Thursday, May 30, 2024

Sudah Sampai Sini - Beatles @ Liverpool

Sebagai peminat muzik, kalau dah sampai ke Liverpool. Tak sah kalau tak menjejaki sejarah peninggalan The Beatles. Ianya adalah salah satu tarikan utama selain bolasepak bila berada di Liverpool.

Antara tempat wajib untuk dikunjungi adalah The Beatles Story di Royal Albert Dock dan Beatles Museum di Matthew Street.

Beatles Statue di Royal Albert Dock - tempat wajib bagi peminat Beatles untuk bergambar

Jarak antara keduanya masih dalam lingkungan boleh berjalan kaki. Pergi time musim sejuk memang tak ada masalah untuk berjalan kaki. Langsung tak berpeluh. (Untuk rekod jarak berjalan kaki sehari di sana adalah 22K steps = 17 KM… haha..hebatkan..beginilah percutian DIY…selain bas dan keretapi…memang kena fit untuk berjalan kaki)


Matthew Street. Di sepanjang lorong ini semua bangunan dan persekitarannya bertemakan Beatles. Kalaulah di sana ada lorong yang bertemakan Iron Maiden atau Black Sabbath, Judas Priest atau sekurang-kurangnya Duran Duran… perghhhh…


Beatles Museum. Tak masuk pun. Saya bukanlah peminat tegar Beatles. Cukuplah sekadar bergambar kenangan. Cuba kalau ini ini muzium Iron Maiden…hahaha…


The Cavern Club di 10 Mathew Street. Tempat yang melahirkan Beatles. Satu lagi tempat wajib untuk pengemar Beatles. Mengikut carian google, ia masih beroperasi dengan persembahan live band.


Ini pula kedai cenderamata Beatles. Satu ni jer la yang masuk ke dalam. Manalah tau kot kot ada benda yang berkenan. 


Bermacam memorabilia tentang Beatles ada di jual. Tetapi memandangkan semuanya RM kali 6. Yang berani dibelek hanyalah fridge magnet dan key chain…hahaha..


Nahh...Tu pun cari yang paling murah 😁



Ada banyak statue yang betemakan lagu-lagu Beatles. Eleonar Rigby adalah salah satu darinya.


Ini pula adalah The Beatles Story Museum di Royal Albert Dock. Masa sampai tu dah lepas pukul 5 petang. Dah tutup dah. Tapi kalau masih bukak pun bukannya nak masuk…haha…




Monday, May 27, 2024

Hot Wire

 Lagi antara cd lama yang baru dimiliki...

Kix - Hot Wire (1991)

Kix dulunya hanya tahu lagu "Don’t Close Your Eyes". Beli juga cdnya tapi tak rasa nak dengar sangat. Maklumlah zaman remaja dulu saya agak kurang gemar dengar band-band yang berpaksikan ACDC.

Sound Hair/Glam Metal pada zaman itu secara dasarnya terbahagi dua. Satu yang soundnya gitarnya berat ala Black Sabbath dan satu lagu yang lebih ringan ala ACDC. Kix adalah dalam kategori ACDC. Ditambah pula dengan soundnya yang agak bluesy. Muzik mereka juga mengingatkan saya kepada era awal Def Leppard yang juga berpaksikan ACDC.

Tetapi sejak kemaruk untuk mendengar semula album band-band dari era kategori glam/hair metal di tahun 90an, saya mencuba album ini. Di beli di Shopee dengan harga serendah RM26.59 siap pos. Tak rasa rugi sangat pun kalau tak suka.

Tetapi seiring dengan peningkatan usia, saya tak rasa ada masalah dengan lagu-lagu sebegini. Tambahan pula ianya agak rock n roll tanpa meleweh.

Bagus!

Thursday, May 23, 2024

Riak Cdwi - L.A. Guns 2

 Merujuk kepada entri >INI<


Tak lama pun cari terus jumpa. Harga pun masih boleh bincang. Maka cukup sifat lah 6 album terawal L.A. Guns dari era 80an dan 90an di dalam simpanan. Yang bimbangnya takut-takut terjangkit pula untuk mencari album-album dari era yang seterusnya...


Tambah-tambah pula bila dah ada 5 cd dari era yang berikutnya... Memang cari penyakitlah kalau tiba-tiba nak cari baki yang lainnya...hahaha...


Monday, May 20, 2024

Sudah Sampai Sini - JDT Vs Negeri Sembilan

Liga Super 2024, 18hb May, 2024 - Stadium Sultan Ibrahim, Iskandar Puteri 


Lama dah tak tengok bola secara langsung di stadium. Kali terakhirnya sebelum zaman Covid (2020). 
Kalau tak silap ini adalah kali kedua hadir ke Stadium SSI. Lokasinya yang agak jauh dari rumah (45 minit - 1 jam) berbanding Larkin (15 minit) menyebabkan kurang bersemangat. Pengikut blog ini mesti ingat yang satu ketika dulu di Stadium Larkin pernah satu musim tu tak "miss" pun walau satu game.



Tak pasti nak parking mana. Kalau di perkarangan parking stadium bermakna akan sangkut jem waktu balik. Mengikut rasa hati dan kereta-kereta di hadapan akhirnya memilih untuk meletakkan kereta di satu kawasan perumaham flat berdekatan (tak pasti namanya.. malas nak google).Ianya lebih kurang 1 KM dari pintu masuk stadium. Ok la, dulu kalau kat Larkin pun adakalanya terpaksa parking dengan jarak yang lebih kurang sama. 

Yang bestnya parking sini memang betul tak ada jem waktu balik. Tapi yang lecehnya sepanjang perjalanan jalan kaki tu jalannya gelap. Tak ada lampu.
(Seperti di gambar. Kata orang rumah, feelnya seperti perjalanan dari Goodison Park, Everton menuju ke Anfield, Liverpool melalui Stanley Park... pokok-pokok hutan tu kan ....haha


Kali pertama menonton perlawanan waktu siang. Menarik juga. "Feel"nya seolah-olah menonton perlawanan Liga Perdana English…hahaha…. 



Hujan lebat yang berhenti ngam-gam sebelum perlawanan mengurangkan rasa panas. Tapi kalau cuaca terang rasanya pemandangan di stadium lagi cantik untuk di ambil gambar.

Jumlah penonton adalah 19,988 dari kapasiti penuh 40,000. Ok la tu separuh penuh untuk game yang bukan menjadi tumpuan.


Ulasan tentang perlawanan. N9 sememangnya bukan tandingan JDT terutamanya bila bermain di SSI. Tetapi taktikal "parking bas" dan "couter attack" mereka berjaya menyekat JDT untuk menjaringkan lebih banyak gol dan mereka pula berjaya menjaringkan gol. Tahniah!... tapi rasanya JDT belum cukup panas untuk perlawanan pertama ini. 


Tak pasti bila akan ke sini lagi. Mungkin akan pergi untuk perlawanan yang kurang menjadi tumpuan. (Kurang tumpuan = tak ramai orang = lebih selesa). Malas dah nak bersesak-sesak….



Thursday, May 16, 2024

Tower of London, Tower Bridge dan KFC

Menyelit sikit pasal KFC sempena isu boikot yang masih panas.

Boikot itu pilihan sendiri. Selagi benda halal saya ok sahaja. Tambah pulak orang rumah berkerja di syarikat yang memiliki saham terbesar dalam KFC.


Mencari makanan halal di kota London bukanlah suatu masalah. Cuma ada ketika lokasinya tidak berada di dalam kawasan berdekatan. Contoh ketika kami berada di kawasan Tower of London untuk menuju ke Tower Bridge. Sampai waktu ngam lepas tengahari. Memang lapar. Hasil carian di google dapat dapat maklumat ada KFC halal di kawasan berdekatan. Ianya adalah penyelamat dari segi masa dan perut yang sedang lapar.

Tower of London 

Lupa pula nak ambik gambar restoran KFC tersebut (akibat dari perut yang lapar…haha). Ianya penyelamat bagi yang mencari makanan halal. Yang bestnya dah boleh dah makan ayam di sana bukan lagi macam dulu-dulu sekadar makan sayur dan roti.


Tower Bridge

Saya tak pasti adakah semua KFC di UK berstatus halal. Ada 2 yang saya jumpa di Middlesbrough dan Tower Of London ini memang berstatus halal. Malah pekerjanya juga bertudung. Cuma resepinya agak berbeza dengan di Malaysia. Mungkin mengikut selera orang disana.

Tower Vaults - Restoran KFC berada di dalamnya

Harganya?.. arghh…lupa nak simpan resit. Tapi lebih kurang sama atau lebih murah berbanding di Malaysia. Yang jadi mahalnya bila semua pun kena kali 6.

Satu lagi…KFC di sini tak  ada sos… kalau minta sos dibaginya garam paket…hahaha…



Tuesday, May 14, 2024

Invincible Shield

 Terbaru dari Judas Priest...

Judas Priest - Invincible Shield (2024)

Rasanya tak ada masalah pun dengan album terbaru ni. Ianya adalah muzik Judas Priest yang kita kenali. Mendengarnya secara "back to back" dengan album-album seperti Defenders of the Faith, Turbo dan Painkiller seperti tidak jauh beza. Ianya adalah gabungan dari album-album tersebut. Kebanyakan lagunya sangat catchy terutamanya di bahagian chorus. 

Rob Halford masih mempunyai vokal seperi dulu. Richie Faulkner sekali lagi membuktikan yang beliau berhak untuk berada di dalam Judas Priest. Tetapi tak pasti pula berapa banyak penglibatan Glenn Tipton di dalam rakaman ini. Dengan penyakit Parkinson yang dihidapinya mungkin pergerakannya sedikit terbatas. 

Ianya melebihi dari jangkaan. Cuma pastinya perbandingan dengan KK's Priest - The Sinner Rides Again (2023) tidak dapat dielakkan. Bagi pendapat saya, KK's Priest lebih kepada terpaling Judas Priest, manakala Judas Priest sendiri lebih kepada bersederhana... (kalau boleh faham lah...haha..)

Semestinya antara album pilihan 2024.


Friday, May 10, 2024

Membeli kenangan - Bujal

Kenangan dari zaman kanak-kanak...


Ini khas untuk warga tua bernostalgia…haha… Tapi ini bukanlah komik yang asal. Ianya adalah edisi khas terbitan baru 2024. Dicetak semula bersempena ulangtahunnya yang ke 51. 


Tahniah kepada penerbit dan pelukis asal (Tuan Rizalmam ) kerana menerbitkan semula komik ini. Sekurang-kurangnya dapat megembalikan kenangan zaman kanak-kanak disamping mengenalkannya kepada generasi yang baru.


Tapi mungkin komik sebegini bukan lagi pilihan bagi generasi sekarang. Maklumlah dunia sudah menjadi digital dan barangan fizikal hanyalah untuk warga tua bernostalgia (khabarnya dah sold out pun)

Melihatnya semula mengembalikan ingatan kepada watak-watak yang ada di dalamnya. Ada yang hampir terlupa, maklum lah dah lebih dari 40++ tahun.

Tak boleh ingat dah bila kali pertama membacanya. Mungkin sekitar tahun 1978. Tetapi seingatnya antara Bujal atau Bambino adalah bahan bacaan yang pertama dibaca ketika mula pandai membaca.

Mulanya sekadar pinjam kawan kemudiannya mengecek mak untuk beli. Tetapi ianya tak lama. Bujal saya tinggalkan bila munculnya komik Gila Gila.


Tuesday, May 7, 2024

Sudah Sampai Sini - Abbey Road

Abbey Road (15/02/2024)


Menjejakkan kaki ke London sebagai seorang peminat muzik rasanya tak cukup sempurna kalau tak singgah ke sini. Bak kata orang tu jangan kata tak pernah sampai…


Sebenarnya tak ada apa yang menarik pun. Abbey Road Studio ni berpagar dan tak boleh nak masuk. Iyerlah ianya bukan muzium yang boleh dilawat. Studionya pun masih beroperasi. Manalah boleh suka-suka nak masuk. Cuma ianya tak ada “guard” yang jaga. Maka boleh lah juga menyelit celah pintu pagar untuk bergambar kenangan.


Apa yang pastinya, ketika di sana yang sibuk bergambar hampir kesemuanya warga tua. Budak-budak muda tak paham pun ini tempat apa. Nasib juga lah Masdo ada buat album disini. Sekurang-kurang anak muda di Malaysia termasuk anak-anak tahu ini tempat apa…hahaha…

Cubaan anak-anak melintas Jalan Abbey. Susah juga sebenarnya untuk mencuba jadi Beatles di sini. Jalannya agak sibuk dengan kenderaan. Dan ramai pula yang mencuba. Kesian kepada kenderaan di sini terpaksa berhenti setiap kali ada cubaan untuk bergambar. Konpem menyumpah dalam hati…hahaha…



Friday, May 3, 2024

Ashes, Organs, Blood and Crypts / Chaos Horrific

Lagi album 2023...

Autopsy - Ashes, Organs, Blood and Crypts (2023

Rasanya ini adalah yang terakhir untuk album terbitan 2023. Untuk setakat inilah…tak tahu la kot akan ada terbeli lagi…haha…

Seperti juga Cannibal Corpse, ini adalah band yang di dengar ketika di zaman remaja. Tak pernah beli pun di zaman kaset. Semuanya sekadar mendengar secara percuma dari kaset milik kawan-kawan. 

Malah pendedahan kepada Autopsy hanya terhad kepada Severed Survival (1989) dan Mental Funeral (1991). Tidak mengikuti langsung perkembangan mereka selepas dari tu. Secara jujurnya saya agak “lost” dengan album-album death metal di pertengahan 90an dan seterusnya. 

Tetapi yang pastinya muzik mereka tidak banyak berubah. Doomy old school death metal tetapi dengan sound dan produksi moden yang bersih. Ianya melebihi apa yang dijangkakan.

Nampaknya 2023 adalah tahun yang bagus untuk pengemar muzik death metal. Hampir semua nama besar yang mengeluarkan album baru menghasilkan produk yang bagus. Dan sudah semestinya Ashes, Organs, Blood & Crypts adalah salah satu darinya.