Wednesday, July 25, 2012

F.N.G

lagi memori cd best of yang dah 20 tahun...



Suicidal Tendencies - F.N.G (1992)

Kalau sebut nama Suicidal Tendencies rasanya ramai yang jugak yang tau...maklum la ni adalah band awal Robert Trujillo...sama kes macam Floatsam & Jetsam yang sering dikaitkan bila cerita pasal Jason Newsted...tapi macamaner bunyi muziknya rasanya ramai jugak yang tak tau...

Seingat aku pada tahun 1993...kedai2 kaset kat Malaysia boleh dapat 2 album kompilasi Suicidal Tendencies ni...yang satu lagi adalah Still Cyco After All These Years...walaupun secara teknikalnya Still Cyco lebih merupakan rakaman semula album pertama mereka di tambah beberapa lagu dari album Join The  Army dan 1 lagu B-side menjadikan ianya layak dipanggil album kompilasi...



Pada ketika itu aku memilih untuk membeli Still Cyco kerana nak dengar versi guitar Rocky George...pasal aku memang minat solo2 dia (dia hanya join ST masa album ke 2 )...tambahan pulak abang aku ada beli kaset FNG ni...so aku pinjam dia punya ajer...

Beberapa tahun lepas tu bila terjumpa versi cd ni baru lah aku beli...bagi aku ianya pembelian yang berbaloi...terutamanya jika anda meminati ST semasa zaman hardcore punknya....untuk peminat Metallica...harap maklum Robert Trujillo tak main masa zaman hardcore ni...dia masuk tahun 1989...zaman ST dah mula condong ke arah thrash dan metal...

Cd ni mengandungi lagu2 dari 3 album terawal ST (Suicidal Tendencies, Join The Army dan How Will I Laugh Tomorrow When I Can't Even Smile Today)...7 lagu terbaik dari setiap album ditambah satu lagu bonus...memang berbaloi2...kita boleh dengar sedikit perbezaan antara album pertama dan 2 album berikutnya...album pertama adalah bercirikan hardcore punk...manakala kemasukan Rocky George mengubah hala ST lebih kepada metal untuk 2 album berikutnya...dan aku pernah terbaca review Joe Kid kat Aedes (lupa bilangan keberapa) yang cakap ST dah belot dari hardcore punk...album ke 2 Join The Army dah banyak solo2 gitar panjang yang lebih bercirikan metal....walaupun Joe Kid tak suka...tapi aku yang minat metal tersangatlah suka...terutama solo2 Rocky George tu...memang sedap...



Dulunya aku beli cd ni pasal 2 lagu...pertamanya "Institutionalized" ...lagu yang 1st time aku dengar kat siri tv popular 80an 21 Jump Streets yang Johny Depp berlakon tu...zaman muda belia...zaman rebel...dengar lagu ni memang sangat memberangsangkan....dan ke duanya lagu "How Will I Laugh Tomorrow"....lagu yang macam slow tapi tak slow...adik pompuan aku yang tak rock pun boleh suka lagu ni...dan sampai sekarang ianya jadi salah satu all time favourite aku...

Sebenonya banyak lagi lagu2 best...memang sedap layan mata driving long distance sambil mendengar cd ni...kalau anda peminat hardcore punk dengan sentuhan metal...inilah cd yang patut anda cari


No comments:

Post a Comment