Monday, August 30, 2010

Made In Malaysia

Sempena hari merdeka tahun ni...kita layan cd yang lagu2nya ciptaan dan penyanyi asalnya omputeh...tapi dinyanyikan semula sebagai tribute oleh anak2 Malaysia...cd tersebut adalah Made In Malaysia dari FTG...



Seperti yang cakap dalam entry pasal FTG aku dulu tu...aku memang tak follow pun FTG selepas EP Freedom That's Gone...tapi cd ni kes lain...aku beli semata2 kerana lagu2 yang ditribute FTG...tengok senarai lagu2nya...pergh!!!...ni memang lagu2 kegemaran aku dari zaman 80an...sebab teringin nak dengar macamana bunyinya bila di cover oleh FTG...aku tak banyak cerita terus jer beli cd ni dulunya...

senarai lagu...

01 - Metal Health (Quiet Riot)
02 - Paranoid (Black Sabbath)
03 - Red Hot (Motley Crue)
04 - I Shot The Sheriff (Bob Marley)
05 - Children Of The Sea (Black Sabbath)
06 - In Wish You Were Here (Pink Floyd)
07 - Perfect Strangers (Deep Purple)
08 - Hey You (Pink Floyd)
09 - Heaven & Hell (Black Sabbath)
10 - Black Night (Deep Purple)
11 - Holy Diver (Dio)
12 - We`re Not Gonna Take It (Twisted Sister)

komen aku...ok la...lagu2 majoritinya lagu rock/metal...so tak susah nak cover...kebanyakannya sound guitar lebih berat dari versi asal...dan ada part2 yang drum double pedal dan suara growl...ni kira tak nak lari dari identiti FTG la kot...lagu I Shot The Sheriff pun dimetalkan...menarik la jugak...cuma aku rasa tak sesuai semua lagu vocal clean ni di"growl"kan ni...contoh...lagu Perfect Stranger...muzik sedap...masuk part suara...agak sakit sikit telinga aku mendengarnya...bunyi macam tak bermaya jer...nasib growl Tajul ni jenis yang masih paham bunyi butir...kalau growl jenis black metal tu...rasa macam nak aku campak je cd ni...hahahaha...Nasib lagu2 favourite aku macam Holly Diver,We`re Not Gonna Take It,Heaven & Hell tak guna suara growl...tambah best lagu Hey You...sedap jugak suara Tajul ni kan...

Tapi ada jugak growl Tajul ni yang kena...contoh Metal Health,Paranoid dan Red Hot...syok jugak....err...tapi aku agak pelik dengan lagu Red Hot...jarang ada orang pilih lagu ni kalau nak cover Motley Crue...strange choice...tapi bagus...kalau tak pernah dengar mesti tak tau yang lagu asalnya guna suara kecik Vince Neil...aku suka dorang cover lagu ni...



Dari segi muziknya...memang baik...kemas...aku suka bunyi bass Mie...drum pun power cuma part gitar solo jer la aku kureng skit...mungkin kalau Jac tiru sebijik2 pun best jugak kot...ntah la mungkin aku dah terbiasa ngan solo2 asal...tu yang kalau solo lain rasa macam janggal pulak...Apa2 pun ni percubaan yang baik....giler oii...ni semua lagu2 tahap legend...macam mana bagus pun korang cover memang susah nak celen yang ori la kan...

kesimpulannya...album ni jauh lebih baik dari kompilasi Made In Malaysia yang ada Ali XPDC nyanyi lagu Heavy Chain tu...apa ker tajuk kompilasi tu...Made In Malaysia jugak kot...yang tu sorang2 nyanyi omputeh slang melayu abis....kalah Niihara dengan Lock and Loll nya...hahahaha...


"Selamat hari Merdeka!"

Friday, August 27, 2010

Iron Maiden S/T

Memang teruja baca review2 pasal The Final Frontier...tapi apa nak buat...aku masih tak dapat lagi cdnya...Kedai2 kaset kat JB bukan macam zaman dulu...nak cari vcd dan lagu2 ah beng memang bersepah la...tapi kalau cd2 metal memang payah yang amat....

Mungkin zaman dah berubah...spesis2 yang macam aku yang hobinya beli cd ni dah nak pupus kot...download kan lagi senang...free lak tu...yer tak?...tu pasal kedai2 cd yg bagus2 kat Jb ni banyak yang dah tutup...rindu aku zaman2 kegemilangan kedai kaset kat Komtar dan Kotaraya...tu jam aku boleh lepak berjam2 kat dalam tu untuk belek2 kaset/cd dan borak2 ngan budak jaga kedai...kalau sekarang hampeh...bak kata Eddie pun budak2 yg jaga kedai tu muka macam selipar...knowledge pasal muzik memang hampeh!!!...

Iyer la...beli cd ni mahal...bukan semua org mampu...tapi kalau benda tu dah jadi hobi...collectors la konon kan...ikat perut tak makan pun tak kisah...feel belek2 lirik masa dengar lagu tu tak sama macam dengar versi download....betul tak?

Apa la aku melalut pulak ni...emo skit pasal masih tak dapat2 beli The Final Frontier...hahahaha...ok la...gatal tangan nak cerita pasal Maiden punya pasal...mari aku cerita pasal album ni...(actually album ni dah ada dalam draft lama dah...so aku touch up mana yang patut la...untuk En BS...Ratt Infestation lepas raya kot...aku nak beraya ngan cd tu dulu..heheh)


cd ni aku beli saing2 ngan Killers tahun 1998 dulu..sayang tak sempat nak kumpul versi 2 disc ni semua


Sedar tak sedar rupanya dah 30 tahun dah album 1st Iron Maiden ni...tua dah...masa album ni keluar...aku masih bebudak yang tak tau apa2 pasal muzik lagi...lebih syok mandi paya atau tengok robot tempe kat tv dari layan muzik...aku bukan lah peminat Maiden dari generasi Di'anno ni...aku celik2 dah Bruce Dickinson yang nyanyi...1st time dengar full album ni pun masa zaman Somewhere In Time...

Walaupun camgitu...lagu2 dari album ni seperti Running Free,Phantom of the Opera,Iron Maiden dan Sanctuary memang aku dah pernah dengar dari kaset Best Of cap Apache aku...time tu aku pelik sikit naper la vocalnya bunyi lain...lepas tu baru la aku tau time tu Di'anno rupanya vocalist...

Dulu2 aku tak paham kenapa otai2 yang dengar Maiden dari era Di'anno tetap mengangap dia sebagai the best maiden vocalist ever...tapi kalau betul2 menghayati album ni dan Killers memang tak syak Di'anno di zaman ni memang terbaek....mungkin kalau aku bertuah mendengar maiden dari tahun 1980...aku jugak berpendapat begitu...ala ni sama kes macam Janick dan Blaze la ni...Di'anno mempunyai vocal yang lebih kasar dan aggresive berbanding Bruce...punk rocker la kan...tapi lagu2 yang slow down pun boleh tahan vocal dia...cekidout vocal dia pada lagu Remember Tomorrow dan Strange World...apa2 pun pengaruh punk dari Di'anno dan heavy metal dari Steve Harris la menjadikan Iron Maiden sebagai salah satu band unik dan terbaik dari era NWOBHM...




Walaupun tiada Adrian Smith dan Nicko ketika ni...musicianshipnya tetap di tahap yang tinggi...cekidout instrumental "Transylvania"...salah satu all time fav aku kalau sebut pasal lagu2 instrumental selain lagu2 Malmsteen...time ni jugak dah terserlah kehebatan Steve Harris...kalau time tu aku dah dengar Maiden dulu...mungkin John Taylor (Duran Duran) bukan la pujaan hati ku semasa awal2 80an dulu...huhuhu...

Lagu2 dari album ni bukanlah jenis2 epic seperti zaman Bruce...lagu pun banyak pendek2...tapi tetap best..kesemua lagu dari album ni aku suka...takder yang tak best...dari 1st time dengar sampai sekarang aku masih tetap layan...susah nak cakap yang paling favourite...tapi mungkin Phantom Of The Opera kot...kalau dulu2 mungkin aku suka Running Free...maklum la...time2 80an dulu memang femes lagu ni...jadi lagu wajib kat band2 orang kawin kat kampung aku...kumpulan Medicine pun cover lagu ni kan kat rancangan Dari Panggung Anniversary...


inlay sekeping lipat 2...standart cd2 lama...tak tau pulak versi enhance...tebal kot..

Lain2 yang best macam Prowler,Sanctuary,Remember Tomorrow (ni pun fav ni),Strange World (bukan senang nak jumpa lagu slow dorang kan..),Charlotte the Harlot(jarang2 Dave Muray buat lagu..sekali sekala buat best...),Iron Maiden....iskh semua lagu aku dah sebut rupa2nya...hahaha..maknanya semua pun best la...

kesimpulannya...nak kata lebih best dari zaman klasik TNOTB sampai SSOASS...tu susah nak cakap...aku bias kat zaman tu...heheh...tapi still ni album aku rate highly la...rekomended!



UP THE IRONS!!!!!

Wednesday, August 25, 2010

Blaze Of Glory

Bulan puasa ni cerita pasal album2 yang rilek jek jer la...sebuah lagi album dari tahun 1990...album solo Jon Bon Jovi...Blaze Of Glory..



Semasa album ni keluar masa tahun 1990 tu...aku tak beli pun kaset ni...maklum la tu jam tengah thrash...album camgini bukan priority...tapi dah terdengar budak depan bilik aku tu asik la bukak tiap hari2...menangkap pulak kat telinga aku...akhirnya terminat lak aku...

Blaze of Glory ni adalah album solo pertama Jon Bon Jovi...mendengar album ni terasa macam kita di zaman Wild Wild West..memang kuat feel koboinya...memang tepat betul album ni menjadi soundtrack untuk cerita koboi Young Gun 11...aku pernah terbaca yang Jon memang meminati cerita2 koboi...so memang takder masaalah la untuk beliau membuat satu album yang bertemakan begitu...

Sebenarnya dalam album Bon Jovi pun dah boleh nampak kecenderungan Jon pada koboi ni...contoh terbaik lagu Wanted Dead Or Alive dari album Slippery When Wet...lagu ni kalau letak kat album Blaze Of Glory pun memang masuk la...dalam dokumentari Behind The Music VH1 pun ada cakap yang Jon dan Richie Sambora pernah bercadang nak buat satu album Bon Jovi yang bertemakan koboi...ni masa tahun 80an dulu...tapi tak menjadi...mungkin idea2 dari projek tu Jon simpan sehinggalah pelakon Emilio Estevez yang memegang watak Billy The Kid dalam filem Young Gun 11 tu mahukan lagu Wanted Dead Or Alive sebagai lagu tema...sebaliknya 10 lagu baru yang Jon bagi..and the rest is history la...



Aku layan kesemua lagu dari album ni...semua best...antara yang patut di beri perhatian dah tentu2 lah lagu yang pernah menduduki carta no 1 top 100 Billboard... "Blaze Of Glory" dan single ke 2..."Miracle"...tapi ada sebuah lagi lagu yang cukup aku suka..."Santa Fee"...vocal Jon memang tahap terbaik la untuk lagu ni..

Dan buat pertama kalinya jugak...Jon tidak diiringi oleh Bon Jovi semasa di studio rakaman (tapi kat Accademy Award...Jon perform Blaze Of Glory bersama2 Bon Jovi)...pemuzik yang bermain untuk album ni pun bukan calang2...antaranya Jeff Beck dan Robbin Crosby (Ratt) untuk gitar dan Randy Jackson (American Idol) untuk bass dan artis2 undangan seperti Elton John dan Little Richard...



Dah tercerita pasal soundtrack...macamana pulak movienya?...hmmm...sebenarnya dah lama sangat...aku pun dah lupa macamana ceritanya....seingat aku ni cerita pasal Billy The Kid...aku ni kecik2 dulu cukup suka tengok cerita2 koboi (tahun2 80an kalau tak silap TV2...aku dah lupa setiap hari apa akan main cerita2 koboi ni...terutama cerita2 John Wayne)...dan seingat aku cerita ni tak menghampakan aku...so rasanya best la kot...sumpah aku memang dah lupa...hehehe...pelakon2 pun hebat2 kan..Emilio Estevez,Kiefer Sutherland,Christian Slater,Lou Diamond Phillips...nanti la ada masa sedut dan tengok balik...

apa2 pun walau kalau korang tak suka cerita koboi sekali pun...tapi untuk sountrack ni memang takder sebab la untuk tak suka...recommended!!!


"Yoo hoo....I'll make you famous."

Monday, August 23, 2010

Rough Boy

Masih dalam keadaan malas nak review cd...tambah pulak Manchester United seri jer pulak malam tadi...memang badi betul la lawan Fulham kalau kat Craven Cottage ni...apa2 pun tahniah untuk Paul Scholes...150 gol tu...memang legend beb!

Dan aku pun skit frust jugak...pasal sampai semalam ahad (22/08)..aku masih tak dapat cari The Final Frontier...3 tempat sekitar JB (Plaza Kotaraya, CitySquare dan Jusco Tebrau) semua kedai kasetnya hampeh...Jb sekarang memang leceh la kalau nak cari cd2 metal ni...apa2 pun aku sikit happy la pasal aku jumpa cd baru Ratt "Infestation" kat Jusco Tebrau...kira penawar duka la ni...hehehe..

Hari ni layan lagu jer la...dah Eddie tu hari sebut ZZ Top...kepala aku ni asik terngiang2 je lagu Rough Boy....ni lagu dari album tahun 1985 mereke bertajuk Afterburner...kalau korang biasa dengar Sinar FM...selalu jugak dulu dorang bukak lagu ni...aku first dengar lagu ni zaman kaset Apache dulu...tak silap Kerrang Compilation...tu jam aku tak berapa ambik tau pun ZZ Top ni...apa yang aku tau pasal ZZ top cuma dorang janggut panjang2...gitar pelik2 dan kereta antik Hot Rod dia tu ...tapi lepas dengar lagu Rough Boy ni...aku start dengar lagu2 dorang...album Afterburner ni adalah didalam era perubahan muzik dorang...dari Blues Rock di tahun2 70an menjadi kearah dance electronic dengan penggunaan keyboard di tahun 80an...bermula dari album Eliminator (1983) hinggalah Recycler (1990)...tapi solo2 gitar Billy Gibbons tetap best...



Era 80an ni jugak la adalah era kegemilangan dorang...album jual juta2...banyak lagu2 hit macam "Gimme All Your Lovin'", "Legs", "Sharp Dressed Man", "Sleeping Bag" dan termasuk la Rough Boy ni....apa yang aku respek dorang ni dari dulu sampai sekarang...imej tetap tak berubah...aku pernah terbaca dorang dapat offer 1 juta US untuk cukur janggut dorang tapi tetap dorang tak nak...band member pun dari dulu sampai sekarang tetap org yang sama...

Ok...jom layan lagunya...bulan2 puasa ni layan dengar lagu2 rilek2 jek camgini memang feel...layan..

Thursday, August 19, 2010

Wrathchild, Nukklear Rokket dan Bruce Dickinson ??..

Bulan puasa ni otak tak jalan la nak buat review cd...layan lagu jer la...godek2 youtube teringat pulak kat Wratchild... sorry...ni bukan wrathchild lagu Iron Maiden tu...tapi nama band glam metal dari UK...tapi memang ada kena mengena ngan Bruce Dickinson...nanti aku cerita...



sedikit pengenalan pasal Wratchild pada sapa yang tak tau...dorang adalah antara band2 dari era NWOBHM...rasanya antara band terawal berkonsepkan glam metal ni...lebih awal dari Motley Crue dan Poison tu semua...dan jangan terkeliru pulak dengan band thrash Wrathchild America...nama jer sama...muziknya tak sama...tu pasal kekadang dorang jugak digelar Wrathchild UK supaya tak keliru....

Wrathchild bersama2 dengan Tigertailz bagi aku adalah 2 band glam metal dari UK yang best...sayangnya dorang tak la sepopular jika dibandingkan dengan band2 glam dari US kan...apa2 pun dalam banyak2 lagu dia yang best...ada satu lagu dia yang aku suka...lagu ni tajuk dia Nukklear Rokket dari album The Biz Suxx terbitan tahun 1988...

apa kena mengena lagu ni ngan Bruce Dickinson...layan dulu ni...



Untuk info...video clip ni diproduce oleh Bruce Dickinson...jalan cerita story board semua idea dia dan dirakam jugak di kawasan letak kereta rumah dia...dan kalau korang nak tau dia pun ada berlakon dalam video clip ni....ada sapa2 boleh cam??...


***Bruce Dickinson pun layan glam tau...so sapa la gua kalau tak layan jugak...heheh...

Wednesday, August 18, 2010

Halal Bufet?

Hmmm...lepas dah berpinggang2 dan bergelas2...baru ni la aku tau yang kat Johor Bahru ni cuma ada satu je hotel yang menyediakan bufet berbuka puasa yang disahkan halal oleh JAKIM...adoi...memang salah aku ni tak pernah nak check...

segala khabar angin dari member2 yang kerja hotel yang kata kebanyakan hotel kat Malaysia menyediakan makanan yang diragui halalnya...ada sesetengah makanan campur red wine...campur alkohol nampaknya ada kebenarannya...

cuma satu ni je yang ada sijil halal JAKIM yang sah di seluruh JB...

MUTIARA HOTEL JOHOR BAHRU
JALAN DATO SULAIMAN
TAMAN CENTURY KB 779
80990 JOHOR BAHRU
JOHOR DARUL TAKZIM
MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :
MUSLIM KITCHEN
CAPRI KITCHEN
MEISAN KITCHEN


untuk senarai lain...sila klik sini.

zaman sekarang ni memang ramai pun aku nampak orang kita dah tak berapa ambik port pun pasal halal haram tempat makan ni...restoran cina pun ramai lantak masuk...

so..pandai2 la kalau nak makan ni...kalau tak tau...kena ambik tau...

nak bagus masak sendiri jer la...ye tak En Bentara?...menyelerakan sungguh masakan Mrs Bentara...heheh..

Monday, August 16, 2010

Man of Miracles

Bulan puasa ni rasa malas gila nak update blog...kering idea betul la...tapi dah tu hari tercerita pasal Damn Yankees dan Tommy Shaw dari kumpulan Styx...teringat pulak aku lagu2 lama Styx...terutama era sebelum Tommy Shaw join...maza zaman2 70an dulu...lagipun dah lama tak cerita pasal muzik 70an kan...



Sebelum ni aku kenal Styx untuk era tahun2 80an ajer dengan lagu2 popular dorang macam "Mr Roboto", "Don't Let It End", "Show Me The Way"...tak tau pulak dorang ni dah lama ujud dari awal2 tahun 70an lagi...beberapa tahun lepas masa aku mencari mp3 best of dorang terjumpa pulak aku satu koleksi best of dorang dari era 70an...sekali dengar jer aku terus tergoda...layan sungguh....dari situ aku mula meminati lagu2 era 70an dorang dan mula menyedut setiap satu album mereka...

Salah satu lagu yang menarik minat aku...ni kes sekali dengar terus jatuh cinta...adalah lagu Man Of Miracles dari album yang sama tajuknya iaitu album no 4 Styx dari tahun 1974...(ramai antara korang lum ada pun time ni kan...hehe)

lagu ni memang jauh berbeza degan zaman AOR mereka...macam 2 kumpulan yang berbeza pulak...lagu ni mempunyai unsur2 epik/progressif rock yang kuat...dengan organ semua...sikit2 macam Black Sabbath pun ada...kira 70's power metal kot...memang best la...aku suka sound gitar dan drum dia...tak caya try layan ni..



banyak lagi lagu2 dorang yang best dari zaman2 tu...antaranya "You Need Love", "Lady", "I'm Gonna Make You Feel It", "Best Thing" dll...try la korang dengar...bagi aku Styx ni one of the greatest band to never make it big...period !!!