Showing posts with label 2009. Show all posts
Showing posts with label 2009. Show all posts

Friday, August 26, 2022

Taken B-Side

 Antara yang baru masuk koleksi...

Scorpions - Taken B-Side (2009)

Ini bukanlah keluaran rasmi dari Scorpions. Tetapi ianya adalah kompilasi bootleg yang diterbitkan dari Russia. 

Tetapi ia bukanlah sekadar kompilasi yang biasa. Di dalamnya megandungi lagu-lagu bonus Scorpions yang hanya boleh didapati dari pelbagai studio album, live, singles, soundtracks dan pelbagai sumber lain sepanjang karier mereka dari tahun 1975 hingga 2007.

Tak pasti samada ianya adalah satu kompilasi yang lengkap. Tetapi jika anda adalah peminat tegar Scorpions, ini sudah semestinya sesuatu yang patut anda miliki. Banyak lagu-lagu yang "rare" dan jarang dengar. 

Untuk senarai lagu yang lebih terperinci boleh lihat di >SINI<

Sememangnya berbaloi walaupun ianya hanya sekadar unofficial release.



Thursday, March 7, 2019

No Sacrifice, No Victory

Yang dah 10 tahun pada 20hb Februari yang lalu....


HammerFall - No Sacrifice, No Victory (2009)

Ada sedikit perasaan “softspot” kepada mereka. Hammerfall dan Rhapsody adalah antara 2 band yang membuatkan saya kembali mendengar dan membeli muzik metal selepas sedikit “lost” pada penghujung tahun-tahun 90an.

Mereka adalah antara yang paling aktif menghasilkan album. Ini album mereka yang ketujuh. Satu masalah yang sering dihadapi oleh band-band power metal adalah untuk mengekalkan momentum setelah mereka menghasilkan album-album yang boleh dikatakan sebagai mencapai kemuncak kerjaya mereka.

Selepas Glory to the Brave (1997) dan Legacy of Kings (1998), dan mungkin juga Renegade (2000). Agak sukar juga untuk mereka mengekalkan formula muzik mereka tanpa membuatkan pendengar menjadi jemu. Bagi pendengar casual. Muzik mereka pastinya akan berbunyi seolah-olah sama. Tiada perubahan.


Sebenarnya inilah masalah untuk semua band yang berkonsepkan sebegini. Lagu-lagunya memang kedengaran catchy dan mungkin juga ada yang kata cheesy. Tetapi untuk ianya melekat dalam kepala agak payah juga. Jenis bila dengar rasa ok. Tetapi bila habis, tiada satu lagu pun yang boleh teringat dalam kepala.

Begitu juga dengan No Sacrifice, No Victory. Lagu-lagunya memang sedap. Melodi dan Rif yang sangat catchy. Tetapi ia memerlukan pendengaran yang berulang-ulang kali.

Hanya untuk die-hard HammerFall dan power metal. Yang baru nak bermula, sila cari Glory to the Brave atau pun Legacy of Kings.





Friday, November 17, 2017

Annihilator




Carnival Diablos (2001) / Criteria for a Black Widow (1999) / Live at Masters of Rock (2009)


Sementara menunggu album baru Annihilator - For the Demented mendarat di bumi Malaysia...layan dulu la apa yang ada...


* sampai sekarang masih gagal untuk melengkapkan discography mereka...





Tuesday, April 10, 2012

Skeletons in the Closet

Ni cd yang aku beli secara tidak sengaja...



Children of Bodom - Skeletons in the Closet (2009)

Dah janji ngan En Ijau nak belikan dia cd Children Of Bodom - Blooddrunk yang aku nampak kat Speedy Video dengan rega cuma RM9.90 beberapa minggu yang lalu...tapi mungkin bukan rezeki dia...minggu lepas aku gi kedai yang sama dah takder dah...sorry la En Ijau...buzy ngan hal2 duniawi buat aku tak sempat nak gi kedai tu secepat yang mungkin...;)

Tapi mungkin rezeki aku pulak...terjumpa pulak cd Skeletons in the Closet dengan harga jugak RM9.90...mulanya macam nak offer cd ni kat Ijau...tapi bila teringat Ijau ada buat entri pasal cd ni...maknanya dia dah ada...baik aku jer la yang simpan...tambah pulak bila nengok listing lagu2 yang COB cover ni...memang best...ni memang lagu2 zaman aku membesar...lagu2 yang menjadi sebahagian dari soundtrack hidup aku...tolak yang Britney Spears tu la...heheh...



memang menarik lagu2 yang Alexi Laiho pilih...lain dari yang lain...lagu2 yang jarang terpikir orang akan kaver.....contohnya "Don't Stop At The Top"...bukannya lagu2 Scorpion era sebelum tu...tambah pulak "Talk Dirty to Me - Poison"...auwww...mana ada band metal ngaku dengo Poison kan?...heheh..."Bed of Nails - Alice Cooper"...satu lagi yang tak terpikir band metal akan kaver.... lain2 klasik 80's macam "Aces High", "Hellion", "Rebel Yell"...dan lagu2 thrash standed budak2 80an tapi jarang orang nak kaver..."Silent Scream", "Mass Hypnosis", "Antisocial" dan "War Inside My Head"...

tak kisah la sedap ker tak versi COB ni...tapi pilihan lagu2nya memang unik dan aku suka...


***tak sangka jugak masa menyelongkar rak cd tu terjumpa cd Slash rega RM9.90...pernah try bid ebay tapi tak berjaya...mungkin rezeki aku terjumpa yang murah...dan yang lebih bestnya...ianya bukan cd Malaysia edition...mungkin jugak aku patut buat cerita pasal cd/kaset album2 solo member2 GNR...dorang pun dah dapat join Rock and Roll Hall of Fame kan...harap sangat dorang berlima dapat buat reunion masa majlis Rock and Roll Hall of Fame tu...tapi macam takder can je kan....


Saturday, April 7, 2012

Anthology

Sempena reunion Cromok 8hb ni...



CROMOK - ANTHOLOGY (2009)

Ok...aku tak pegi...urusan keluarga adalah lebih penting dari segala urusan duniawi...hahaha...
layan cd jer la...cerita pasal cd anthology ni...nak kata best...berbaloi...mungkin dengan reganya RM50 kira berbaloi kot...iyer la...mana nak dapat semua 6 album Cromok ada dalam ni...tapi dari segi lainnya bagi aku memang hampeh...ntah kenapa syarikat rakaman kat Malaysia ni memang suka meriliskan album2 yang  di riliskan semula biasanya sekadar melepaskan batuk di tangga...lebih kepada untuk mengaut kentungan berbanding kepada kepuasan pembeli...

Mungkin bagi orang2 biasa yang sekadar mendengar...cd anthology ni kira dah cukup bagus dah...tapi peminat tegar...ataupun pengumpul cd tegar...rilisan macam ni memang mengecewakan...kalau takat dapat 6 keping cd tanpa inlay ataupun booklet yang  berinfomasi...gambo band member pun takder...rasa macam lebih baik download dan burn ajer...




Patutnya buat la sikit biography ker...kata pengantar dari band member ker...cerita2 di sebalik rakaman...gambo2...baru la best....tapi tu la...mungkin market peminat/collector muzik kat Malaysia ni tak besar kot...kat buat macam2...rega jadi mahal...berapa kerat jer yang beli....akhirnya...dari takder langsung baik ada....iskh...aku harap sangat la satu hari nanti ada syarikat rakaman rilis balik album2 Belantara dan Bloodshed...yang bodoh2 camgini pun jadi la...dari takder langsung kan...

So pada sapa2 yang gi konsert reunion ni....enjoy...aku tunggu review korang jer la....



Monday, November 30, 2009

Rasopariso

Satu habit yang semakin umur meningkat pun aku tak boleh buang ialah membeli cd..terbukti lagi perkara ni terjadi..2 minggu lepas..sedang duk menunggu wife aku abis kerja…jalan2 di kedai cd Plaza Kotaraya, JB (or kedai vcd sebenarnya…mana ada lagi genuine kedai cd di JB)..ternampak cd XPDC – Rasopariso…belek2 tak sampai 10 saat kaki aku dah melangkah menuju ke kaunter untuk membayar…padahal tak der niat pun nak beli asalnya…hmmmm…



Rasopariso adalah album XPDC yg keberapa ek?…kalau V6 tu 6…dan tak campur kompilasi2 dan hanya mengambil kira album penuh…ni yang ke 7 kot…correct me if I’m wrong…dan yang pertama sejak 12 tahun (?) dengan line-up mereka yang paling popular dan disukai ramai Mael, Izo, Zua dan Amy

XPDC ni tak kira la…korang true black metal ker apa ker…at some point of your life mesti sikit2 korang tau kan lagu2 dia…terutama yang membesar during 90’s…memang aku respek pengaruh dorang ni..rasanya dorang la yang mempopularkan perkataan “METAL” kat dunia mainstream…sebelum ni orang tau rock ajer…aku pernah dengar cerita ada yang kenal Metallica pun melalui XPDC…dunia metal Tanah Melayu memang kena berterima kasih ngan dorang..tengok jer la berapa ratus ribu unit album mereka terjual..aku pulak hanya start follow dari zaman Kita Pengyu…2 album awal memang tak follow langsung…walaupun teringin jugak nak dengar album Darjah Satu pada satu ketika dulu semata2 kerana drummer dorang Lee Space tu…Tau2 sajalah sapa mamat ni zaman Underground Scene 80an dulu kan..

Ok cukup la dengan intro aku yang meleret ni…back to business…setelah mendengar lebih kurang 5,6 kali…ini kesimpulan aku track by track…



1-Sanasinisamasaja – lagu terbaik dari album ni bagi aku..1st time dengar aku dah berkenan..mengingatkan aku kepada lagu heavy ala2 thrash metal zaman Kita Pengyu dan Brutal..ini memang trademark XPDC…best!

2- Aku Tetap Aku – sebuah lagu ballad yang pada aku lebih pada moderate… lepas 2,3 kali dengar best jugak la …kalau selalu main kat radio boleh popular kot

3- Ntahye Ntahtidak - Lagu moderate..kononnya ala2 bukan milk aku,hijau bumi tuhan dll tu la…tapi jauh meleset dan aku sedikit bosan dengan lagu ni…dengan panjangnya yang hampir 6 minit…lagu yang mendatar dan meleret…agak letih rasanya menunggu nak habis...boring…

4- Rasopariso – lagu raggae?..dah banyak kali aku dengar lagu ni kat radio sebelum membeli cd…1st time dengar pun macam tak percaya ini XPDC…apa dah jadi dengan sebuah band yang me”metal”kan semua jenis lagu…kenapa tak metalkan je lagu reggae ni…or at least bagi heavy skit part gitar tu ala2 Is there Anybody There – Scorpions…arah tuju baru?..iyerrr....lagu reggae memang layan…tapi bukan untuk aku.

5- Rasa – lagu moderate lagi..berapa banyak daa…tapi at least tak bosan sangat macam Ntahye Ntahtidak

6- Puing Cinta – lagu recycle???..tak semua benda bila 1st time buat berjaya…kita akan berjaya lagi pada percubaan kedua…ni contohnya..lagu ala2 60an Hidup Bersama ni macam lagu dah kering idea la..

7- Sampai Bila – at last..jenuh menuggu…masuk lagu ke 7 baru jumpa lagu heavy balik..lagu ni lebih pada lagu2 heavy ala2 dorang zaman Ali…zaman V6…aku suka drum Amy dalam lagu ni

8 – Curahan Rasa
9 – Menentang Arus
Ni 2 lagu slow kabarnya diambil dari album Rock Union…aku tak pernah dengar..last dengar XPDC album V6 la kan…lagu ni jugak merupakan lagu2 arwah JS Kevin…seorang individu yang banyak mencipta lagu2 best untuk XPDC…sayangnya 2 lagu ni tak cukup kuat la..adakah lagu2 ni asalnya lagu2 reject arwah…ntah la..sekali lagi bukan untuk aku..

Manakala lagu2 lainnya dari track 10 - 13 adalah antara lagu2 terbaik XPDC dari zaman Darjah Satu hingga Brutal…kenapa yer tak der lagu2 best macamgini…mungkin aku menaruh harapan terlalu tinggi untuk album ni…iyer la..line-up paling ditunggu2 la kan…tapi setelah menonton vcdnya (iyer beli cd dapat vcd free)…aku paham kenapa album ni dibuat begitu rupa…kononnya…album ni dibuat sebagai tribute jenis2 lagu yg pernah mempopularkan mereka iaitu heavy,moderate dan ballad…tapi yang reggae tu pehal pulak?…



Er..pasal vcd free tu pulak…rasanya..dapat..bukak..tengok sekali…lepas tu dah boleh buang…hehe..tak der yang menarik pun..ingatkan ada interview band member ke apa…takat tunjuk slide gambo (yang pernah dan biasa tengok…tak der rare mana pun..)..selang seli pulak dengan sedutan video clip dan video karaoke…apa barang?…

Kesimpulannya…bagi aku la…hanya ada satu lagu je yang best..Sanasisamasaja…ok la…Aku Tetap Aku dan Sampai Bila pun boleh pakai…yang lain2 kurang menyengat…ni pendapat aku…pendapat orang lain mungkin lain pulak..macam Bro Speedrider ni…satu lagi aku nak komplen..kenapa takder lagu2 ciptaan Mael?..dan Brutal tu sapa pulak?...sudah sampai masanya band2 Malaysia belajo buat lagu sendiri la..

Akhir kata…patut dibeli hanya pada die-hard XPDC sahaja…atau mungkin mereka2 yang mempunyai sindrom terbeli cd bila masuk kedai cd macam aku…huhu..

Monday, November 2, 2009

City Of "Rock N Roll"



“Ingatlah..ini lah JB ok..JB sebuah kota bermulanya rock n roll..”

Masih terngiang-ngiang ayat ni kat kepala aku…dan sekarang aku boleh dengar semula ayat ini berulang-ulang kali sampai jemu kerana ayat ini telah pun dirakamkan dan diterbitkan dalam bentuk cd…iyer..Cd Search live di Johor Bahru pada bulan May yang lalu akhirnya telah pun berada pasaran…

Kepada sesapa yang nak refresh memory atau belum baca ulasan aku pasal konsert ini…klik kat sini…Cd ni diberi tajuk Search…Live In JB 2009 City Of "Rock N Roll"...iskh…ada skit2 nak serupa macam macam tajuk entry aku dulu tu je..nak kena claim royalty ni…haha…Cd ni megandungi 2 disc…tracklistnya adalah seperti berikut



CD1
Paranoid & Balada Pemuzik Jalanan
Setelah Hujan
Laila Namamu Teratas
Langit Dan Bumi
Pelesit Kota
Gadis Misteri/Gadisku/Gadis Ayu

CD2
Gothik Malam Edan
Gitar Solo & Fenomena
Bencana & Drum Solo
Isi Atau Kulit
Isabella
Fantasia Bulan Madu
Mat Rock & Pasti


Nampaknya tidak semua lagu yang dimainkan pada malam tersebut dimuatkan dalam cd ni..tak tau sapa yang memilih dan atas dasar apa pilihan lagu tersebut dibuat tapi yang pastinya lagu Diari Habil Dan Qabil,Melastik Ke Bintang dan Pawana tidak dimasukkan dalam cd ini..

Komen peribadi aku?…dah tentulah aku bangga kan…suara aku termasuk dalam ribuan yang menyanyi beramai2 pada malam tu…tak sia2 aku menyanyi sekuat2 hati…ternyata cd ini membuktikan yang aku tak tipu korang…crowd malam tu memang loud giler…memang jelas kedengaran sepanjang cd ini suara penonton menyanyi bersama2 Amy dari mula hingga akhir..tak banyak cd konsert yang kita boleh dengar jelas suara penonton…tak pasti samada penerbit memang sengaja berbuat begitu atau pun sememangnya suasana dewan tertutup dengan crowd yang kuat tu tak boleh dibendung lagi tahap kebisingannya..biasanya cd live ada part2 tertentu je suara crowd kuat kan...


Puas jugak aku belek2 gambo ni kot2 ada muka aku...tapi tak der la pulak..hehe

Nak komen sound cd ni…aku tak pandai sangat bab2 teknikal ni…tapi yang nyata bunyi gitar John dan Din Mayat memang jelas kedengaran…clear…walaupun pada malam tu aku sebenarnya tak berapa dengar solo2 dorang…kerana suasana yang bisng tu…tapi melalui cd ni memang jelas untuk menghayati solo2 gitar terutamanya John…ternyata pada sesapa terutamanya peminat2 baru Search yang masih sangsi dengan John ni…boleh dengarkan lah sendiri…aku tak nak cakap saya yang lebih hebat…John atau Kid…tapi sebagai peminat Search di zaman 80an…terus terang aku memang minat dengan line-up pada malam tersebut…kena pulak time dorang bawak lagu2 era zaman Langit Dan Bumi dan Mentari Merah tu...perghh..best..



Kalau kita biasa tengok camner rocker2 mat saleh yang dah tua2 macam contohnya Bruce Dickinson atau pun Steven Tyler (aku dapat agak Amy banyak ambik influnce dari dia ni)..masih hebat vocalnya ketika live…di Malaysia ni kita memang boleh berbangga dengan Amy…kira setanding arr…walaupun ada jugak part2 yang dia curi angin dengan membiarkan aku err…crowd malam tersebut yang menyanyi…Apa2 pun memang tabik dengan Pakcik Amy ni…terbaik!

Kalau nak katakan inilah rakaman live terbaik Search..aku tak pasti..tapi untuk seisi tour di Awan Biru ni mungkin kot…tu pasal hanya venue di Jb ni sahaja yang dikeluarkan dalam bentuk cd..dengar kabo yang kat KL pun banyak komplen…kalau nak bandingkan dengan cd2 live Search sebelum ni..aku pun tak pasti..sebelum ni aku Cuma ada Search Rock N Roll Pie Live & Loud tu ajer…dah aku pun dah tak ingat macamana bunyinya pasal dah lama giler tak dengar..tapi peduli apa aku…aku memang bias…pada aku cd ni memang best…pasal nilai2 sentimental valuenya tu…huhu..



Harapan aku la…versi audio dah ada…harap2 lepas ni akan keluar pulak la versi videonya…apa2 pun jika korang terlepas konsert tu..dapatkanlah cd ni...puas hati beb.