Friday, July 8, 2011

Sigh No More

Lagi ke album dari tahun 1991...kali ni cerita pasal Gamma Ray - Sigh No More



Secara kebetulan atau tidak...20 tahun yang lalu...kedua2 band Helloween dan Gamma Ray menghasilkan album yang tidak disukai oleh peminat Kai Hansen...mungkin Helloween dengan Pink Bubbles Go Ape mau lari dari imej era Kai Hansen manakala Gamma Ray pulak ingin lari dari imej Helloween...sudahnya dua2 band pun tak main cara Helloween...nampaknya walaupun dah berlainan band..Kai Hansen dan ex bandmatenya tetap bersatu hati...heheh..

Seperti lagu track pertamanya "Changes"...album ni Gamma Ray memang sudah tukar...tiada lagi lagu2 epic ala2 Helloween Keeper of the Seven Keys mau pun Heading for Tomorrow...walaupun masih ada beberapa lagu yang mengekalkan identiti power metal mereka...tapi kebanyakannya lebih kepada hard rock/heavy metal...


cd aku ni remastered version keluaran 2002...gambar kaver pun lain..aku lebih suka kaver yang ori...inlay dia pun tak best...takder gambo...nasib dia ada 3 lagu bonus..


Lagu seperti (We Won't) Stop the War,Coundown dan The Spirit rasanya macam lagu2 yang korang boleh jumpa kat album2 Mr.Big ataupun Extreme...manakala suara Ralf Scheepers sebijik dah macam Rob Halford...kekadang macam ko dengar album Judas Priest pun yer jugak...aku rasa zaman Rob keluar Judas Priest...dorang patut ambik Ralf...baru sebijik suara...

Tapi macam Pink Bubbles Go Ape...dengan peningkatan usia aku...dan tanpa memikirkan Gamma Ray adalah power metal...aku enjoy album ni...album ni bukanlah album yang lembek pun...cuma feelnya lebih kepada hard rock/heavy metal bukannya speed power metal yang kita kenal melalui Kai Hansen...aku minat hard rock/heavy metal...so aku takder hal dengan album ni...lagunya pun melodic dan catchy..


ni kaset punya inlay...ada gambo..


Lagu favourite aku dari album ni adalah One With The World...suka aku dengar part drum marching dari Uli Kusch tu...dia ni lepas album ni join Helloween...dorang ni pusing2 pun situ jugak la...satu lagi lagu slow Father And Son...dulu zaman kaset 2 lagu ni aku selalu ulang2...pasal senang tak yah forward tak yah rewind...Father And Son lagu last side A...One With The World lagu 1st side B...abis jer tukar sebelah...

Tapi untuk lagu Start Running,As Time Goes By dan Dream Healer...masih boleh rasa Gamma Ray adalah band power metal...sebenarnya muzik macamgini la yang menjadikan Gamma Ray best...album ni rekomended untuk kaki hard rock/heavy metal sahaja...kalau nak dengar speed power metal Gamma Ray...aku cadang Land Of The Free.

5 comments:

  1. "dorang ni pusing2 pun situ jugak la...satu lagi lagu slow Father And Son...dulu zaman kaset 2 lagu ni aku selalu ulang2...pasal senang tak yah forward tak yah rewind...Father And Son lagu last side A...One With The World lagu 1st side B...abis jer tukar sebelah..."

    kalau nak rewind atau forward, guna tudung pen kilometrico, jimat sikit bateri walkman.. hehe

    ReplyDelete
  2. haha...tu standed...pastu bateri kasi jemur tepi tingkap...heheh...

    ReplyDelete
  3. vokal ralf kan? tak tahan suara dia. Sakit telinga ;)

    ReplyDelete
  4. akhirnyakuar jugaK review album ni hehehehehehehe aku lepas album pink babel mmg terus lompat parti la p team gamma ray.. tapi sejak dua menjak ni aku layan plak helloween balik hehehehehehehehehe

    setuju ngan hafiz.. pen kilometrico mmg paling ngam nak guna rewind kaset hehehehehehehehehe

    p/s: syabas karangan anda semakin baik... teruskan usaha

    ReplyDelete
  5. produk metal dari german jarang mengecewakan! gua layan album ni.

    one with the world

    ReplyDelete