Showing posts with label Jasad Liar. Show all posts
Showing posts with label Jasad Liar. Show all posts

Wednesday, June 2, 2021

Senikata Cinta

Layanan ketika di kuarantin 10 hari... (bahagian 4)

Dalam tempoh terkurung di rumah ini saya cuba untuk mendengar seberapa banyak album-album rock melayu yang suatu masa dahulu tak pernah di ambil tahu.

***Tetapi maaf lah saya hanya mampu mendengarnya melalui versi cdr. Tak pernah jumpa versi cd dan tak mampu pula kalau nak beli versi kaset ataupun piring hitam

Jasad Liar - Senikata Cinta (1992)

Nama ganas. Tengok senarai nama band membersnya pun dasyat -dasyat..

Acey - penyanyi (Teras)

Joe - gitar (Burnmarks)

Zanal - bass (Naja)

Emy - drum (Burnmarks)

Tetapi sayang lagu-lagunya bukanlah yang kena dengan selera saya. Bukan tak bagus, tengok pemuziknya pun (terutamanya Joe) dah tahu yang mereka adalah hebat. Lagu-lagu pun adalah ciptaan mereka sendiri. Tetapi konsep mereka lebih kepada pop rock dengan beberapa lagu yang condong ke arah hard rock kerana sound gitar Joe.

Saya menantikan lagu-lagu neo classical metal ala-ala Malmsteen kerana sejarah Joe sebagai peminat Malmsteen. Sayangnya album ini lebih tertumpu kepada lagu-lagu balada yang agak komersial. Tetapi ada juga bahagian solo-solo gitar yang menunjukkan kehebatan beliau tetapi ianya terbatas kerana konsep album yang sebegitu.

Ada juga lagu-lagunya yang mudah melekat. "Ilham Bumi" dan "Selamat Malam" adalah di antaranya. Jika anda sukakan lagu-lagu balada rock mungkin album ini sesuai untuk anda.