratai,Kamelia,Sejuta Wajah,Bulat Bulat,Zakiah,Jalan Malam,Jangan Lama Lama...yang jenis dangdut2 pun ada...aku dari kecik2 pun tak minat dangdut...menjadikan aku tak berapa nak ambik tau sangat...

Bila Penunggu keluar...aku dah darjah 5...dah ada sikit2 kesedaran pasal muzik...dah besar la kan...dah pandai jeling2 budak pompuan (heheh...) dah pandai dengar kaset sendiri...bukannya takat belek kavernya lagi..lagu penunggu ni antara lagu yang aku ngan member2 sekelas suka nyanyi sama2...zaman tu...dah start pandai conteng2 perkataan Sweet Charity kat buku,beg dan meja sekolah (heheh..)...tapi time tu aku minat jugak kat Blues Gang...aku minat Julian Mokhtar...ni zaman aku dah start curi2 pegang gitar kapok abang aku...dan Rosli Mohalim kira hero gitar melayu aku yang pertama...(julian tak masuk...pasal dia bukan melayu penuh...dia mixed...hahaha...)



akan bersambung lagi...



.

6 comments:

  1. Lagu saripah aloyah tak de ke???

    ReplyDelete
  2. inilah lagu doom metal pertama buatan anak melayu. sesuai sangat dengan tajuk lagu - penunggu. ia seperti lagu "black sabbath" - black sabbath.
    riff yang berat dan gelap dari encik rosli.

    ReplyDelete