Showing posts with label Smells Like Teen Spirit 90's. Show all posts
Showing posts with label Smells Like Teen Spirit 90's. Show all posts

Sunday, August 23, 2026

His Majesty at the Swamp

Remembering my youth - 33rd anniversary

Varathron - His Majesty at the Swamp (20/08/1993) 

ini adalah antara album yang saya tak sangka akan jatuh suka. Maklumlah, saya bukannya pendengar muzik black metal. Tetapi bila muziknya sarat dengan pengaruh heavy metal dan doom metal era 80-an yang sangat melodic, memang susah untuk mengatakan tidak. 

Cuma kalau nak komplen pun hanya tentang durasinya yang panjang, ianya boleh mengundang sedikit kebosanan.


Wednesday, August 12, 2026

Black album

Remembering my youth - 35th anniversary


Metallica - Metallica (12/08/1991) 

Ini bukanlah Metallica yang saya suka. Tapi album ini membuka pintu untuk mereka menembusi pasaran yang lebih besar. Dan banyak pun band thrash lain yang mencuba untuk menjadi seperti mereka tetapi gagal. 

Album ini punca untuk saya tidak lagi teruja dengan mereka. Tapi tak kisah lah. Ramai jer orang lain yang suka.

Thursday, July 23, 2026

The Dark Saga

Remembering my youth - 30th anniversary

Iced Earth - The Dark Saga (23/07/1996)

Entah kenapa saya agak terlambat dengan Iced Earth. Hanya mula mendengar mereka ketika album Something Wicked This Way Comes dan terus jatuh minat.

Kemudiannya mula mencari album-album yang sebelumnya dan The Dark Saga adalah kedua dan ianya tidak mengecewakan.

Sunday, June 7, 2026

Gila Format - Hey Man

 


Mr. Big - Hey Man (RSD 2026 - 30th Anniversary Edition)

Lagi pembelian Record Store Day 2026. Cadangnya nak beli satu sahaja untuk RSD 2026 ni , tapi seperti biasa cadangan memang tak boleh di pakai...


Thursday, May 28, 2026

Gila Format - The Final Countdown

Remember my youth - 40th anniversary.

Europe - The Final Countdown (26/05/1986)

Satu lagi mesin masa yang membawa saya kembali ke zaman persekolahan. Antara kaset yang akan saya pasang setiap kali pulang dari sekolah. 

Sayangnya kaset asal tersebut dah hilang entah kemana. Kaset digambar saya beli beberapa tahun yang lalu sebagai pembelian kenangan untuk zaman tersebut.


Thursday, May 21, 2026

Revolution

29th anniversary.

Slaughter - Revolution (20/05/1997)

Kebelakangan ini saya cuba untuk mendengar apa yang saya tertinggal pada satu ketika dahulu. Ini adalah percubaan Slaughter untuk menyesuaikan keadaan semasa pada ketika itu. 

Secara keseluruhan, album ini mungkin bukan pilihan utama peminat lama, tetapi bagi yang sukakan evolusi ke arah bunyi yang lebih moden, album ini ada tarikannya tersendiri. Tidak sempurna, tetapi jauh lebih baik daripada yang saya sangkakan.


Wednesday, April 29, 2026

30 tahun Louder Than Hell

Remembering my youth 30th anniversary

Manowar - Louder Than Hell (29/04/1996)

Jika boleh nampak cover kaset dalam gambar ini, tajuk album ini dinamakan sebagai "Louder" khas untuk pasaran di Malaysia. Tapi saya tak ingat adakah ianya juga ada dikeluarkan dalam bentuk cd. 

Bagi saya ini adalah album Manowar terakhir yang saya betul-betul suka. Walaupun ianya agak komersial, tetapi boleh dikatakan kesemua lagu-lagunya sedap dan catchy. Memang jenis seronok untuk singalong.


Wednesday, April 8, 2026

Ratt & Roll 81 - 91

Remembering my youth - 35th anniveesary

Ratt- Ratt & Roll 81 - 91 (06/04/1991)

Ratt adalah mesin masa yang sentiasa membawa saya kembali ke zaman remaja. Ini adalah album kompilasi lagu-lagu terbaik/popular mereka dari EP Ratt (1983) hingga ke Detonator (1990). 

Seperti kebiasaan album-album kompilasi band yang kita minat, pastinya ada lagu yang kita suka tidak tersenarai. Untuk kes ini bagi saya adalah "Closer to My Heart".


Monday, April 6, 2026

Live the island years

Remembering my youth - 32th anniversary

Anthrax - Live the island years (05/04/1994)

Album ini diterbitkan ketika Joey Belladonna telah pun 2 tahun keluar dari Anthrax. Ianya sekadar pelengkap kontrak. Anthrax sendiri tidak terlibat dalam produksi penerbitan, maka sudah semestinya ia tidak melalui proses touch up dan soundnya kurang elok. 

Tetapi ini Dan Spitz dan klasik Anthrax, sudah semestinya tetap berbaloi untuk peminat tegar.


Friday, April 3, 2026

Mane Attraction

Remembering my youth - 35th anniversary

White Lion - Mane Attraction (02/04/19991)

Satu lagi band dan gitaris kegemaran. Kerja gitar Vito Bratta dan kombinasi lagu-lagu beliau bersana Mike Tramp tidak pernah mengecewakan. Sayangnya ini adalah album terakhir dari mereka dan Vito Bratta hilang dari radar dunia muzik selepas dari ini. Mungkin tak ada peluang untuk mereka bergabung semula tetapi “Blessing in disguise”nya kita dapat James LoMenzo dalam Megadeth.


Thursday, April 2, 2026

Gila Format - Edge of Thorns

Remembering my youth - 33rd anniversary

Savatage - Edge of Thorns (02/04/1993)

Savatage dan Criss Oliva akan sentiasa menjadi antara band dan gitaris kegemaran sepanjang zaman untuk saya. Dan masterpiece ini adalah salah satu yang terbaik dari mereka. Sayangnya ini adalah album terakhir Criss.

Thank you for the music, Criss 🤘


Sunday, March 29, 2026

Gila Format - Arise

Remembering my youth - 35th anniversary

Sepultura - Arise (25/03/1991)

Ada satu ketika dulu Sepultura adalah band yang paling saya minati terutamanya ketika era Beneath the Remains dan Arise. Sayangnya muzik mereka semakin berubah selepas dari ini. Dan saya mula menjauhkan diri dari muzik mereka. 

Walaubagaimanapun sudah semestinya Arise adalah antara album kegemaran sepanjang zaman.


Wednesday, March 11, 2026

Refresh the Demon

Remembering my youth - 30th anniversary

Annihilator - Refresh the Demon (11/03/1996)

Jujurnya tak berpeluang nak dengar pada tahun ianya dikeluarkan. Tak jumpa di jual disini dan pembelian online bukanlah semudah sekarang. 

Ini bolehlah dikatakan seperti album solo Jeff Waters. Kecuali drums, semuanya adalah beliau termasuk vokal. Tapi tak ada yang peliknya kerana Annihilator sememangnya Jeff dan ia tidak mengecewakan. Feelnya seperti Annihilator yang asal.


Saturday, February 28, 2026

Gila Format - The Time Of The Oath

Remembering my youth - 30th anniversary

Helloween - The Time Of The Oath (29/02/1996)

1996 adalah tahun saya sedang sibuk membina kerjaya dan keluarga. Muzik agak sedikit ketinggalan. Tapi ini antara album yang masih sempat saya dengar. 

Ada 2 lagu yang paling suka. "Power" megambarkan saya masih seorang rocker, manakala "Forever and One" pula adalah keadaan saya pada ketika itu yang sedang sibuk bercinta... 😁


Sunday, February 22, 2026

In the Nightside Eclipse

Ulangtahun ke 32

Emperor - In the Nightside Eclipse (21/02/1994)

Antara album paling ikonik dalam genre symphonic black metal. Sound raw yang lebih kepada atmosfera berbanding teknikal. 

Satu perkara yang sedikit menganggu kepada yang bukan peminat tegar black metal seperti saya adalah produksi soundnya yang berkabus dan beberapa lagu yang agak meleret. 

Tapi bagi yang minat, produksi begini adalah daya tarikan dan jiwa kepada album ni.


Thursday, February 5, 2026

Purpendicular

Remembering my youth - 30th anniversary

Deep Purple - Purpendicular (05/02/1996)

Steve Morse melakukan apa yang pernah dilakukan oleh Tommy Bolin. Dia tidak cuba untuk menjadi Ritchie Blackmore.

Dan ternyata ianya satu langkah yang tepat. Walaupun bunyinya berbeza, album ini boleh dikatakan antara yang terbaik dalam era moden Deep Purple, dan mungkin juga yang terbaik dalam era Steve Morse sendiri


Thursday, January 15, 2026

A Little Ain't Enough

Remembering my youth - 35th anniversary

David Lee Roth - A Little Ain't Enough (15/01/1991)

Saya bukanlah peminat David Lee Roth. Van Halen saya adalah era Sammy Hagar, kerana itulah adalah zaman remaja saya. 

Cd ini dibeli semata-mata kerana Jason Becker. Saya rasakan muzik David Lee Roth bukanlah pilihan tepat untuk beliau, apatah lagi apabila rakan shredder Cacophony beliau, Marty Friedman bersama Megadeth.

Sayangnya, ini merupakan hasil kerja terakhir beliau. Selamanya beliau akan menjadi gitar hero untuk saya. 

Terus kuat Jason. Anda adalah satu inspirasi!


Tuesday, January 13, 2026

Soulside Journey

Remembering my youth - 35th anniversary

Dark Throne - Soulside Journey (13/01/1991)

Saya bukanlah peminat black metal. Tetapi gambar cover album ini menjadi tarikan untuk saya mencuba. Tak sangka pula ianya bagus.

Mungkin saya adalah diantara minoriti yang suka album ini berbanding album-album black metal mereka. Ia sememangnya berbeza. 

Ianya adalah death metal yang dommy, melodic dan agak teknikal. 

Menarik!.


Monday, November 24, 2025

The Spaghetti Incident

Remembering my youth - 32nd anniversary

Guns N' Roses - The Spaghetti Incident (23/11/1993)

Kalau ikut tarikh yang saya tulis di kaset, ianya di beli pada hari ianya diterbitkan. Apa yang saya ingat masa beli tu dapat poster besar. Lama juga tertampal di bilik saya di kampung sehinggalah bilik itu berpindah milik kepada adik. 

Album ini banyak mengenalkan saya kepada band-band punk yang mereka cover. Menarik!

Harap suatu hari ianya akan dikeluarkan semula dalam bentuk piring.


Sunday, October 19, 2025

32 tahun A Real Live Dead One

Remembering my youth - 32nd anniversary

Iron Maiden - A Real Dead One (18/10/1993)

Ketika itu Iron Maiden bukanlah lagi keutamaan bagi saya. Darah muda pada ketika itu mahukan muzik yang lebih ekstrem. Tetapi setiap rilisan mereka akan tetap juga dibeli. Termasuklah kaset ini. Tak dengar sangat pun.

Tetapi ianya menjadi sesuatu yang saya hargai sekarang. Walaubagaimana berubah pun selera muzik saya, Iron Maiden akan tetap juga berada di situ.

Up the Irons!