Showing posts with label 2018. Show all posts
Showing posts with label 2018. Show all posts
Wednesday, April 1, 2020
Heavy Metal Drunkard
Ironskull - Heavy Metal Drunkard (2018)
Semanjak terbaca pasalnya dalam blog D'arsil >SINI< 2 tahun yang lalu, memang rasa nak cari cdnya. Tetapi biasalah, sebagai manusia biasa, selain makanan dan barang keperluan hidup, benda-benda duniawi yang lainnya ni kalau tak ada di depan mata, memang tak la beriya-iya sangat nak cari.
Bila dah terjumpa depan mata, harga pun munasabah (RM25), terus sambar. Konsep mereka adalah straight forward heavy metal dengan perisa 80an yang tebal. Solo solo gitar yang bergulung. Melodi yang mudah menangkap. Lirik pun pasal heavy metal. Ada juga penampilan istimewa Gezol dari band legenda Jepun, Sabbat dan Metalucifer. Ini sememangnya makanan kegemaran untuk halwa telinga.
Tak banyak band Malaysia yang berkonsep begini. Atau mungkin juga saya yang tak tahu. Yang ada cdnya dalam simpanan cuma Ironbird dan Aircraft. Tetapi muzik sebegini sebenarnya menjadi satu trend juga di luar negara sehingga ujudnya istilah New Wave of Traditional Heavy Metal (NWOTHM).
Untuk peminat heavy metal sejati, ini sememangnya Rekomended!
Saturday, March 2, 2019
Triumphant Hearts
Antara yang terkini dalam simpanan...
Jason Becker - Triumphant Hearts (2018)
Satu perkataan. Kagum! Itulah yang boleh disimpulkan tentang kegigihan dan semangat kental Jason Becker. Walaupun beliau tidak lagi boleh bermain gitar disebabkan penyakit ALS. Beliau berjaya merealisasikan irama yang bermain-main di minda beliau menjadi sebuah album.
Hasil crowd funding dari peminatnya, album ini berjaya diterbitkan pada 7hb Disember yang lalu. Semua lagu adalah ciptaan beliau yang dizahirkan hanya melaluinya pergerakan mata. Banyak nama-nama besar dalam dunia gitar turut terlibat membantu. Marty Friedman, Joe Satriani, Steve Vai, Uli Jon Roth, Chris Broderick, Steve Morse, Michael Lee Ferkins, Paul Gilbert, Neal Schon, Greg Howe, Jeff Lomis, Richie Kotzen, Gus G, Joe Bonamassa dan lain-lain lagi.
Lagu-lagunya bukanlah menumpukan kepada solo gitar semata-mata. Bak kata Jason sendiri, album ini bukanlah untuk menunjuk kehebatan dan mencari populariti, sebaliknya ia lebih kepada mencari kewarasan dalam dirinya yang lumpuh keseluruhan anggota.
Di sebalik solo-solo hebat guitar hero yang terlibat, ada juga lagu-lagu yang berbunyi seperti muzik tradisional Jepun. Pangaruh dari Marty Friedman mungkin.
Terdapat juga lagu yang menggunakan rakaman lama ketika beliau bersama Cacophony dan David Lee Roth.
Secara keseluruhannya memang sedap. Kalaulah lah beliau masih boleh berrmain lagi...
A true guitar hero. Respek!
Jason Becker - Triumphant Hearts (2018)
Satu perkataan. Kagum! Itulah yang boleh disimpulkan tentang kegigihan dan semangat kental Jason Becker. Walaupun beliau tidak lagi boleh bermain gitar disebabkan penyakit ALS. Beliau berjaya merealisasikan irama yang bermain-main di minda beliau menjadi sebuah album.
Hasil crowd funding dari peminatnya, album ini berjaya diterbitkan pada 7hb Disember yang lalu. Semua lagu adalah ciptaan beliau yang dizahirkan hanya melaluinya pergerakan mata. Banyak nama-nama besar dalam dunia gitar turut terlibat membantu. Marty Friedman, Joe Satriani, Steve Vai, Uli Jon Roth, Chris Broderick, Steve Morse, Michael Lee Ferkins, Paul Gilbert, Neal Schon, Greg Howe, Jeff Lomis, Richie Kotzen, Gus G, Joe Bonamassa dan lain-lain lagi.
Lagu-lagunya bukanlah menumpukan kepada solo gitar semata-mata. Bak kata Jason sendiri, album ini bukanlah untuk menunjuk kehebatan dan mencari populariti, sebaliknya ia lebih kepada mencari kewarasan dalam dirinya yang lumpuh keseluruhan anggota.
Di sebalik solo-solo hebat guitar hero yang terlibat, ada juga lagu-lagu yang berbunyi seperti muzik tradisional Jepun. Pangaruh dari Marty Friedman mungkin.
Terdapat juga lagu yang menggunakan rakaman lama ketika beliau bersama Cacophony dan David Lee Roth.
Secara keseluruhannya memang sedap. Kalaulah lah beliau masih boleh berrmain lagi...
A true guitar hero. Respek!
Labels:
2018,
cd,
gitar hero,
Jason Becker,
rock omputeh
Thursday, January 17, 2019
Cruel Magic
Antara yang digemari dari tahun lepas...
Satan - Cruel Magic (2018)
2018 adalah tahun yang baik untuk orang-orangtua lama dan mereka yang selera muziknya masih tersangkut di era 80an. Banyak band-band lama yang kembali mengeluarkan album. Salah satu yang menarik adalah Satan.
Satan - Cruel Magic (2018)
2018 adalah tahun yang baik untuk orang-orang
Peminat NWOBHM pasti biasa dengan band ini. Seperti Tokyo Blade, mereka juga adalah sekumpulan orang-orang tua yang masih enjoy menghasilkan muzik baru. Muzik baru di sini bukanlah bermaksud muzik rock atau metal anak muda masa kini. Mereka tetap dengan cara lama. Lejen seperti mereka tak perlukan muzik trendy. Tak kisahlah kalau ada yang kata kita kena berubah.
Bukan nak kata muzik sekarang tak sedap. Tapi itu biar lah BTS, Blackpink atau Masdo yang buat. 😁. Kalau Satan memang kita mahukan muzik NWOBHM!.
Makin tua makin berisi. Selepas Blind Fury, Pariah, Skyclad dan tak lupa Blitzkrieg, mereka kembali bersama. Memang semua lagu sedap. Rif dan twin gitar solo dari Russ Tippins dan Steve Ramsey pun masih menyengat. Beginilah muzik heavy metal yang sepatutnya. Pengalaman orang lama memang tidak boleh disanggah.
Sebagai peminat genre yang sebegini, ianya memang kena dengan selera. Salah satu album kegemaran untuk tahun 2018. Sangat best!
Bukan nak kata muzik sekarang tak sedap. Tapi itu biar lah BTS, Blackpink atau Masdo yang buat. 😁. Kalau Satan memang kita mahukan muzik NWOBHM!.
Makin tua makin berisi. Selepas Blind Fury, Pariah, Skyclad dan tak lupa Blitzkrieg, mereka kembali bersama. Memang semua lagu sedap. Rif dan twin gitar solo dari Russ Tippins dan Steve Ramsey pun masih menyengat. Beginilah muzik heavy metal yang sepatutnya. Pengalaman orang lama memang tidak boleh disanggah.
Sebagai peminat genre yang sebegini, ianya memang kena dengan selera. Salah satu album kegemaran untuk tahun 2018. Sangat best!
Monday, January 14, 2019
Gila Format - Alice in Hell
Vinyl ini adalah pembelian terakhir dari tahun 2018. Seperti biasa, sesuatu album itu tidak akan di gila formatkan kalau ianya bukan sesuatu yang digemari.
30 tahun dah berlalu. Masih teringat kali pertama mendengar petikan gitar akustik Jeff Waters untuk lagu Crystal Ann di kedai kaset Climex Music (kalau tak silap namanya) di Komtar, JB. Tak banyak cerita terus beli. Dan ianya masih sebuah album yang dimainkan dan digemari sehingga kini.
***untuk rekod...dah masuk hari ke 14 untuk tahun baru. Masih belum ada pembelian cd/lp/kaset yang baru..😀..ntah berapa lama boleh bertahan sebelum tangan kembali menggigil nak membeli...hahaha...
Labels:
1989,
2018,
Annihilator,
cd,
gila format,
kaset,
LP,
Piece Of Mind,
rock omputeh,
Youth Gone Wild 80's
Saturday, January 5, 2019
Sumpah Pendekar
Antara keluaran terbaik 2018...
V - Sumpah Pendekar (2018)
Helloween, Itulah yang terbayang dalam kepala sepanjang mendengar cd ini. Ada juga melodic solo ala-ala Iron Maiden. Metallica juga tak terkecuali. Tapi rasanya pengaruh besar mereka sememangnya Helloween. Kai Hansen terutamanya.
Solo-solo melodic dengan riff-riff yang mesra telinga. Vokal pun power. Ada juga cover Judas Priest - Painkiller.
Memang sedap. Sound tip-top. Kalau anda peminat genre heavy atau pun power metal, cd ini sememangnya patut ada dalam simpanan anda.
Rekomended!
V - Sumpah Pendekar (2018)
Helloween, Itulah yang terbayang dalam kepala sepanjang mendengar cd ini. Ada juga melodic solo ala-ala Iron Maiden. Metallica juga tak terkecuali. Tapi rasanya pengaruh besar mereka sememangnya Helloween. Kai Hansen terutamanya.
Solo-solo melodic dengan riff-riff yang mesra telinga. Vokal pun power. Ada juga cover Judas Priest - Painkiller.
Memang sedap. Sound tip-top. Kalau anda peminat genre heavy atau pun power metal, cd ini sememangnya patut ada dalam simpanan anda.
Rekomended!
Monday, December 31, 2018
2019
Pejam celik dah habis dah 2018. Diam tak diam dah 10 tahun juga dah blog ni ujud. Orang pun dah tak baca blog dah....
Kepada yang masih setia...Terimakasih. Blog ni akan terus ujud selagi masih terdaya. Mungkin bukanlah sekerap dulu. Semangat dan masa semakin berkurangan....
Apa-apa pun semoga 2019 membawa lebih berkat. Selamat tahun baru kawan...
*gambar sekadar hiasan. Ada lagi rak yang akan dipasang bermakna ada lagi ruang kosong untuk di isi...😀
Kepada yang masih setia...Terimakasih. Blog ni akan terus ujud selagi masih terdaya. Mungkin bukanlah sekerap dulu. Semangat dan masa semakin berkurangan....
Apa-apa pun semoga 2019 membawa lebih berkat. Selamat tahun baru kawan...
*gambar sekadar hiasan. Ada lagi rak yang akan dipasang bermakna ada lagi ruang kosong untuk di isi...😀
Wednesday, December 26, 2018
Forever In Time - Piring Hitam
Yang terkini di pasaran...
Cromok - Forever in Time - (piring hitam 2018)
Kali pertama di keluarkan dalam bentuk piring hitam.
Ni album lejen. Tak payah cerita panjang pun semua dah tahu.
Tak ada nak komplen pun pasal sound. Sememangnya keluaran piring hitam reissue kebelakangan ini makin bagus soundnya.
Lain-lain memang tak ada nak komplen. Semuanya perkara yang sama. Dah banyak kali dah cerita. Ada duit lebih... Beli. Tak ada... nak buat macamaner...
Cromok - Forever in Time - (piring hitam 2018)
Kali pertama di keluarkan dalam bentuk piring hitam.
Ni album lejen. Tak payah cerita panjang pun semua dah tahu.
Tak ada nak komplen pun pasal sound. Sememangnya keluaran piring hitam reissue kebelakangan ini makin bagus soundnya.
Lain-lain memang tak ada nak komplen. Semuanya perkara yang sama. Dah banyak kali dah cerita. Ada duit lebih... Beli. Tak ada... nak buat macamaner...
Saturday, December 22, 2018
Junction 1988 - 2018
Terkini di pasaran....
Junction - 30 Tahun Legasi Rock 3 Dekad 1988 - 2018 (EP 2018)
Karya terbaru dari Junction. Satu nama yang pernah popular dari zaman kegemilangan muzik rock tanahair.
Dibarisi oleh 3 anggota asal dari album Arah dan Penentuan. Hatta, Man dan Misman serta seorang anggota baru di posisi drum. Tak pasti mengapa Misman yang bermain bass dan kenapa Syed tak ada bersama.
Mengandugi 2 buah lagu. Lagu berat bertajuk "Lagenda Dongeng Purba". Macam pernah dengar susunan muziknya. Tapi tak boleh nak ingat. Tapi ianya ada sedikit pengaruh Iron Maiden.
Lagu kedua pula sebuah lagu perlahan. "Bisikan Ilusi". Intronya mengingatkan saya kepada lagu "Nobody's Fool". Feelnya sama. Tapi yang pasti, Hatta membuktikan yang vokalnya tetap hebat walaupun selepas 30 tahun.
Dua-dua lagu bagus. Sedap. Sound tip top. Kalau ada nak komplen pun cuma sikit sangat lagunya. Macam tak puas. Kalau tambah satu lagu mid tempo ala-ala "Menunggu Hadirmu". Mesti lagi meletop.
Tanpa arwah Amir, Junction masih bernyawa. Terima kasih kerana masih meneruskan legasi beliau. Semoga Junction terus sukses. Harap-harap ada lah album penuh nanti. Apa-apa pun ini memang comeback yang menarik.
Tabik!
Sila cari FB Hatta Junction ataupun Linda Hatta untuk pembelian.
Junction - 30 Tahun Legasi Rock 3 Dekad 1988 - 2018 (EP 2018)
Karya terbaru dari Junction. Satu nama yang pernah popular dari zaman kegemilangan muzik rock tanahair.
Dibarisi oleh 3 anggota asal dari album Arah dan Penentuan. Hatta, Man dan Misman serta seorang anggota baru di posisi drum. Tak pasti mengapa Misman yang bermain bass dan kenapa Syed tak ada bersama.
Mengandugi 2 buah lagu. Lagu berat bertajuk "Lagenda Dongeng Purba". Macam pernah dengar susunan muziknya. Tapi tak boleh nak ingat. Tapi ianya ada sedikit pengaruh Iron Maiden.
Lagu kedua pula sebuah lagu perlahan. "Bisikan Ilusi". Intronya mengingatkan saya kepada lagu "Nobody's Fool". Feelnya sama. Tapi yang pasti, Hatta membuktikan yang vokalnya tetap hebat walaupun selepas 30 tahun.
Dua-dua lagu bagus. Sedap. Sound tip top. Kalau ada nak komplen pun cuma sikit sangat lagunya. Macam tak puas. Kalau tambah satu lagu mid tempo ala-ala "Menunggu Hadirmu". Mesti lagi meletop.
Tanpa arwah Amir, Junction masih bernyawa. Terima kasih kerana masih meneruskan legasi beliau. Semoga Junction terus sukses. Harap-harap ada lah album penuh nanti. Apa-apa pun ini memang comeback yang menarik.
Tabik!
Sila cari FB Hatta Junction ataupun Linda Hatta untuk pembelian.
Wednesday, December 19, 2018
Big Bad Wolf KL 2018 MIECC The Mines
Kebetulan berada di Kuala Lumpur minggu lepas. Sempat juga untuk berbig bad wolf.
Masa terhad. Memang terus menuju ke bahagian muzik. Sayangnya bahagian muzik kali ini agak kurang menarik. Adalah juga beberapa buah buku yang berkenan.
Jumlah kemusnahan = RM44.00. Yang masih bersampul plastik tu ntah bila agaknya nak bukak. Yang sedia ada dalam gerobok pun masih ada yang belum berbukak...kahhhhh...
Masa terhad. Memang terus menuju ke bahagian muzik. Sayangnya bahagian muzik kali ini agak kurang menarik. Adalah juga beberapa buah buku yang berkenan.
Jumlah kemusnahan = RM44.00. Yang masih bersampul plastik tu ntah bila agaknya nak bukak. Yang sedia ada dalam gerobok pun masih ada yang belum berbukak...kahhhhh...
Labels:
2018,
Beatles,
buku majalah fanzine,
Guns N Roses,
Led Zeppelin
Thursday, December 6, 2018
Doa
XPDC - Doa (2018)
Malas rasanya nak sentuh pasal siapa yang berhak guna nama XPDC. Dah hak nama tu Life Records yang pegang. Nak buat macamana. Kalau dia nak bagi Aiman Tino guna pun siapa yang boleh larang...kahhhhhh..
Pengasas macam Max Cavalera dan Mike Portnoy pun tak dapat nak guna nama band yang mereka asas. Ni dah dapat guna ni buatlah kerja. Mana-mana pun janji bagus akan tetap ada peminat yang sokong.
Ok berbalik kepada cd Doa. Hampir 2 minggu juga mendalami cd ini. Kali pertama dengar dah memang terus boleh suka lagu-lagu beratnya. Maklumlah, bunyi Metallica. Tetapi yang paling utama, ianya masih berbunyi XPDC. Recycle atau tidak, memang inilah trademark XPDC. Izo telah memilih jalan yang betul. Bayangkan kalau Izo berexperimen atau berevolusi dengan genre yang lain. Memang sah-sah ianya akan di chop sebagai XPDC celop. 😁
Lagu beratnya memang lebih Metallica dari Metallica. "Akhlak" dan "Adu Domba" pasti akan membuatkan peminat zaman Brutal gembira. Lagu “Akhir Zaman” ada sedikit pengaruh Pantera. Manakala “Silaturahim” seperti membawa kita kembali ke zaman Samurai.
Lagu-lagu mid-tempo seperti "Rahmah" dan "Kata Pepatah" juga bagus. Tak kisahlah jikanya ada bahagian yang copy paste. Yang penting sedap. Begitu juga lagu- lagu perlahannya, "Cinta Abadi", "Doa" dan "Ranum". Dengar banyak kali makin sedap. Melodic. Cumanya saya agak kurang gemar dengan “Sentosa”. Sekali “Apa Nak Di Kata” pada saya sudah cukup. 2 kali jadi bosan.
Kesimpulannya semua cukup. Semuanya ok. Satu dua lagu filler tidak menganggu perjalanan album. Izo telah membuktikan tanpa Arwah JS Kevin, beliau berjaya mengalas tugas komposer dengan baik. Lirik juga penuh bermesej ketuhanan dan kemanusian. Tabik!
Yang jadi masaalahnya jika anda adalah peminat hardcore vokal Mael. Sedap tak sedap dah bukan jadi ukuran. Kalau Samurai dan V6 pun anda tak boleh nak terima. Apatah lagi yang ini. Haters gonna hate!
Tunggu versi Mael pula. Harap-harap ada lah nanti di jual kepada peminat yang tak pre order seperti saya. Tak mahu tshirt, tak mahu tiket konsert juga. Yang saya mahu hanya cdnya.
Dengan harga yang sebegitu. Harapnya ia berbaloi. Izo telah meletakkan aras tanda yang tinggi. Terpulang pada team Mael untuk mengatasinya.
*untuk rekod...jangan nak kata bias ker apa...kalau mengikuti blog ini dari awal tentu tahu yang pemilik blog ini adalah peminat vokal Mael...
Tuesday, December 4, 2018
cd 2018 - versi tempatan Pt 3
Lagi cd-cd tempatan yang terkini dalam simpanan.
Kalau rajin ada la ceritanya nanti...
Kalau rajin ada la ceritanya nanti...
Exothermix - Reaction / V - Sumpahan Pendekar /
Nosferiel - Blood Raven Dominia / XPDC - Doa
Support Local !... thrash metal, heavy/speed metal, black/death metal, mainstream metal...semua metal pun ada...
Labels:
2018,
cd,
ExothermiX,
Nosferiel,
rock melayu,
V,
XPDC
Wednesday, November 21, 2018
Timur Barat - vinyl
Yang terkini di pasaran...
XPDC - Timur Barat (vinyl 2018)
Selepas Darjah Satu, kini giliran Timur Barat pula di piringhitamkan. Lama tunggu. Setahun lebih. Tak silap Darjah satu dipiringhitamkan pada bulan Februari tahun lepas. Tapi ok la, sempat kumpul duit.
Dari segi sound memang banyak kemajuan berbanding dengan Darjah Satu. d'Atok Akeem dari Otai Art Studio telah melakukan kerja yang baik. Re-remastering dari beliau memang sentiasa terbaik. Tabik!
Dari segi harga memang terus terang rasa mahal. Main lp lagu melayu ni memang dah jadi hobi yang mahal. Tapi bab berbaloi ker tidak, itu terpulang pada diri masing-masing. Tepuk dada tanya selera dan raba poket. Letih lah nak berbalah pasal harga ni.
Harapnya lepas ini giliran Brutal dan Kita Pengyu. Lama lagi pun tak apa. Memang sesak nafas la kalau tiap-tiap bulan keluar lp harga macam ni. Memang mampu tengok jer la...
XPDC - Timur Barat (vinyl 2018)
Selepas Darjah Satu, kini giliran Timur Barat pula di piringhitamkan. Lama tunggu. Setahun lebih. Tak silap Darjah satu dipiringhitamkan pada bulan Februari tahun lepas. Tapi ok la, sempat kumpul duit.
Dari segi sound memang banyak kemajuan berbanding dengan Darjah Satu. d'Atok Akeem dari Otai Art Studio telah melakukan kerja yang baik. Re-remastering dari beliau memang sentiasa terbaik. Tabik!
Dari segi harga memang terus terang rasa mahal. Main lp lagu melayu ni memang dah jadi hobi yang mahal. Tapi bab berbaloi ker tidak, itu terpulang pada diri masing-masing. Tepuk dada tanya selera dan raba poket. Letih lah nak berbalah pasal harga ni.
Harapnya lepas ini giliran Brutal dan Kita Pengyu. Lama lagi pun tak apa. Memang sesak nafas la kalau tiap-tiap bulan keluar lp harga macam ni. Memang mampu tengok jer la...
Thursday, November 15, 2018
Still Cyco Punk After All These Years
Lagi terbitan dari tahun ini...
Suicidal Tendencies - STill Cyco Punk After All These Years (2018)
Aktif pula yer Suicidal Tendencies ni sejak-sejak Dave Lombardo jadi band member. Ni album terbaru dari mereka. Tapi nak kata betul-betul baru sebenarnya bukanlah lagu-lagu baru pun. Seperti album Still Cyco After All These Years (1993, album ini juga adalah rakaman semula dari lagu-lagu lama. Tetapi bukanlah lagu-lagu lama Suicidal Tendencies. Sebaliknya ia adalah lagu-lagu dari album solo Mike Muir (Cyco Miko - Lost My Brain!) dari tahun 1996.
Maka sudah tentu lagu-lagunya lebih punk berbanding metal atau thrash. Suicidal Tendencies pun memang asalnya adalah sebuah band hardcore punk. Mungkin beliau cuba untuk kembali ke zaman tersebut. Yang paling ramai nak dengar sebenarnya adalah ketukan drum Dave Lombardo. Saya tak dengar album yang asal. Maka tak boleh lah nak buat perbandingan. Tapi dari apa yang saya dengar kira bolehlah. Agak pop dan catchy. Lebih kepada pop punk ala-ala Ramones mungkin.
Dave Lombardo pun tak overshadow band member yang lain. Paling saya tertarik adalah shredding solo dari Dean Pleasants. Memang hebat. Lama juga yer dia dah dalam Suicidal Tendencies. Tapi biasalah, peminat jenis macam saya. Masih tak boleh nak move on. Masih mengharapkan Rocky George akan kembali.
Akhir kata. Ianya hanya sesuai untuk die-hard ST atau mungkin peminat pop punk. Yang nak metal dan thrash tu, sila tunggu album baru yang betul-betul baru dari mereka.
Suicidal Tendencies - STill Cyco Punk After All These Years (2018)
Aktif pula yer Suicidal Tendencies ni sejak-sejak Dave Lombardo jadi band member. Ni album terbaru dari mereka. Tapi nak kata betul-betul baru sebenarnya bukanlah lagu-lagu baru pun. Seperti album Still Cyco After All These Years (1993, album ini juga adalah rakaman semula dari lagu-lagu lama. Tetapi bukanlah lagu-lagu lama Suicidal Tendencies. Sebaliknya ia adalah lagu-lagu dari album solo Mike Muir (Cyco Miko - Lost My Brain!) dari tahun 1996.
Maka sudah tentu lagu-lagunya lebih punk berbanding metal atau thrash. Suicidal Tendencies pun memang asalnya adalah sebuah band hardcore punk. Mungkin beliau cuba untuk kembali ke zaman tersebut. Yang paling ramai nak dengar sebenarnya adalah ketukan drum Dave Lombardo. Saya tak dengar album yang asal. Maka tak boleh lah nak buat perbandingan. Tapi dari apa yang saya dengar kira bolehlah. Agak pop dan catchy. Lebih kepada pop punk ala-ala Ramones mungkin.
Dave Lombardo pun tak overshadow band member yang lain. Paling saya tertarik adalah shredding solo dari Dean Pleasants. Memang hebat. Lama juga yer dia dah dalam Suicidal Tendencies. Tapi biasalah, peminat jenis macam saya. Masih tak boleh nak move on. Masih mengharapkan Rocky George akan kembali.
Akhir kata. Ianya hanya sesuai untuk die-hard ST atau mungkin peminat pop punk. Yang nak metal dan thrash tu, sila tunggu album baru yang betul-betul baru dari mereka.
Monday, November 12, 2018
Rock The Nite EP
Antara produk rock terkini tempatan...
Leather Charms - Rock The Nite EP (2018)
Sesekali terjumpa produk buatan tempatan yang lain dari kebiasaan sememangnya rasa menarik. Maklumlah banyak sangat dengar extreme metal pun boleh membuatkan kepala naik tepu.
Sekali sekala timbul band- band heavy metal seperti Iron Bird ataupun Aircraft, memang mengujakan. Terutamanya jika anda pengemar muzik yang sebegini. Kali ini dikenalkan pula dengan Leather Charms. Sebuah band yang berasal dari Pulau Pinang. Tetapi mereka bukanlah pure heavy metal. Tengok font pada logo pun dah boleh agak apa genrenya***. Mereka lebih kepada hard rock.
Ep ini mengandungi 4 lagu. Semuanya agak catchy. Lagu pertamanya mengingatkan saya kepada Deep Purple. 2 lagu berikutnya mengesahkan yang pengaruh besar mereka berkemungkinan dari band-band hard rock 80an seperti Motley Crue, Twisted Sister dan mungkin juga Bon Jovi. Terdapat juga satu lagu slow rock berbahasa melayu yang bukan jenis muzik meleweh.
Tetapi yang pastinya jika anda memainkan muzik genre sebegini, vokalisnya memang perlu mempunyai vokal yang bagus. Dan inilah kelebihan Leather Charms. Vokalisnya memang power. Padu! Memang patut dipuji. Diction bahasa inggerisnya juga bagus. Memang tabik!
Saya harap mereka akan terus maju jaya dan menghasilkan lebih banyak produk yang berkualiti. Band seperti ini sememangnya memerlukan sokongan anda.
Rekomended untuk yang dahagakan muzik hard rock acuan tempatan.
***font Motley Crue pada yang tak tahu
Leather Charms - Rock The Nite EP (2018)
Sesekali terjumpa produk buatan tempatan yang lain dari kebiasaan sememangnya rasa menarik. Maklumlah banyak sangat dengar extreme metal pun boleh membuatkan kepala naik tepu.
Sekali sekala timbul band- band heavy metal seperti Iron Bird ataupun Aircraft, memang mengujakan. Terutamanya jika anda pengemar muzik yang sebegini. Kali ini dikenalkan pula dengan Leather Charms. Sebuah band yang berasal dari Pulau Pinang. Tetapi mereka bukanlah pure heavy metal. Tengok font pada logo pun dah boleh agak apa genrenya***. Mereka lebih kepada hard rock.
Ep ini mengandungi 4 lagu. Semuanya agak catchy. Lagu pertamanya mengingatkan saya kepada Deep Purple. 2 lagu berikutnya mengesahkan yang pengaruh besar mereka berkemungkinan dari band-band hard rock 80an seperti Motley Crue, Twisted Sister dan mungkin juga Bon Jovi. Terdapat juga satu lagu slow rock berbahasa melayu yang bukan jenis muzik meleweh.
Tetapi yang pastinya jika anda memainkan muzik genre sebegini, vokalisnya memang perlu mempunyai vokal yang bagus. Dan inilah kelebihan Leather Charms. Vokalisnya memang power. Padu! Memang patut dipuji. Diction bahasa inggerisnya juga bagus. Memang tabik!
Saya harap mereka akan terus maju jaya dan menghasilkan lebih banyak produk yang berkualiti. Band seperti ini sememangnya memerlukan sokongan anda.
Rekomended untuk yang dahagakan muzik hard rock acuan tempatan.
***font Motley Crue pada yang tak tahu
Tuesday, November 6, 2018
Resurrection
lagi album baru 2018...
Michael Schenker Feast - Resurrection (2018)
Blog orangtua lama (😀) maka ceritanya tak habis-habis pasal orang tua...haha..tapi sekurang-kurangnya kali ini ianya berkenaan sesuatu yang baru.
Iyer..album baru dari gitaris lagenda, Michael Schenker. Salah seorang hero dari zaman awal remaja. Logo tulisan MSG and gitar V adalah antara logo terawal band rock yang cukup terkesan dihati. Buku, meja dan dinding sekolah habis menjadi mangsa.
Orang tua ni memang tak reti nak pencen. Masih produktif. Paling menarik karya terbaru beliau ini turut disertai oleh orang-orang tua lejen yang lain 😀. Semua vokalis hebat yang pernah berkolaborasi dengan beliau turut menyumbangkan suara. Gary Barden, Graham Bonnet, Robin McAuley dan juga Doogie White. Memang hebat-hebat belaka. Malah fanboy beliau, Kirk Hammett turut menyolo untuk satu lagu.
Tiada komplen. Semua lagu bagus. Michael masih mampu menghasilkan lagu-lagu dan kerja gitar yang baik. Namun begitu saya sedikit bias kepada lagu-lagu yang dinyanyikan oleh Robin McAuley. Dari dulu saya memang sukakan zaman McAuley Schenker Group. Zaman 80s glam metal. Lagu-lagunya mengingatkan saya kepada zaman tersebut.
Akhir kata, ini sebuah lagi album yang bagus untuk 2018. Tapi biasalah, album-album sebegini sememangnya untuk peminat lama. Nak dapatkan peminat dari generasi baru mungkin agak sukar.
Michael Schenker Feast - Resurrection (2018)
Blog orang
Iyer..album baru dari gitaris lagenda, Michael Schenker. Salah seorang hero dari zaman awal remaja. Logo tulisan MSG and gitar V adalah antara logo terawal band rock yang cukup terkesan dihati. Buku, meja dan dinding sekolah habis menjadi mangsa.
Orang tua ni memang tak reti nak pencen. Masih produktif. Paling menarik karya terbaru beliau ini turut disertai oleh orang-orang tua lejen yang lain 😀. Semua vokalis hebat yang pernah berkolaborasi dengan beliau turut menyumbangkan suara. Gary Barden, Graham Bonnet, Robin McAuley dan juga Doogie White. Memang hebat-hebat belaka. Malah fanboy beliau, Kirk Hammett turut menyolo untuk satu lagu.
Tiada komplen. Semua lagu bagus. Michael masih mampu menghasilkan lagu-lagu dan kerja gitar yang baik. Namun begitu saya sedikit bias kepada lagu-lagu yang dinyanyikan oleh Robin McAuley. Dari dulu saya memang sukakan zaman McAuley Schenker Group. Zaman 80s glam metal. Lagu-lagunya mengingatkan saya kepada zaman tersebut.
Akhir kata, ini sebuah lagi album yang bagus untuk 2018. Tapi biasalah, album-album sebegini sememangnya untuk peminat lama. Nak dapatkan peminat dari generasi baru mungkin agak sukar.
Labels:
2018,
cd,
gitar hero,
Michael Schenker,
MSG,
rock omputeh
Saturday, November 3, 2018
Wednesday, October 24, 2018
Unbroken
Antara yang terkini di pasaran
Tokyo Blade - Unbroken (2018)
Salah satu band yang agak berpengaruh dalam scene NWOBHM. Walaupun tidak pernah mengecap populariti sehebat Iron Maiden, Def Leppard mahupun Saxon, tetapi reputasi mereka agak tinggi di kalangan pengemar muzik Heavy Metal terutamanya album pertama mereka yang dianggap sebagai klasik.
Tak sangka dah 3 dekad berlalu sejak kali pertama dikenalkan kepada lagu-lagu dari Tokyo Blade. “If Heaven Is Hell” dan "You Are The Heart" menjadi antara soundtrack zaman remaja. Kalau siapa yang belum tahu, "May - Sketsa Sebuah Cinta" intronya agak mirip dengan lagu "You Are The Heart".
Yang menariknya mereka masih aktif. Masih ada album baru. Kembalinya vokalis asal, Alan Marsh menarik minat saya untuk membeli. Ternyata ianya satu pembelian yang berbaloi. Walaupun ianya bukanlah sound NWOBHM Tokyo Blade yang asal. Mereka pun dah lama berubah. Lebih komersial, lebih hard rock tetapi muzik mereka tidaklah jauh tersasar. Masih ada nilai nostalgianya. Solo-solo dan rif melodic yang menangkap. Memang sedap!
Unbroken membuktikan yang mereka tidaklah terlalu bergantung kepada kegemilangan lampau. Mereka adalah sekumpulan orang tua (😀) yang bergembira dalam membuat muzik dan terus rock n roll selagi ada tenaga.
Puas hati!
Tokyo Blade - Unbroken (2018)
Salah satu band yang agak berpengaruh dalam scene NWOBHM. Walaupun tidak pernah mengecap populariti sehebat Iron Maiden, Def Leppard mahupun Saxon, tetapi reputasi mereka agak tinggi di kalangan pengemar muzik Heavy Metal terutamanya album pertama mereka yang dianggap sebagai klasik.
Tak sangka dah 3 dekad berlalu sejak kali pertama dikenalkan kepada lagu-lagu dari Tokyo Blade. “If Heaven Is Hell” dan "You Are The Heart" menjadi antara soundtrack zaman remaja. Kalau siapa yang belum tahu, "May - Sketsa Sebuah Cinta" intronya agak mirip dengan lagu "You Are The Heart".
Yang menariknya mereka masih aktif. Masih ada album baru. Kembalinya vokalis asal, Alan Marsh menarik minat saya untuk membeli. Ternyata ianya satu pembelian yang berbaloi. Walaupun ianya bukanlah sound NWOBHM Tokyo Blade yang asal. Mereka pun dah lama berubah. Lebih komersial, lebih hard rock tetapi muzik mereka tidaklah jauh tersasar. Masih ada nilai nostalgianya. Solo-solo dan rif melodic yang menangkap. Memang sedap!
Unbroken membuktikan yang mereka tidaklah terlalu bergantung kepada kegemilangan lampau. Mereka adalah sekumpulan orang tua (😀) yang bergembira dalam membuat muzik dan terus rock n roll selagi ada tenaga.
Puas hati!
Sunday, October 7, 2018
Sulalatus Salatin
Antara cd terbaru dari scene metal tempatan
Farasu - Sulalatus Salatin (2018)
Saya akui yang saya agak ketinggalan dalam scene metal tempatan. Banyak yang tahu nama tetapi tak pernah mendengar bagaimana muziknya. Cuma baru-baru ini agak banyak juga membeli cd-cd tempatan. Dan ini adalah antara yang menarik perhatian.
Mereka agak unik. Mengabungkan elemen nusantara dan kemelayuan. (khabarnya dikenali sebagai Nusantara Metal). Tak pasti berapa banyak band tempatan yang berkonsepkan begini. Muziknya agak melodic dan catchy. Memang senang hadam. Sound tip-top. Produksi bertaraf antarabangsa. Packaging pun cantik. Siap dapat poster dan sticker. Tak ada apa yang nak di komplen berkenannya.
Satu cara yang betul untuk menikmati Sulalatus Salatin adalah mendengarnya sambil membaca lirik. Vokal growl (maaf saya bukan peminat vokal begini tetapi tidak juga ada masalah dengannya) menyukarkan untuk memahami liriknya yang pada saya sangat menarik. Lengok bahasa klasiknya sangat sesuai dengan konsep nusantara mereka. Memang tabik.
Satu lagi yang perlu disentuh adalah lagu cover "Meniti Titian Usang - Search". Rasa janggal pada mulanya. Tetapi agak menarik bila di ulang dengar. Susunan muzik sedikit berbeza. Pilihan yang pelik tetapi berjaya.
Akhir kata...ini sememangnya antara album metal terbaik tempatan untuk tahun 2018. Sila beli!
Farasu - Sulalatus Salatin (2018)
Saya akui yang saya agak ketinggalan dalam scene metal tempatan. Banyak yang tahu nama tetapi tak pernah mendengar bagaimana muziknya. Cuma baru-baru ini agak banyak juga membeli cd-cd tempatan. Dan ini adalah antara yang menarik perhatian.
Mereka agak unik. Mengabungkan elemen nusantara dan kemelayuan. (khabarnya dikenali sebagai Nusantara Metal). Tak pasti berapa banyak band tempatan yang berkonsepkan begini. Muziknya agak melodic dan catchy. Memang senang hadam. Sound tip-top. Produksi bertaraf antarabangsa. Packaging pun cantik. Siap dapat poster dan sticker. Tak ada apa yang nak di komplen berkenannya.
Satu cara yang betul untuk menikmati Sulalatus Salatin adalah mendengarnya sambil membaca lirik. Vokal growl (maaf saya bukan peminat vokal begini tetapi tidak juga ada masalah dengannya) menyukarkan untuk memahami liriknya yang pada saya sangat menarik. Lengok bahasa klasiknya sangat sesuai dengan konsep nusantara mereka. Memang tabik.
Satu lagi yang perlu disentuh adalah lagu cover "Meniti Titian Usang - Search". Rasa janggal pada mulanya. Tetapi agak menarik bila di ulang dengar. Susunan muzik sedikit berbeza. Pilihan yang pelik tetapi berjaya.
Akhir kata...ini sememangnya antara album metal terbaik tempatan untuk tahun 2018. Sila beli!
Tuesday, September 18, 2018
Armor Of Light
Yang terkini di pasaran...
Riot V - Armor of Light (2018)
Ingatkan tanpa Mark Reale, Riot juga akan berkubur bersama beliau. Tetapi ternyata tidak. Baki anggota yang tinggal masih terus gagah meneruskan legasi Riot. Dengan menambah huruf V dibelakang (menghormati permintaan bapa Mark Reale yang mahu nama Riot disemadikan), mereka terus melangkah dengan album terbaru yang kedua selepas kematian beliau.
Adakah ianya masih Riot? Bagi saya secara muzikalnya iya. Walaupun hanya tinggal Don Van Stavern satu-satunya anggota lama. Tetapi tak kisah lah kerana mereka masih dapat menghasilkan bunyi dan feel Riot yang lama terutamanya era kegemilangan mereka dengan album Thudersteel (1988).
"Messiah" contohnya, mirip lagu-lagu dari album Thundersteel. Suara vokalis barunya juga seakan-akan suara Tony Moore. Majoriti lagunya memang sedap. Produksi tip-top. Walaupun tiada lagi kerja gitar dari Mark Reale, tetapi yang mengantinya memang bagus.
Album seperti ini sememangnya patut menjadi rujukan kepada band-band baru bagaimana sepatutnya muzik power metal dihasilkan.
Walaupun bukan sempurna...tetapi ianya memang baik!.
Riot V - Armor of Light (2018)
Ingatkan tanpa Mark Reale, Riot juga akan berkubur bersama beliau. Tetapi ternyata tidak. Baki anggota yang tinggal masih terus gagah meneruskan legasi Riot. Dengan menambah huruf V dibelakang (menghormati permintaan bapa Mark Reale yang mahu nama Riot disemadikan), mereka terus melangkah dengan album terbaru yang kedua selepas kematian beliau.
Adakah ianya masih Riot? Bagi saya secara muzikalnya iya. Walaupun hanya tinggal Don Van Stavern satu-satunya anggota lama. Tetapi tak kisah lah kerana mereka masih dapat menghasilkan bunyi dan feel Riot yang lama terutamanya era kegemilangan mereka dengan album Thudersteel (1988).
"Messiah" contohnya, mirip lagu-lagu dari album Thundersteel. Suara vokalis barunya juga seakan-akan suara Tony Moore. Majoriti lagunya memang sedap. Produksi tip-top. Walaupun tiada lagi kerja gitar dari Mark Reale, tetapi yang mengantinya memang bagus.
Album seperti ini sememangnya patut menjadi rujukan kepada band-band baru bagaimana sepatutnya muzik power metal dihasilkan.
Walaupun bukan sempurna...tetapi ianya memang baik!.
Thursday, September 13, 2018
Prequelle
Antara cd yang menarik untuk tahun ini...
Ghost - Prequelle (2018)
Sedap. Tu jer kot nak cakap pasal album ni. Tak kisahlah kalau ianya dah terlebih pop berbanding album-album yang lalu. Terlebih Depeche Mode atau Pet Shop Boys juga. Pengaruh rock 80an nya juga memang kuat. Melodinya memang catchy. Sekali dengar dah menangkap kat kepala.
Produksi bersih. Sound mantap. Kemas. Kisah apa kalau ianya kurang metal. Semestinya salah satu album terbaik untuk 2018. Period!
*best betul dorang cover It's A Sin (Pet Shop Boys)...walaupun Gamma Ray punya versi lebih metal...tapi yang ni lebih Pet Shop Boys dari Pet Shop Boys...haha..
Ghost - Prequelle (2018)
Sedap. Tu jer kot nak cakap pasal album ni. Tak kisahlah kalau ianya dah terlebih pop berbanding album-album yang lalu. Terlebih Depeche Mode atau Pet Shop Boys juga. Pengaruh rock 80an nya juga memang kuat. Melodinya memang catchy. Sekali dengar dah menangkap kat kepala.
Produksi bersih. Sound mantap. Kemas. Kisah apa kalau ianya kurang metal. Semestinya salah satu album terbaik untuk 2018. Period!
*best betul dorang cover It's A Sin (Pet Shop Boys)...walaupun Gamma Ray punya versi lebih metal...tapi yang ni lebih Pet Shop Boys dari Pet Shop Boys...haha..
Subscribe to:
Posts (Atom)













































