Wednesday, December 8, 2010

Sudah Sampai Sini : I-City, Shah Alam

Seperti biasa...bulan december...bulan cuti sekolah...bulan mak bapak kena perabis duit bawak anak2 bercuti...kes janji2 manis masa periksa la ni...kali ni ke lokasi baru yang ramai orang dok sebut2...I-City...atau pun City of Digital Lights kat Shah Alam...best sangat ker???...layan gambo jer la..



Lokasinya berdekatan ngan Uitm Shah Alam...so sure tak sesat la...masuk RM10 per kenderaan...kalau jalan kaki ker naik motor ker tak sure pulak aku dia charge macamaner...tak kan RM10 jugak kot...



Kawasannya atas bukit...so memang cantik la...memang korang akan nampak lampu...lampu dan lampu...kalau korang tak minat tengok lampu...tak yah pergi...kang menyumpah jer penat jam nak masuk dan cari parking...



Time aku sampai ni hujan renyai2...bawak bebudak...so susah nak berpayung kesana kemari...jalan dekat2 jer la....yang bahagian lampu binatang2 aku tak pergi...so seisi bergambo aku pusing2 kat tempat yang sama ajer la..



Aku takder SLR...so layan jer la gambo kamera murah ni...kalau ada SLR ni memang tempat untuk tunjuk skill ambik gambo lampu..



Ni semua pokok tipu...ni gambo close up daun pokok..



dengar citer...start tahun depan siap ada taman salji kat sini...kalau nak merasa..kena pergi lagi la jawapnya..



jangan bimbang...pokok ni boleh pegang..takder kena karen punya..hihi..



mende lagi aku nak bebel ni...layan gambo jer la...bukan i-city bayo untuk promosi pun..heheh..



dah...

Friday, December 3, 2010

Image Of Purity

Satu lagi entry untuk album2 rilisan tahun 1990...kali ni pasal Image Of Purity dari Cromok...walaupun ianya diedarkan secara atas tanah di Malaysia pada tahun 1991...tapi rasanya versi asal kaset demo ni diriliskan secara bawah tanah di Australia pada tahun 1990...betulkan kalau aku tersilap...so..boleh masuk kategori tahun 1990 jugak la kan...entry2 lain rilisan 1990 boleh cekidot kat >SINI<



Rasanya sesapa yang minat metal kat Malaysia ni kompem kenal siapa Cromok kan???...ada ker yang tak tau???...ada???....iskh...kalau ada ni mesti kes ingat Hujan tu band metal...heheh..

Memori pertama aku pasal Cromok masa tahun 1990 (kalau tak silap)...zaman kat ITM...tu jam baru balik dari cuti semester...mid term break...tengah borak2 beg baju pun lum kemas lagi...sorang member aku ni budak KL datang bawak satu kaset dubbing..."nah...ko dengar ni"...sekali dengar...mak aiii...ulik mayang ni...band mat salleh mana pulak ni...start dari tu la kenal Cromok...lepas dari tu satu ITM Segamat demam Cromok...

Tu jam kan zaman thrash...sebelum tu ada jugak dengar demo band2 Malaysia...tapi selalunya sound hampeh...buat sakit telinga jer...sekali bila ada band anak melayu yang main thrash camgini...rilis demo dengan produksi rakaman yang pro...lagu sedap...rilis kat Australia lak tu...mak aii...rasa bangga la pulak...apa yang aku tak leh lupa...bebudak yang tak metal pun sibuk nak dengar lagu Metallurgical...part yang ulik mayang tu la...masuk part berdentum tu dorang pening kepala...haha...



Seingat aku cover kat kaset demo yang asal tak sama macam yang diriliskan kat Malaysia ni...aku pun tak pernah ada versi asal...dulu biasa la dubbing atas dubbing...cover pun ntah berapa kali photostate...(aku rasa Bentara Krenmaut ada kaset demo asal ni...korang selongkar la blog dia cari sendiri....)



Bila demo ni diriliskan secata atas tanah kat Malaysia oleh syarikat rakaman VSP...memang berebut la semua beli...siap ada dapat poster lagi...dulu tampal kat bilik tido aku...abis dah mak aku koyak bila dia buat makeover kat bilik tu...sayang arrr tak simpan...kalau aku tak silap...kaset ni memang meletup la kat pasaran sampaikan label besar EMI pun sign dorang...apa tak...yang tak metal pun beli..(ni kes benar...budak kampung aku sorang ni...dok kemaruk dengar intro ulik mayang tu siap beli kaset lagi...pastu paling tak boleh blah...kononnya dia ingat bila dah dengar Metallurgical dan jadi metal sangat la konon...pastu dia gi beli Napalm Death Utopia Banished...gila...dia ingat muzik Napalm Death ni macam Search agaknya...tobat pastu tak beli lagi kaset2 metal dah...sampai sekarang kaset tu ada pada aku...haha...

Apa yang menarik bagi aku...Cromok ni agak berlainan dari band2 thrash lainya...tak kira la band mat salleh maupun melayu nak jadi mat salleh...sound dorang unik...ada elemen2 kemelayuan...bukan takat Ulik Mayang kat lagu Metallurgical ajer...dengarkan lagu2 lainnya contoh macam Misty dan Journey...muzik berat tapi memang penuh ngan lengok melayu...tu yang unik tu...formula ni jugak la yang menyebabkan album2 mereka terjual dengan jayanya walaupun lagu tak pernah keluar radio pun...



Cd ni pulak aku tak sure keluar tahun bila...kat inlay cd tak tulis...aku pun tak ingat tahun bila aku beli...semua 8 lagu sama macam versi kaset...cuma ada tambahan lagu Metallurgial dan Misty versi live...ikut kat inlay dirakamkan pada July 1992 di Life Centre...apa yang aku perasan versi live ni tempo dia agak slow skit...tapi solo gitar Karl memang terbaik la...(dulu2 aku pernah terbaca dia ni peminat Helloween dan Malmsteen...tu pasal solo2 dia memang melodic...)

Aku Cromok ni yang betul2 follow sampai album Forever In Time ajer...yang lepas2 tu ada gak yang aku beli kasetnya...tapi tak berapa dengar sangat...tapi baru2 ni aku beli Cromok Anthology...konon2nya macam boxset la...tapi hampeh...memang ada 6 cd untuk semua 6 album Cromok...tapi langsung dalamnya takder info maupun gambo...menyampah betul aku ngan syarikat rakaman Malaysia ni...tau nak untung ajer...memang hampeh!!!...nanti la bila2 rajin aku tampal sini...

Monday, November 29, 2010

Souls Of Black

Sebuah lagi album dari tahun 1990...ada beberapa tajuk lagi yang ntah larat ker tak larat aku nak buat sebelum berakhirnya tahun 2010...lain2 yang aku dah buat boleh cekidot kat >SINI<



Kali ni pasal album no 4 dari sebuah band thrash yang tak kurang glamernya pada zaman tersebut iaitu Testament bertajuk Souls Of Black...memori aku pasal album ni yang paling jelas sekali adalah berkaitan dengan tour "Clash Of The Titans"...kerana apa yang aku ingat masa tu...semua megazine metal terutamanya macam Metal Hammer, Metal Force sibuk promosi pasal tour ni...so ada satu page iklan khas pasal album2 band yang terlibat termasuk la album ni...sempat la aku photostate tampal kat file gi kelas...riak thrash sungguh la kononnya masa tu...hahaha..


Kebetulan pulak semua band yang terlibat dalam tours ni ada album baru...Megadeth,Slayer,Suicidal Tendencies....dan termasuk lah Testament sendiri..aku jugak ada terbaca yang Souls Of Black ni di riliskan semata2 pasal siri tour tersebut...so ianya dibuat secara tergesa2...maka hasilnya terutama dari segi produksinya memang sedikit mengecewakan...ada bahagian yang bunyi drum dan bassnya agak tenggelam...




Tapi secara keseluruhannya album ni bukanlah la mengecewakan pun...kalau korang minat Testament album Practise What You Preach...album ni konpem korang boleh masuk...formulanya hampir sama...thrash komersil...cuma lagu2nya sedikit heavy tapi masih catchy...tapi yang kurangnya kebanyakan lagu2nya riffnya seakan2 sama...kurangnya moment2 yang memorable...kekadang agak membosankan la...

Apa2 pun highlight utama album ni dah tentu2 la pasal solo2 gitar Alex Skolnick...macam aku cakap dulu...aku suka Testament pasal Alex...sekali lagi dia tak menghampakan aku...kerja gitar dan solo2 beliau rasanya adalah yang terbaik berbanding album2 yang sebelumnya...tak caya try layan lagu "Face in the Sky" ataupun "The Legacy"...memang membunuh arr solo dia...

Selain Alex...satu lagi highlight album ni adalah lagu ballad "The Legacy"...memang feel arr lagu ni...vocal Chuck Billy kena betul ngan lagu ni...macam aku pernah cakap dulu la...band2 thrash ni bila sesekali buat lagu ballad...memang syahdu...lagu2 lain yang aku rasa best adalah "Souls of Black", "Falling Fast", "Seven Days of May" dan "Face In The Sky"...



Kalau nak kata ini adalah salah satu album thrash terbaik...tak jugak la...tapi ini adalah last album Testament yang best pada aku...yang aku betul2 aku follow...tambah pulak beberapa tahun lepas tu Alex blah dari Testament...so memang aku dah tak follow la...termasuk album reunion dorang...

Apa2 pun kalau nak lengkapkan koleksi album2 thrash...Souls Of Black masih patut masuk list...

Friday, November 26, 2010

Scar Tissue


Hmmm...macamana ek aku nak mula...err..gini la..1st aku terjumpa pasal buku ni bila aku google pasal buku2 autobiography terutamanya buku pasal mat rock/metal...balik2 aku terjumpa pasal review2 yang cakap Scar Tissue dari Anthony Kiedis ni antara yang terbaik...masuk dalam list best seller lak tu...bila aku check ebay...terjumpa pulak harga yang murah...maklum la buku ni dah lama...terbitan 2004...kena 2nd hand pulak tu...cuma RM20++ jer aku beli...berbaloi2 arr..

Setelah abis baca...memang aku setuju la dengan review2 tu...memang buku ni sangat menarik...ini memang cerita pasal rockstar...betul2 pasal SEX, DRUGS & ROCK N ROLL!!!!...kenapa aku cakap camgitu?...



SEX...memang Anthony citer sorang2 pasal bekas girlfriend dia...jiwang jugak mamat ni rupanya...antara awek2 dia yang terkenal ialah actress Ione Skye, penyanyi Sinéad O'Connor dan director Sofia Coppola...banyak jugak lirik2 dia tulis tu dapat ilham dari kisah2 cintan dia...contohnya I Could Have Lied tu kisah dia frust ngan Sinéad O'Connor...



DRUGS...ni isu yang paling banyak dia cerita la..mula exposed ngan dadah masa umur 13 tahun..dah bapak dia pun drugs dealer...mana tak dia pun hancus...sepanjang buku ni ni memang penuh dengan cerita macam mana dia nak cuba pulih dari ketagihan...keluar masuk pusat pemulihan...memang aku rasa 60 hingga 70 peratus buku ni berkisar pasal ni...



ROCK N ROLL...ni dah tentu2 pasal RHCP...macam mana dia jumpa Flea...penubuhan RHCP...pasal Hillel Slovak (gitarist asal yang mati overdsosed)...John Frusciante (gitaris yang paling ngam ngan dia bab2 cipta lagu)... Dave Navarro...dll...tapi penceritaanya dia lebih detail masa permulaan RHCP...sebab tu kalau korang adalah peminat tegar Red Hot Chili Peppers...mesti korang agak rasa sedikit kecewa..pasal buku ni bukanlah berkisar pasal RHCP...tapi ianya lebih kepada tertumpu kehidupan peribadi turun naik Anthony Kiedis...iyer la kan...ni buku pasal dia...dah tentu2 la dia cerita peribadi dia...

Kalau nak dibandingkan dengan buku2 autobiography yang sama genre dengannya...contoh I Am Ozzy (Mustaine tengah baca...tak leh banding lagi..)..aku rasa gaya penceritaan Scar Tissue (ditulis bersama oleh Larry Sloman) ni lebih menarik...tambah pulak dia banyak cerita macamana asalnya sesebuah lirik lagu2 RHCP tu dilhamkan...sebagai peminat RHCP...cerita2 macamgini memang sesuatu yang peminat nak tau...kira satu plus point la untuk buku ni banding ngan buku Ozzy...

Tapi kekadang aku terpikir...dalam kepala dia yang high sepanjang masa tu...macamana la dia boleh ingat secara detail perkara2 yang berlaku dalam hidup dia terutama masa kecik...terer jugak memori dia ni...

Apa2 pun aku rekomen la buku ni...satu bahan bacaan yang menarik...tambah2 pulak kalau korang peminat Red Hot Chili Peppers...

sorry aku tak berapa pandai nak review buku..tapi....NEXT....MUSTAINE!!!...yeay..\m/

Wednesday, November 24, 2010

Persistence of Time

Sambung lagi cerita pasal album2 terbitan 1990...sempena 20 tahun dah usia album2 tersebut...cekidout album2 lain yang aku dah buat kat >SINI<



Kali ni pasal album ke 5 Anthrax...Persistence of Time...album no 4 dan terakhir Joey Belladona bersama Anthrax (kalau tak campur Attack of the Killer B's la)...dia adalah vocalist Anthrax dan thrash yang paling aku suka...kalau dibandingkan dengan vocalist lain dari The Big Four..Hetfield,Mustaine dan Araya...memang tak leh celen la vocal Belladona ni...mungkin kelebihan dia pasal tak main apa2 alat muzik selain hanya menyanyi berbanding dengan yang lain...benda ni jugak jadi advantage untuk persembahan live dorang...kalau Metallica,Megadeth dan Slayer cuma terpacak jer menyanyi yang kekadang buat aku rasa bosan dan tertido nak ngabiskan tengok dvd live mereka...tapi bila tengok Anthrax live...memang best!

Kelebihan ni jugak sering digunakan Anthrax dalam lagu2 mereka...kalau The Big Four yang lainnya lebih menonjolkan muzik yang lebih teknikal...tapi Anthrax lebih menumpukan kepada kekuatan vocal Belladona...ini jugak yang dapat kita dengar dalam Persistence Of Time (PIT)..tapi aku rasa album ni tak secatchy album2 sebelumnya...kena dengar banyak kali...album ni jenis grower...maklumlah PIT ni ada unsur2 progresif...bila progresif...lagu jadi panjang2...ada beberapa lagu yang panjangnya lebih 7 minit...kalau tak betul2 dengar memang cepat boring...berbanding lagu2 pendek kan lebih senang hadam...



Aku akui masa PIT ni keluar tahun 90 tu...ianya antara kaset yang paling kurang melekat kat walkman aku...maklum la...keluar saing2 ngan the mighty Rust In Peace dan Seasons In The Abyss kan...dah tentu2 aku utamakan 2 kaset tu dulu...tambah pulak lagu2nya agak kurang memorable...satu2nya lagu yang sekali dengar dah dapat tangkap adalah lagu cover Joe Jackson bertajuk "Got the Time"...kalau State Of Euphoria ada "Antisocial"...PIT ada "Got The Time"...aneh...tapi Anthrax memang best bila bawak lagu2 cover...tak caya layan Attack Of The Killer B's...suka betul aku dengar bass Frank Bello dalam lagu ni...underated sungguh dia ni...tapi bagi aku dia adalah salah seorang the bestest bass player untuk thrash...kekadang rasa lagi best dari Jr (Megadeth)...err cerita lain..James LoMenzo > Jr ....huhuhu...

Satu yang aku perasan...untuk PIT...Anthrax dah start buat lirik2 yang serius...takder dah lirik2 humor...tak tau kenapa ntah dorang berubah...mungkin untuk mengikut peredaran masa kot...dari segi produksinya...aku rasanya ianya antara yang terbaik dari Anthrax...lebih baik dari State Of Euphoria dll...

Lagu pembukaan "Time"...walaupun tak sebest lagu pembukaan State Of Euphoria "Be All, End All"...tapi bunyi tik tok tik tok jam tu memang buat teruja la...antara lagu yang jadi fav aku dari PIT selain "Got The Time" adalah "Keep It In The Family","Belly Of The Beast" dan lagu instrumental "Intro To Realty"..



Ini adalah album last yang menampilkan klasik line-up...(Belladonna, Spitz, Bello, Ian dan Benante)...sudah semestinya bagi peminat lama Anthrax ini adalah last album dari mereka yang best...dan sudah semestinya ianya jugak adalah antara last great thrash classics album...tahun 1990 adalah tahun2 terakhir era thrash...masuk 1991...grunge mula melanda muzik mainstream...manakala death metal mengambil alih tahta extreme metal...Anthrax selepas era Belladona cuba menjadi up to date...bukannya tak best...cuma ianya dah tak sama...

Monday, November 22, 2010

Riak Maidenwi



aku tengok ramai dah tampal kat facebook/blog gambo tiket ni...aku pun nak tumpang sekaki la...riak tiket maidenwi...heheheh...

tak kisah la kalau aku punya bukan Pen A... ala leceh la nak berdiri sampai 3 jam...lenguh kaki...q nak bayar shopping kat Tesco lagikan dah lenguh kan...inikan pulak berdiri berhimpit2...panas!!!...nasib tak baik terlindung orang depan yang besar2 dan tinggi2...tersentuh yang bukan muhrim (hihi..)..bau badan..bau rokok...isskhhh...tak selesa la....

Duduk2...rilek2..santai2 lagi best.....kan????













(err...alasan...sebab sebenonya....errr...duit tak cukup...hahahahahaha...)

Friday, November 19, 2010

Blood Sugar Sex Magik

Tak banyak band2 yang bukan heavy metal yang aku suka...tapi Red Hot Chili Peppers dengan album "Blood Sugar Sex Magik" adalah salah satu darinya...sambil2 membaca buku Scar Tissue...buku autobiography vocalistnya Anthony Kiedis...sempat jugak aku layan cd ni...



Album rilisan tahun 1991 ni diterbitkan oleh Rick Rubin...salah satu sebab kenapa aku tergerak hati nak beli kaset ni dulunya padahal aku tak pernah dengar pun rilisan2 awal dorang...Di tengah zaman2 aku giler dengan lagu2 metal extreme...selalu pulak aku terbaca kat Kerrang pasal RHCP ni..review dorang untuk Mother's Milk (album sebelum ni) agak tinggi jugak ratingnya...tambah pulak Sacred Reich dalam lagu 39 Flavors pun ada sebut pasal RHCP kan...tu yang satu hari tu..ternampak kaset ni kat kedai...tak banyak soal..terus aku sambo...

Aku tak pasti apa itu FUNK....tapi aku rasa RHCP memang layak digelar sebagai sebuah Funk Rock band...memang funky lagu2 dorang ni...ada sikit2 campuran punk dan psychedelic rock...memang rasa nak bergoyang badan dengar lagu2 dorang ni...paling best dengar bunyi bass Flea yang meletup letup tu....pergh!!!



Tak sangka pulak beberapa bulan lepas beli kaset ni...tetiba lagu2 dorang macam "Give It Away","Breaking The Girl" "Suck My Kiss" dan "Under The Bridge" meletup kat US...selalu beno keluar kat MTV (tu jam tengok MTV kat tv Spore Ch 5)...sayangnya lagu favourite aku "I Could Have Lied" tak pulak diriliskan sebagai single...dan ramai yang tak perasan dan tak tau pasal lagu ni...maklum la bayangan lagu2 funky dalam album ni cukup kuat...lagu ballad camgini tak berapa nak di highlightkan...sayangnya bagi aku lagu ni lebih best dari lagu ballad "Under The Bridge" tu...dengar lagu "I Could Have Lied" rasa macam terawang2 dengar melodinya...dan solo gitar John Frusciante dalam lagu ni memang masterpiece la...antara solo gitar penuh emosi dan berjiwa yang jadi favourite aku...bestest la...baca buku Scar Tissue baru aku tau rupanya lagu ni Anhony tujukan kepada Sinead O'connor...frust kena tinggal dengan minah ni rupanya dia....

Bagi ramai orang...mungkin bass Flea adalah tulang belakang sound RHCP...tapi bagi aku permainan gitar John Frusciante juga sama pentingnya...dia lah antara gitaris yang bukan shredder yang aku suka...dengarkan la petikan gitar dia dalam album ni dan Mother's Milk...walaupun seperti yang Anhony tulis dalam bukunya...sound gitar berat John yang bunyinya ala2 metal tu sebenonya bukanlah kehendak dia...tapi atas desakan penerbit album Mother's Milk Michael Beinhorn...tapi pada aku sound tu lah yang jadikan RHCP unik...funk band dengan sedikit sound metal...best..



Boleh kata aku suka semua lagu dalam Blood Sugar Sex Magik ni...terutamanya kalau zaman2 kaset dulu side A nya...tapi masuk side B...terutamanya lagu2 selepas Under The Bridge...aku rasa kureng sikit la...selain "I Could Have Lied" dan lagu2 popular dorang yang aku dah sebut tadi...lagu2 seperti "The Power of Equality","If You Have to Ask","Mellowship Slinky in B Major","The Righteous & the Wicked","Blood Sugar Sex Magik" dan "Naked in the Rain" memang aku suka la...kekadang bila dah penat dengar lagu2 bingit...layan2 lagu funky camgini memang gerek arr...

Maaf la pada peminat grunge...tapi pada aku lagu2 camgini jauh lebih best dari grunge...at least kat telinga aku la...dan jangan tak tau...seperti yang tertulis kat Scar Tissue...Eddie Vedder tu dulu asalnya penyanyi untuk sebuah kumpulan cover/tribute band untuk RHCP...

Nanti la...aku curi2 masa opis (hihi..) buat review untuk Scar Tissue..apa2 hal pun...ni album memang recommended!!!