Yang dah 30 tahun pada 21hb Sep yang lalu..
Kix - Blow My Fuse (1988)
Tak tau sangat pasal band ni. Satu-satunya lagu yang tau pun hanyalah "Dont Close Your Eyes". Popular lagu ni pada penghujung 80an dulu. Memang antara power ballad kegemaran.
Tapi sebenarnya tau nama Kix lebih awal dari itu. Ada poster. Tak ingat Kerrang! atau Metal Hammer. Gambar Kix tengah beraksi atas pentas. Suka gambar tersebut walaupun tak tau Kix ni band apa. Bila lagu "Dont Close Your Eyes" jadi popular barulah tau. Akhirnya poster tersebut ditampal di dalam pintu locker semasa menuntut di Itm bersebelahan dengan poster Dan Spitz Anthrax dan Faiznur Miskin (hahaha..)
Itu sahaja kenangan pasal Kix. Kasetnya pun dulu tak beli. Bila tiba zaman internet barulah berpeluang dengar. Ok lah juga band ni. Rock n Roll Blues ala- ala ACDC.
Sehingga kini tak ada album mereka yang lain dalam koleksi selain yang ini dan versi kaset Show Business. Mungkin patut juga tambah yang lainnya satu hari nanti. Tapi yang paling berkenan cd sempena ulang tahun ke 30 album ini , Fuse 30 Reblown. Itu pun kalau terjumpa dengan harga mampu milik.
Friday, October 12, 2018
Sunday, October 7, 2018
Sulalatus Salatin
Antara cd terbaru dari scene metal tempatan
Farasu - Sulalatus Salatin (2018)
Saya akui yang saya agak ketinggalan dalam scene metal tempatan. Banyak yang tahu nama tetapi tak pernah mendengar bagaimana muziknya. Cuma baru-baru ini agak banyak juga membeli cd-cd tempatan. Dan ini adalah antara yang menarik perhatian.
Mereka agak unik. Mengabungkan elemen nusantara dan kemelayuan. (khabarnya dikenali sebagai Nusantara Metal). Tak pasti berapa banyak band tempatan yang berkonsepkan begini. Muziknya agak melodic dan catchy. Memang senang hadam. Sound tip-top. Produksi bertaraf antarabangsa. Packaging pun cantik. Siap dapat poster dan sticker. Tak ada apa yang nak di komplen berkenannya.
Satu cara yang betul untuk menikmati Sulalatus Salatin adalah mendengarnya sambil membaca lirik. Vokal growl (maaf saya bukan peminat vokal begini tetapi tidak juga ada masalah dengannya) menyukarkan untuk memahami liriknya yang pada saya sangat menarik. Lengok bahasa klasiknya sangat sesuai dengan konsep nusantara mereka. Memang tabik.
Satu lagi yang perlu disentuh adalah lagu cover "Meniti Titian Usang - Search". Rasa janggal pada mulanya. Tetapi agak menarik bila di ulang dengar. Susunan muzik sedikit berbeza. Pilihan yang pelik tetapi berjaya.
Akhir kata...ini sememangnya antara album metal terbaik tempatan untuk tahun 2018. Sila beli!
Farasu - Sulalatus Salatin (2018)
Saya akui yang saya agak ketinggalan dalam scene metal tempatan. Banyak yang tahu nama tetapi tak pernah mendengar bagaimana muziknya. Cuma baru-baru ini agak banyak juga membeli cd-cd tempatan. Dan ini adalah antara yang menarik perhatian.
Mereka agak unik. Mengabungkan elemen nusantara dan kemelayuan. (khabarnya dikenali sebagai Nusantara Metal). Tak pasti berapa banyak band tempatan yang berkonsepkan begini. Muziknya agak melodic dan catchy. Memang senang hadam. Sound tip-top. Produksi bertaraf antarabangsa. Packaging pun cantik. Siap dapat poster dan sticker. Tak ada apa yang nak di komplen berkenannya.
Satu cara yang betul untuk menikmati Sulalatus Salatin adalah mendengarnya sambil membaca lirik. Vokal growl (maaf saya bukan peminat vokal begini tetapi tidak juga ada masalah dengannya) menyukarkan untuk memahami liriknya yang pada saya sangat menarik. Lengok bahasa klasiknya sangat sesuai dengan konsep nusantara mereka. Memang tabik.
Satu lagi yang perlu disentuh adalah lagu cover "Meniti Titian Usang - Search". Rasa janggal pada mulanya. Tetapi agak menarik bila di ulang dengar. Susunan muzik sedikit berbeza. Pilihan yang pelik tetapi berjaya.
Akhir kata...ini sememangnya antara album metal terbaik tempatan untuk tahun 2018. Sila beli!
Monday, September 24, 2018
Kedai Cd
Dapat gambar ni dari group whatsapp. Ianya mengimbau kenangan zaman kegemilangan kedai cd pada tahun-tahun 90an terutamanya Tower Records di KL Plaza.
Besar giler kan Tower Records dulu. Siap ada rak untuk thrash, bilik untuk klasikal muzik. Hmmm...memang heaven la...Berejam duduk dalam tu pun tak kisah. Sekarang semua tinggal kenangan. Generasi sekarang tak akan dapat merasa dah benda-benda macam ni lagi.
Kalau lah ada DeLorean....
Tuesday, September 18, 2018
Armor Of Light
Yang terkini di pasaran...
Riot V - Armor of Light (2018)
Ingatkan tanpa Mark Reale, Riot juga akan berkubur bersama beliau. Tetapi ternyata tidak. Baki anggota yang tinggal masih terus gagah meneruskan legasi Riot. Dengan menambah huruf V dibelakang (menghormati permintaan bapa Mark Reale yang mahu nama Riot disemadikan), mereka terus melangkah dengan album terbaru yang kedua selepas kematian beliau.
Adakah ianya masih Riot? Bagi saya secara muzikalnya iya. Walaupun hanya tinggal Don Van Stavern satu-satunya anggota lama. Tetapi tak kisah lah kerana mereka masih dapat menghasilkan bunyi dan feel Riot yang lama terutamanya era kegemilangan mereka dengan album Thudersteel (1988).
"Messiah" contohnya, mirip lagu-lagu dari album Thundersteel. Suara vokalis barunya juga seakan-akan suara Tony Moore. Majoriti lagunya memang sedap. Produksi tip-top. Walaupun tiada lagi kerja gitar dari Mark Reale, tetapi yang mengantinya memang bagus.
Album seperti ini sememangnya patut menjadi rujukan kepada band-band baru bagaimana sepatutnya muzik power metal dihasilkan.
Walaupun bukan sempurna...tetapi ianya memang baik!.
Riot V - Armor of Light (2018)
Ingatkan tanpa Mark Reale, Riot juga akan berkubur bersama beliau. Tetapi ternyata tidak. Baki anggota yang tinggal masih terus gagah meneruskan legasi Riot. Dengan menambah huruf V dibelakang (menghormati permintaan bapa Mark Reale yang mahu nama Riot disemadikan), mereka terus melangkah dengan album terbaru yang kedua selepas kematian beliau.
Adakah ianya masih Riot? Bagi saya secara muzikalnya iya. Walaupun hanya tinggal Don Van Stavern satu-satunya anggota lama. Tetapi tak kisah lah kerana mereka masih dapat menghasilkan bunyi dan feel Riot yang lama terutamanya era kegemilangan mereka dengan album Thudersteel (1988).
"Messiah" contohnya, mirip lagu-lagu dari album Thundersteel. Suara vokalis barunya juga seakan-akan suara Tony Moore. Majoriti lagunya memang sedap. Produksi tip-top. Walaupun tiada lagi kerja gitar dari Mark Reale, tetapi yang mengantinya memang bagus.
Album seperti ini sememangnya patut menjadi rujukan kepada band-band baru bagaimana sepatutnya muzik power metal dihasilkan.
Walaupun bukan sempurna...tetapi ianya memang baik!.
Thursday, September 13, 2018
Prequelle
Antara cd yang menarik untuk tahun ini...
Ghost - Prequelle (2018)
Sedap. Tu jer kot nak cakap pasal album ni. Tak kisahlah kalau ianya dah terlebih pop berbanding album-album yang lalu. Terlebih Depeche Mode atau Pet Shop Boys juga. Pengaruh rock 80an nya juga memang kuat. Melodinya memang catchy. Sekali dengar dah menangkap kat kepala.
Produksi bersih. Sound mantap. Kemas. Kisah apa kalau ianya kurang metal. Semestinya salah satu album terbaik untuk 2018. Period!
*best betul dorang cover It's A Sin (Pet Shop Boys)...walaupun Gamma Ray punya versi lebih metal...tapi yang ni lebih Pet Shop Boys dari Pet Shop Boys...haha..
Ghost - Prequelle (2018)
Sedap. Tu jer kot nak cakap pasal album ni. Tak kisahlah kalau ianya dah terlebih pop berbanding album-album yang lalu. Terlebih Depeche Mode atau Pet Shop Boys juga. Pengaruh rock 80an nya juga memang kuat. Melodinya memang catchy. Sekali dengar dah menangkap kat kepala.
Produksi bersih. Sound mantap. Kemas. Kisah apa kalau ianya kurang metal. Semestinya salah satu album terbaik untuk 2018. Period!
*best betul dorang cover It's A Sin (Pet Shop Boys)...walaupun Gamma Ray punya versi lebih metal...tapi yang ni lebih Pet Shop Boys dari Pet Shop Boys...haha..
Monday, September 10, 2018
Cd 2018 pt 3
Lagi cd terkini yang sempat di sambar...
Lizzy Borden - My Midnight Things / TNT - XIII / Ghost -Prequelle / Dee Snider - For the Love of Metal
3 darinya adalah apa yang digemari sejak dari zaman remaja manakala yang satu lagi adalah antara band terkini yang berjaya memikat hati.
Lizzy Borden - My Midnight Things / TNT - XIII / Ghost -Prequelle / Dee Snider - For the Love of Metal
3 darinya adalah apa yang digemari sejak dari zaman remaja manakala yang satu lagi adalah antara band terkini yang berjaya memikat hati.
Labels:
2018,
cd,
Dee Snider,
Ghost,
Lizzy Borden,
rock omputeh,
TNT
Saturday, September 8, 2018
Sudah Sampai Sini : Bandar Ho Chi Minh, Vietnam Bahagian 2
Lagi cerita kat Vietnam...
Satu yang tak sangka boleh jumpa masjid kat kat tengah-tengah Bandar Ho Chi Minh. Betul-betul bersebelahan dengan Hotel Sheraton. Kalau ikut maklumat google, nama asalnya adalah Masjid Al-Jami’a Al-Muslimin atau Dong Du Mosque atau juga dikenali sebagai Saigon Central Mosque. Khabarnya ada 12 buah masjid kat Ho Chin Minh. Kira banyak jugak la tu.
Kalau tengok tarikh yang tertulis seperti gambar di atas ianya dibina pada tahun 1935. Lama dah tu. Sebelum zaman perang Vietnam. Khabarnya dibina oleh pendatang dari Selatan India yang bermastautin di situ. Maknanya lama dah Vietnam ni ada orang Islam.
Masjid lama. Senibinanya pun lama. Cara ambil wudhu pun masih guna cara yang lama. Guna air kolam. Dah tak banyak jumpa Masjid kat Malaysia yang masih guna cara macam ni.
Waktu subuh kat sini awal giler. Bangun pukul 6 memang subuh gajah la jawapnya. Matahari dah naik dah.
Sebelah masid ada pejabat dan madrasah. Tak pasti samada ini tempat tinggal atau asramanya. Lupa pula apa nama madrasahnya.
Masjinya tak lah besar mana. Susun atur dalamnya pun lebih kurang jer macam masjid-masjid kat Malaysia.
Satu yang tak sangka boleh jumpa masjid kat kat tengah-tengah Bandar Ho Chi Minh. Betul-betul bersebelahan dengan Hotel Sheraton. Kalau ikut maklumat google, nama asalnya adalah Masjid Al-Jami’a Al-Muslimin atau Dong Du Mosque atau juga dikenali sebagai Saigon Central Mosque. Khabarnya ada 12 buah masjid kat Ho Chin Minh. Kira banyak jugak la tu.
Kalau tengok tarikh yang tertulis seperti gambar di atas ianya dibina pada tahun 1935. Lama dah tu. Sebelum zaman perang Vietnam. Khabarnya dibina oleh pendatang dari Selatan India yang bermastautin di situ. Maknanya lama dah Vietnam ni ada orang Islam.
Masjid lama. Senibinanya pun lama. Cara ambil wudhu pun masih guna cara yang lama. Guna air kolam. Dah tak banyak jumpa Masjid kat Malaysia yang masih guna cara macam ni.
Waktu subuh kat sini awal giler. Bangun pukul 6 memang subuh gajah la jawapnya. Matahari dah naik dah.
Sebelah masid ada pejabat dan madrasah. Tak pasti samada ini tempat tinggal atau asramanya. Lupa pula apa nama madrasahnya.
Masjinya tak lah besar mana. Susun atur dalamnya pun lebih kurang jer macam masjid-masjid kat Malaysia.
Kebetulan terserempak pula dengan sekumpulan anak-anak perempaun sedang belajar agama. Alhamdulillah. Moga Islam terpelihara dan terus berkembang di sana. Amin.
Subscribe to:
Posts (Atom)

















