Saturday, December 31, 2011

By Invitation Only

Penutup cerita pasal cd bagi tahun 2011...


By Invitation Only - Michael Schenker Group (2011)

Sepanjang tahun 2011...ini lah satu2nya cd terbitan 2011 yang aku ada...Megadeth Th1rt3en pun aku takder lagi...macam kurang berminat pulak nak explore album2 baru...aku seperti peminat Liverpool...hidup dalam sejarah...heheh...

Ada 3 sebab kenapa aku beli cd ni...pertamanya ini Michael Schenker...gitar hero aku sejak zaman remaja...keduanya...harga dapat murah (RM20)...itu sudah semestinya la kan...dan last...sila perhatikan list mereka yang terlibat dalam cd ni...

Vokal
Robin McAuley (McAuley Schenker Group)
Sebastian Bach (Skid Row)
Joe Lynn Turner (Deep Purple, Rainbow, Yngwie Malmsteen's Rising Force)
Jeff Scott Soto (Yngwie Malmsteen's Rising Force, Axel Rudi Pell)
Tim “Ripper” Owens (Yngwie Malmsteen, Judas Priest, Iced Earth)
Mark Slaughter (Slaughter)
Tommy Shaw (Styx, Damn Yankees)
Gary Barden (MSG)
Paul Di’Anno (ex-Iron Maiden)

Bass
Jeff Pilson (Dokken, Dio)
Rudy Sarzo (Quiet Riot, Ozzy Osbourne, Whitesnake, Dio, Blue Öyster Cult)
Tony Franklin (Blue Murder)
Mike Inez (Ozzy Osbourne, Alice In Chains)
Phil Soussan (Ozzy Osbourne)

Drums
Brian Tichy (Whitesnake, Billy Idol)
Aynsley Dunbar (Whitesnake, UFO, Journey)
Simon Wright (Dio, AC/DC)
Vinny Appice (Black Sabbath, Dio)
Eric Singer (KISS)

Perhatikan antara senarai lagu2nya pulak
"Run To The Hills" (Iron Maiden)
"Save Yourself" (McAuley Schenker Group)
"Finding My Way" (Rush)
"Doctor Doctor" (UFO)
"War Pigs" (Black Sabbath)
"Money" (Pink Floyd)
"Out In The Fields" (Gary Moore)
"Hair of the Dog" (Nazareth)



iyer..ni bukan lah album lagu2 baru MSG...tapi lagu2 kaver...kira konsepnya lebih kurang macam Malmsteen Inspiration...cumanya macam tak kena letak MSG...pasal ni projek album antara Michael ngan artis2 jemputan...mungkin kehendak syarikat rakaman...tapi apa ada hal...guna MSG ker apa...semua pun tau...tak kira siapa pemuzik maupun vokalistnya...MSG adalah Michael Schenker...

Nak kata best ker tak best...ikut memasing la...ada yang tak suka lagu kaver...pada aku ok la...Michael Schenker punya kerja gitar memang tetap power...antara gitar hero yang sampai tua pun aku masih follow...tapi ada lagu yang aku rasa dah overated...banyak sangat orang kaver...contohnya Doctor Doctor...walaupun ni lagu dia dan Jeff Scott Soto nyanyi...tapi yang asal jugak tetap melekat kat telinga aku....berbeza pulak ngan Hair Of The Dog....ni pun banyak orang kaver...tapi bagi aku versi MSG ni best...mungkin pasal Paul Di’Anno yang nyanyi kot...lama dah tak dengo suara orang tua ni kan...

Album ni pasal muziknya..aku takder masalah...semua musician power2 la kan...cuma bab vokalistnya la...kekadang aku rasa Robin McAuley tak sesuai nyanyi lagu Run To The Hills...suara dia tak ganas...mungkin kalau Sebastian Bach yang nyanyi lagi power...

Cd ni khas untuk pengemar Michael Schenker macam aku...untuk yang lain aku tak rekomen..

Friday, December 30, 2011

Discography

Ok...ni bukan metal...tapi kompilasi ni dah 20 tahun dah


Pet Shop Boys - Discography : The Complete Singles Collection (1991)

Deaf...aku tau ko suka ni :P

Aku tak malu nak ngaku sebelum rock..metal...thrash dan seangkatan dengannya...aku banyak dengar muzik new wave 80an...ini adalah muzik semasa aku membesar...so kalau korang sekarang berumur 14,15 tahun...layan K-POP...20 tahun akan datang tak yah la memalu nak mengaku...hahaha...
(tapi mintak maaf la...New Wave 80's > K-pop..huhu..)

Selain Duran Duran dan A-ha...Pet Shop Boys ni memang aku suka...sebabnya cuma satu...lagu2 ciptaan Neil Tennant/Chris Lowe ni memang super melodic dan sedap2 belaka...dengar aje la "West End Girls", "Opportunities (Let's Make Lots Of Money)", "It's a Sin", "What Have I Done To Deserve This?", "Always On My Mind" "Domino Dancing" dan yang paling aku suka sekali "Suburbia"...


Lagu2 dorang ni kalau dimetalkan pun konpem sedap...dengar je la camner Gamma Ray dengan It's a Sin...salah satu lagu cover terbaik pada aku...tapi tak kisah la...tak metal pun takper...lagu2 Pet Shop Boys ni memang dah cukup sedap...

Kompilasi ni pada aku dah cukup bagus...semua lagu sedap era 80an dorang ada...cuma lagi best la kalau dapat Videography dia sekali...tapi tak silap aku videography dorang rilis dalam bentuk VHS...iyer la zaman 1991 mana ada DVD lagi...tapi kalau korang nak kompilasi cd yang siap ngan dvd...cari yang macam Deaf  punya -SINI-

Kalau korang into Pet Shop Boys khususnya...muzik 80an amnya...1st timer ataupun jenis yang bukan lah fanatik sangat sampai nak kena beli satu2 albumnya...kompilasi macamni adalah terbaik...

REKOMNDED!












Wednesday, December 28, 2011

Sudah Sampai Sini : Kota Keriangan Genting Highland

Seperti kebiasannya...bulan cuti sekolah disember adalah bulan untuk anak2...dan jugak bulan untuk makbapak mengabiskan cuti tahun merangkap mengabiskan saki baki duit bonus...heheh...

Kali ni destinasi kami adalah Kota Keriangan Genting Highland...


Aku dah lupa...ini mungkin kali ke 5 atau 6 mendaki bukit ni...dulunya opis aku selalu dapat kupon diskaun untuk ke sini...benda free/separuh harga...selalu la pegi...tapi sekarang dah takder dah...kena la keluar duit sendiri..
  
Yang tak menariknya pegi bulan december ni adalah hujan....memang sejuk...tapi tu ok lagi...takut2 outdoor theme parknya tutup...


Awal2 lagi kami dah diberi amaran...kalau hujan..game banyak tutup...tiket tak boleh refund...tiketnya pulak bukan lah murah...anak 3 orang macam aku terkopak jugak RM200++....tapi alang2 dah sampai la kan...doa2 la tak hujan...apa barang nak main kat indoor jer...tu kat funfair pun ada...heheh...



Pergi kali ni lebih kepada untuk anak2...bapaknya semua yang extreme dah try (baca ngan nada riak...heheh)



takat bendalah ni....



atau ni...



roller coaster???...alaa...semua dah katam...hihi...

tapi tu la...gi musim hujan...kabus....


kabus dimana2...sejuk bagai kat negeri omputeh...sekejap hujan sekejap berhenti...gamenya pun sekejap bukak sekejap tutup...ko bayang kan...dah beratur panjang2 nak sampai turn ko...hujan...game tutup...lepas 10 minit...hujan reda...game bukak semula...dan ko kena beratur panjang lagi....arghh...memang rugi gi musim hujan ni...sudahnya tak banyak game yang dapat cuba...


Satu tempat yang banyak kali pegi tak singah...adalah ni...


boleh naik bot...masuk gua dinasour...sayangnya aku tak dapat nak ambik gambo...hujan lebat masa dalam bot...

Mungkin satu hari nanti akan ke sini lagi...anak2 pun tak puas...banyak yang tak sempat...aku nak cuba go-kart pun tak berjaya...hujan...mungkin lain kali...

Tuesday, December 27, 2011

High 'n' Dry

Lagi album nostalgia yang dah genap 30 tahun...



 Def Leppard - High 'n' Dry (1981)


Kalau aku tak silap...High 'n' Dry adalah 1st kaset ori omputeh aku...sebelum tu macam biasa la...cap apache...yearghhh...apache rules!!!!...zaman hujung 80an tu kaset ori omputeh reganya dalam RM11 kalau aku tak silap...sebenonya aku mencari kaset Pyromania...pasal zaman aku kenal Def Leppard adalah zaman album Pyromania...tapi dah kedai kaset kat pekan Ulu Tiram tu jual kaset ni jer...aku pun sambo jer la...(sayangnya kaset tu dah hilang...member pinjam tak pulang...)

Masa beli tu memang aku tak familair ngan High 'n' Dry...kecuali lagu "Bringin' On The Heartbreak"...ada member dubbingkan...rasanya memang lagu ni yang paling popular dari album ni kan...sampaikan Mariah Carey pun pernah kaver lagu ni...pada aku "Bringin' On The Heartbreak" adalah contoh lagu slow rock yang betul2 rock...aku memang suka lagu2 slow yang jenis cengini...clean electric guitar plucking..(memang susah nak jumpa kat slow rock sejak 90an hingga sekarang kan??..balik2  jenis plucking akustik gitar jer kan...hampeh...) dan satu lagi distortion gitar...bukan leleh keyboard cuma part solo baru nak distortion gitar...arghh!!!...harap korang paham maksud aku...mungkin aku patut buat entry pasal ni...

Berbalik pada High 'n' Dry...dulunya aku tak suka sangat...pasal terlampau AC/DC...maklumlah penerbitnya  pun pernerbit "Highway To Hell" dan "Back In Black"...Robert John "Mutt" Lange...abis sound album ni pun dah macam AC/DC...tak caya try dengar title track "High 'n' Dry" atau pun "Let It Go"...memang bunyi Angus Young...tapi selepas 20++ tahun ni...aku rasa best pulak...sama best macam Pyromania...tu hari drive malam sambil layan cd ni...rasa macam asik nak tekan minyak jer dia punya syok...awas...jangan memandu sambil mendengar album2 macam ni...heheh..

Dulunya masa 1st time dengo...selain "Bringin' On The Heartbreak"...lagu pertama yang menangkap kat telinga aku adalah instrumental "Switch 625"...syok betul gandingan Steve Clark dan Pete Willis ni...ok...walaupun dorang teknikal tak sehebat solo2 Phil Collen...tapi perlu diakui...selepas Pete Willis kena tendang...Steve Clark mati...Def Leppard dah jadi merapu meraban...




So kalau korang nak dengo Def Leppard yang raw...yang rocked...zaman2 NWOBHM...ini memang rekomended...memang banyak lagu2 sedap...terutamanya side A kalau kat kaset..."Let It Go", "Another Hit And Run", "Lady Strange", "Mirror,Mirror"...nak lagi best cari cd rilisan 1984 macam aku punya ni..ada 2 bonus track "Bringin' On The Heartbreak" - remix version (masih mengekalkan solo Pete Willis walaupun rakaman video clip letak muka Phil Collen) dan  "Me and My Wine"...ni 2 lagu bonus memang berbaloi..

Apa2 pun mendengar Pyromania dan High 'n' Dry...membuatkan aku terpikir betapa bagusnya band ni satu masa dulu...kenapa la sekarang boleh jadi hampeh....perasaan sama yang aku rasa kalau aku mendengar Ride The Lightning mau pun Master Of Puppets...iskh....

beli Pyromania...pastu beli ni....REKOMENDED!

Sunday, December 25, 2011

Escape

Sempena 30 tahun dah usia album ni...




Journey - Escape (1981)

Aku tau Deaf suka band ni...abang aku pun sama...dari beliau lah aku kenal Journey...masa tu (awal 80an)..aku pun tak rock lagi...tapi kami adik beradik memang into muzik omputeh...hari2 layan Radio 1 Singapore...salah satu lagu yang popular time tu adalah lagu2 Journey..mula ambik tau pasal Journey bila abang aku beli kaset  Frontiers..gitarist dia Neal Schon jadi penyebab mengapa aku suka Journey... tapi bila masuk pertengahan 80an...aku mula giler heavy metal...Journey pun aku tinggalkan...

Tapi bila masuk pertengahan 90an...zaman aku slow down dengan metal2 ni semua...kebetulan Journey pun buat reuinon dengan album Trial By Fire...aku mula balik dengar Journey...tu jam aku cari balik 3 album dorang yang paling aku familiar...Escape, Frontiers dan Raised On Radio...tapi tak dapat cari cdnya sehinggalah beberapa tahun yang lepas...cd Escape aku ni adalah edisi special edition 2005...ada bonus track...kira best la...banyak gambo2 tour semua...





Aku ada terbaca orang tulis "Journey are the masters of guilty pleasure bands"...sedikit sebanyak aku setuju....sapa la yang tak cair dengar lagu2 AOR cengini kan... walaupun Escape bukanlah fav album Journey aku...tapi album ni la yang buat dorang terkenal seluruh dunia...3 lagu masuk carta ("Dont Stop Believing", "Who's Crying Now" dan "Open Arms")...1.4 juta copy terjual satu dunia...kita hanyalah golongon minoriti kalau nak kata album ni tak best...

Mereka patut berterimakasih kapada Glee...rancangan tv ni la yang buat budak2 generasi sekarang kenal Journey..sampaikan anak pompuan aku pun tetiba kenal Journey...padahal dah bertahun dah cd Journey ni ada kat rak cd...patut Glee kaver lagu Iron Maiden pulak...baru la anak aku tetiba nak dengar Maiden....hahaha...


Tapi aku tak minat pun lagu "Dont Stop Believing" tu...bagi aku Escape ada 2 lagu yang aku cukup suka...tak kisahlah kalau peminat tegar Journey suka "Who's Crying Now" atau "Open Arms"...tapi bagi aku kalau lagu slow...aku suka "Still They Ride"..terutama part gitar solo Neal Schon tu...mengingatkan aku kenapa aku suka beliau at the 1st place...sampaikan projek band dia  macam Bad English dan Hardline pun aku follow...memang feel la dia punya solo....


Satu lagi adalah lagu "Mother,Father"...pada aku ni lagu paling terbaik dari Escape...lagu yang ada unsur2 progressif rock...genre asal muzik Journey sebelum kemasukan Jonathan Cain (Keyboards)...mungkin Journey takder jodoh ngan progressif rock...Jonathan Cain benar2 mengubah hala tuju Journey...tapi apa ada hal...AOR ni la yang buat dorang terkenal dan kaya...sekali lagi dengarkan petikan gitar Neal Schon kat lagu ni...memang terbaik la..



Neal Schon ngan gaya rambutnya tu sekali pandang dah macam Brian May la pulak kan...heheh



Apa2 pun...memang aku dengar Journey pasal Neal Schon....dialah satu2nya gitar hero aku yang bukan dari kalangan band heavy metal...tapi mungkin  dulu2 Journey di labelkan dalam kategori tu jugak kot...kalau tak...tak kan lah Dio panggil beliau untuk projek Hear 'n Aid kan....


Tapi pada aku la...Journey dan album Escape ni la yang patut diberikan kredit ...atau disalahkan (ikut selera korang)...bila band2 macam Bon Jovi dan banyak lagi band2 hair metal tu gunakan formula Escape dan berjaya...tetiba muzik pop-friendly hard rock...atau pun pop metal...atau tak kisah la apa korang nak panggil meletup masa penghujung 80an dulu...semuanya memang pasal Jouney...


Friday, December 23, 2011

kereta kabel


"Bagai kabus yang mendatang lalu sendirian
Unggul jalan ketandusan
Rahsia kau sembunyi"






 ke kota keriangan.....


Thursday, December 22, 2011

The Confident Rat



Lagi album dari tahun 1991...kena cepat2 sebelum abis 2011

Ignorance - The Confident Ratt

Aku pernah cerita pasal Mordred...sebuah band crossover yang mengabungkan thrash dan funk...itu kat US...kalau kat UK kita ada Ignorance...

Ignorance ni asalnya thrash...mungkin jugak dah jadi trend ketika itu...bila thrash telah sampai ke penghujungnya...banyak band2 yang berubah arah...tak kisah la kalau nak jadi hard rock macam Metallica...tapi bagi Ignorance...dorang memilih funk...nak kata original...Mordred dan Faith No More dah buat dulu dah...

Ada yang mengkategorikan album ni sebagai thrash...tapi bagi aku album The Confident Rat ni bukanlah thrash...ok tak dinafikan...ada riff2 dia yang berbunyi thrash...tapi mungkin aku lebih setuju kalau di panggil crossover thrash atau funky thrash...arghh...tak kisah la nak panggil apa pun...tak penting pun...heheh...

Muzik dorang lebih kurang Mordred...solid guitar riffs...solo2 yang melodic...dan dicampur ngan elemen funk...groove...slap bass...dan vokal yang rap sikit2...gaya vokalistnya tu buat aku teringat kat Mike Muir...dan muziknya pun kekadang buat aku teringat kat Suicidal Tendencies ataupun Infectious Grooves...atau mungkin Death Angel...tapi Death Angel lagi heavy la kan...

Bak kata Dr Ben dalam komennya pasal Mordred..."Mungkin depa terlalu serius dengan muzik camni sedangkan Anthrax sekadar buat satu lagu je"...betul jugak...dengan berseluar paras lutut ala2 Scot Ian tu kan...nampak macam rap ala2 Anthrax wannabe jer kan...tapi kalau kita buang segala prasangka ni...dengar rilek2...album ni ok jugak sebenarnya...production dia pun bagus...sound sedap...bass memang meletup2...paling best pada aku tone drumnya la...

Aku start tertarik nak dengar Ignorance pasal review kat Metal Hammer...pujian melambung...tapi aku rasa Metal Hammer ni selalu jugak bias...asal band UK jer dorang cakap best...banyak kali jugak aku tertipu...tapi Ignorance ni pada aku ok...lagu pun sedap...sayangnya mungkin muzik dorang salah zaman...mungkin funk ni hanya RHCP dan Faith No More jer yang sempat...lain2 abis kena tapau ngan grunge...