Monday, July 23, 2012

100 tahun Masjid Pasir Pelangi

Ok...ni entri sempena bulan ramadhan...



Aku tak tinggal di kawasan sekitar Pasir Pelangi...ni kawasan kerabat...orang dari luar Johor sila google sendiri...tapi kali ni aku nak cerita pasal sebuah buku pada aku yang sangat menarik...buku yang diterbitkan bersempena ngan 100 tahun penubuhan Masjid Pasir Pelangi yang disambut tahun lalu...

Bagi seorang peminat sejarah macam aku...buku2 macam ni memang aku suka...di dalamnya bukan hanya cerita pasal sejarah Masjid Pasir Pelangi...tapi kedatangan Islam di Johor...masjid2 dan ulama2 awalnya dan sedikit sejarah pasal Johor Bahru...dan paling aku suka bila disertakan gambo2 lama yang maha klasik....

aku tampalkan sikit2 la petikan dari buku tu...kira macam promosi la...banyak2 kang aku kena saman pulak publish tanpa kebenaran penerbitnya..





inilah rupanya Masjid Pasir Pelangi, Johor Bahru

Aku tak tau kat mana nak beli buku ni...aku tengok kat MPH ataupun Popular tak nampak pun...mungkin kena beli direct ngan penerbitnya Jabatan Agama Islam Johor...buku ni pun bukan aku punya....member opis dapat hadiah....so kalau anda peminat sejarah...sejarah Islam terutamanya...terjumpa buku ni kat mana2...rekomended untuk dibeli....



5 comments:

  1. aku suka tgk gambar2 lama... lebih2 lg klu ada perbandingan dgn gambar baru di tmpt yg sama

    ReplyDelete
  2. menarik....kalau dapat beli lg bagus

    ReplyDelete
  3. old mosque = tempat beriktikaf paling best

    ReplyDelete
  4. ooo interesting book.
    mesti best.

    ReplyDelete