Thursday, April 30, 2020
Hiburan WFH - Battle of the Bands Round 2
Lagi hiburan yang mengimbau kenangan lalu...
Battle of the Bands - Round 2 (1986)
Ada 2 benda lah yang ingat pasal album ni. Satu gambar inlay Ella kena peluk 😂 dan satu lagi nak cerita kat bawah ni.
Tahun 1986. Nak ambik SRP. (iyer... Memang dah tua... Tapi muda sikit la dari yang ambil LCE 😅). Masa ni dah start rock sikit-sikit. Tapi masih dengar A-ha. Abang bawa balik kaset Scoundrels Day masih suka walaupun dah tak kemaruk macam Hunting High and Low. Tapi lebih berminat dengan kaset Van Halen - 5150 yang juga dia bawa. Jiwa rock tu dah bermula.
Pergi kelas malam untuk SRP, ada seorang rakan bawa kaset BOTB Round 1. Dia suruh dengar. Best dia cakap. Masalahnya dia tak nak bagi pinjam. Sayangnya sebagai budak sekolah mana la ada duit nak beli kaset. Nak minta mak abah jangan harap lah. Kami bukanlah dari keluarga pendengar muzik walaupun abah ada la sedikit koleksi piring hitam dan katrij.
Masa tu tak pernah beli kaset. Biasa dengar sahaja apa yang abang dengar. Mula dari itu berhasrat nak beli koleksi sendiri. Perlahan-lahan mula kumpul duit sekolah. Mak bagi 50 sen sehari. Kena lah berjimat cermat. Kaset melayu cetak rompak masa tu harganya RM2.50. Kalau Orang Pueh RM3.00. Kaset yang asli memang tak mampu lah. Lagipun kedai kaset kat Pekan Ulu Tiram memang jual yang cetak rompak sahaja. Nak yang asli kena pergi ke bandar Johor Bahru.
Tak ingatlah beberapa bulan selepas tu, penghujung 86 kot. Bila nak beli kaset Round 1 rupa-rupanya dah keluar yang Round 2. Dan kalau tak silap (maaflah benda dah 30++ tahun tak berapa nak ingat dah) ianya adalah kaset rock melayu pertama yang dibeli sendiri. Atau pun mungkin yang kedua selepas Langit Dan Bumi. Hmmmm... Memori makin lemah...
Kali pertama dengar terus suka. Ianya menjadi salah satu penyebab mengapa saya meninggalkan Duran Duran, A-ha dan segala muzik new wave 80an yang lainnya selepas dari ini.
Walaupun dah 30++ tahun tapi masih hafal setiap lirik lagu-lagu nya. Masih tak jemu. Kalaulah saya ada DeLorean....
Tuesday, April 28, 2020
Hiburan WFH - Surf Nicaragua
Lagi seisi mendengar muzik sambil berkerja dari rumah...
Sacred Reich - Surf Nicaragua EP (1988)
Lama dah cari EP ni. Sejak-sejak kali pertama tahu mengenai kewujudannya pada tahun 1990. Selalu baca ulasan yang bagus-bagus di majalah dan fanzine tetapi tak berjaya nak dengar. Faham-faham sahajalah zaman sebelum wujudnya internet. Semuanya kena cari secara fizikal. Kalau rakan-rakan pun tak ada memang tak adalah jawapnya. Bukannya ada dijual di kedai.
Ini adalah antara yang terawal di cari sejak bermulanya zaman internet dan MP3 pada penghujung 90an dalu. Tetapi secara fizikalnya baru sahaja dapat di miliki pada penghujung tahun lepas. Akhirnya selepas 30 tahun pencarian.
Ini memang klasik American thrash. Memang makanan. Tak ada apa yang tak suka berkenaannya. Lagu yang menjadi tajuk EP ini pun dah buat rasa berbaloi untuk membeli cdnya. Mungkin cover War Pigs - Black Sabbath versi mereka bukanlah yang terbaik, tetapi lagu-lagu lainnya memang buat hangguk kepala.
Sila cuba...itupun kalau anda sukakan American Thrash!...
Sacred Reich - Surf Nicaragua EP (1988)
Lama dah cari EP ni. Sejak-sejak kali pertama tahu mengenai kewujudannya pada tahun 1990. Selalu baca ulasan yang bagus-bagus di majalah dan fanzine tetapi tak berjaya nak dengar. Faham-faham sahajalah zaman sebelum wujudnya internet. Semuanya kena cari secara fizikal. Kalau rakan-rakan pun tak ada memang tak adalah jawapnya. Bukannya ada dijual di kedai.
Ini adalah antara yang terawal di cari sejak bermulanya zaman internet dan MP3 pada penghujung 90an dalu. Tetapi secara fizikalnya baru sahaja dapat di miliki pada penghujung tahun lepas. Akhirnya selepas 30 tahun pencarian.
Ini memang klasik American thrash. Memang makanan. Tak ada apa yang tak suka berkenaannya. Lagu yang menjadi tajuk EP ini pun dah buat rasa berbaloi untuk membeli cdnya. Mungkin cover War Pigs - Black Sabbath versi mereka bukanlah yang terbaik, tetapi lagu-lagu lainnya memang buat hangguk kepala.
Sila cuba...itupun kalau anda sukakan American Thrash!...
Labels:
1988,
cd,
rock omputeh,
Sacred Reich,
Youth Gone Wild 80's
Sunday, April 26, 2020
Hiburan WFH - Kerajaan Cinta
Lagi hiburan WFH...
Dewa 19 - Kerajaan Cinta (2007)
Dulu (pertengahan tahun-tahun 2000an) ada rakan satu pejabat yang minat gila dengan Dewa. Setiap kali ada peluang pasti dia akan pasang lagu-lagu Dewa terutamanya album Laskar Cinta di pejabat. Dah selalu sangat dengar lama-lama rasa menarik juga.
Entah kenapa suka betul dengan lagu "Larut". Satu hari tu di kedai cd ternampak cd ini. Tak pasti ini album apa sebenarnya. Album baru atau kompilasi. Tak mengikuti sangat Dewa ni. Tapi disebabkan adanya lagu "Larut" dan lagu-lagu lain dari album Laskar Cinta rasa menarik juga. Tambah pula harganya sekadar RM24.90. Terus beli!
Rupa-rupanya ini bolehlah dikatakan juga sebagai album kompilasi. Yang menariknya ada 2 lagu baru dan beberapa lagu lama yang di rakamkan semula. Dapat pula pendant logo Dewa secara percuma. Kira berbaloi la walaupun sebenarnya hanya ulang-ulang dengar lagu "Larut" dan kadang-kadang sahaja lagu-lagu lain dari album Laskar Cinta.
Dewa 19 - Kerajaan Cinta (2007)
Dulu (pertengahan tahun-tahun 2000an) ada rakan satu pejabat yang minat gila dengan Dewa. Setiap kali ada peluang pasti dia akan pasang lagu-lagu Dewa terutamanya album Laskar Cinta di pejabat. Dah selalu sangat dengar lama-lama rasa menarik juga.
Entah kenapa suka betul dengan lagu "Larut". Satu hari tu di kedai cd ternampak cd ini. Tak pasti ini album apa sebenarnya. Album baru atau kompilasi. Tak mengikuti sangat Dewa ni. Tapi disebabkan adanya lagu "Larut" dan lagu-lagu lain dari album Laskar Cinta rasa menarik juga. Tambah pula harganya sekadar RM24.90. Terus beli!
Rupa-rupanya ini bolehlah dikatakan juga sebagai album kompilasi. Yang menariknya ada 2 lagu baru dan beberapa lagu lama yang di rakamkan semula. Dapat pula pendant logo Dewa secara percuma. Kira berbaloi la walaupun sebenarnya hanya ulang-ulang dengar lagu "Larut" dan kadang-kadang sahaja lagu-lagu lain dari album Laskar Cinta.
Thursday, April 23, 2020
Hiburan WFH - Hey Stoopid
Lagi mengimbau kenangan silam dalam mengharungi Work From Home ketika PKP...
Alice Cooper - Hey Stoopid (1991)
Lama betul tak pasang cd ni. Rasanya inilah album Alice Cooper yang paling digemari. Mungkin lebih kepada nilai nostalgianya.
Tak pernah ada pun kasetnya. Ketika itu (tahun 1991) tengah kemaruk dengan thrash. Keutamaan membeli adalah kepada muzik yang sebegitu.
Ianya mengembalikan nostalgia ketika zaman bergelar siswa. Pinjam kaset kawan bilik sebelah. Bila telinga dah letih dengan lagu-lagu metal hantu akar kayu, lagu - lagu perlahan dalam album ini lah yang dapat mendamaikan hati.
Entah kenapa suka betul dengan lagu "Might As Well Be On Mars". Entah berapa puluh kali lagu ni berputar dalam walkman. Pasang, rewind, pasang, rewind, pasang, rewind pula guna pen kilometrico... Tandanya bateri walkman dah nak habis la tu... Haha... (yang merasa zaman tu paham la 😅)...
SELAMAT BERPUASA SEMUA
Alice Cooper - Hey Stoopid (1991)
Lama betul tak pasang cd ni. Rasanya inilah album Alice Cooper yang paling digemari. Mungkin lebih kepada nilai nostalgianya.
Tak pernah ada pun kasetnya. Ketika itu (tahun 1991) tengah kemaruk dengan thrash. Keutamaan membeli adalah kepada muzik yang sebegitu.
Ianya mengembalikan nostalgia ketika zaman bergelar siswa. Pinjam kaset kawan bilik sebelah. Bila telinga dah letih dengan lagu-lagu metal hantu akar kayu, lagu - lagu perlahan dalam album ini lah yang dapat mendamaikan hati.
Entah kenapa suka betul dengan lagu "Might As Well Be On Mars". Entah berapa puluh kali lagu ni berputar dalam walkman. Pasang, rewind, pasang, rewind, pasang, rewind pula guna pen kilometrico... Tandanya bateri walkman dah nak habis la tu... Haha... (yang merasa zaman tu paham la 😅)...
SELAMAT BERPUASA SEMUA
Labels:
1991,
Alice Cooper,
cd,
rock omputeh,
Smells Like Teen Spirit 90's
Tuesday, April 21, 2020
Hiburan WFH - Wildhoney
Lagi mengembur cd ketika terpaksa Work From Home kerana arahan PKP...
Tiamat - Wildhoney (1994)
Ada yang kata ini adalah gothic metal. Ada kata doom metal. Entah lah, banyak sangat sub genre zaman sekarang ni. Dulu-dulu semua panggil Rock atau metal ajer 😁.
Kalau ikut telinga yang tak terlatih ni, Wildhoney muziknya adalah Pink Floyd yang bermain metal. Ada progressive, ada doom, ada psychedelic. Muzik yang di awang-awangan. Boleh buat mengantuk pun iyer juga. Terutamanya untuk mereka yang seperti saya.
Sssllllllooooooowwwwwwzzzzzzzzz..... Entah lah, banyak kali dah cuba. Mungkin saya adalah antara golongan minoriti yang susah nak hadam Pink Floyd, doom dan lain-lain yang meleweh termasuk grunge.
Tetapi tidak dinafikan sususan muzik dan sound produksi album ni sedap. Bahagian-bahagian melodic dalam lagu-lagu seperti "Whatever That Hurts" dan "The Ar" memang melekat. Tapi... Itu lah...jenuh nak mengabiskan...Tetapi, jika anda pengemar Pink Floyd, mungkin anda patut cuba....
Tiamat - Wildhoney (1994)
Ada yang kata ini adalah gothic metal. Ada kata doom metal. Entah lah, banyak sangat sub genre zaman sekarang ni. Dulu-dulu semua panggil Rock atau metal ajer 😁.
Kalau ikut telinga yang tak terlatih ni, Wildhoney muziknya adalah Pink Floyd yang bermain metal. Ada progressive, ada doom, ada psychedelic. Muzik yang di awang-awangan. Boleh buat mengantuk pun iyer juga. Terutamanya untuk mereka yang seperti saya.
Sssllllllooooooowwwwwwzzzzzzzzz..... Entah lah, banyak kali dah cuba. Mungkin saya adalah antara golongan minoriti yang susah nak hadam Pink Floyd, doom dan lain-lain yang meleweh termasuk grunge.
Tetapi tidak dinafikan sususan muzik dan sound produksi album ni sedap. Bahagian-bahagian melodic dalam lagu-lagu seperti "Whatever That Hurts" dan "The Ar" memang melekat. Tapi... Itu lah...jenuh nak mengabiskan...Tetapi, jika anda pengemar Pink Floyd, mungkin anda patut cuba....
Labels:
1994,
cd,
rock omputeh,
Smells Like Teen Spirit 90's,
Tiamat
Saturday, April 18, 2020
Hiburan WFH - Slow Rock Vol. 6
Sempana PKP dan berkerja dari rumah (WFH) ni banyaklah mengembur dan mendengar semula cd-cd yang dah berpuluh tahun tak dengar... Ini adalah salah satu dari nya.
Slow Rock Vol. 6 (1994)
Antara kompilasi lagu-lagu slow rock orang puteh yang agak popular juga di awal-awal tahun 90an. Sempat juga beli 2 siri kompilasi ini dalam bentuk kaset. Tak pasti sampai volume berapa sebenarnya yang ada.
Kalau dalam bentuk cd inilah satu-satunya yang ada. Beli pun bukan pada tahun ianya dikeluarkan. Kalau tak silap dalam tahun 2010...2011... Beli di kedai kaset Music Valley Plaza Kotaraya JB sebelum kedai tersebut tutup dan Plaza Kotaraya diubahsuai menjadi Galleria@Kotaraya seperti sekarang.
Kalau perhatikan gambar (bukan yang belah kiri 😁) boleh nampak harganya cuma RM6.90. Murah betul. Kerana ianya dah diletakan dalam bahagian jualan longgok. Kalau sekarang jualan longgok pun tak akan dapat harga macam ni.
Banyak lagu sedap. Selain murah, pembelian cd ini adalah kerana nak kan lagu yang tak pernah ada cdnya seperti "I love You - Saigon Kick" dan "Soul To Squeeze - Red Hot Chili Peppers".
Tapi bila dengar semula sekarang baru perasan sedap pula lagu "Big Log - Robert Plant". Mungkin faktor usia... Atau mungkin juga dulu tak pernah dengar secara betul pun pasal sentiasa skip bila sampai ke track 9 cd ini...
Slow Rock Vol. 6 (1994)
Antara kompilasi lagu-lagu slow rock orang puteh yang agak popular juga di awal-awal tahun 90an. Sempat juga beli 2 siri kompilasi ini dalam bentuk kaset. Tak pasti sampai volume berapa sebenarnya yang ada.
Kalau dalam bentuk cd inilah satu-satunya yang ada. Beli pun bukan pada tahun ianya dikeluarkan. Kalau tak silap dalam tahun 2010...2011... Beli di kedai kaset Music Valley Plaza Kotaraya JB sebelum kedai tersebut tutup dan Plaza Kotaraya diubahsuai menjadi Galleria@Kotaraya seperti sekarang.
Kalau perhatikan gambar (bukan yang belah kiri 😁) boleh nampak harganya cuma RM6.90. Murah betul. Kerana ianya dah diletakan dalam bahagian jualan longgok. Kalau sekarang jualan longgok pun tak akan dapat harga macam ni.
![]() |
| Versi kaset yang masih dalam simpanan |
Banyak lagu sedap. Selain murah, pembelian cd ini adalah kerana nak kan lagu yang tak pernah ada cdnya seperti "I love You - Saigon Kick" dan "Soul To Squeeze - Red Hot Chili Peppers".
Tapi bila dengar semula sekarang baru perasan sedap pula lagu "Big Log - Robert Plant". Mungkin faktor usia... Atau mungkin juga dulu tak pernah dengar secara betul pun pasal sentiasa skip bila sampai ke track 9 cd ini...
Labels:
1994,
cd,
kaset,
Piece Of Mind,
rock omputeh,
Smells Like Teen Spirit 90's
Wednesday, April 15, 2020
Perintah Kawalan Pergerakan 3
Kalau ikutkan hari ni dah mula kembali berkerja di pejabat. Tetapi oleh kerana PKP dilanjutkan untuk fasa ketiga. Sambung lagi "work from home" lah nampaknya.
Ada 3 perkara yang rasanya kurang gemar bila bekerja dari rumah. Dia punya "workload" sama sahaja. Tetapi (1) panas (2) Line wifi yang macam siput (3) tak ada kawan nak membawang 😁
Tapi dari segi boleh bantai muzik dengan "full blast" dan tak berhenti-henti makan, macam rasa seronok pula WFH ni. Duit minyak kereta pun jimat. Isi penuh 2 minggu lepas pun langsung tak luak. (Minyak murah pun tiada gunanya 😁)...
Ni kalau bersambung ke fasa 4... memang lupa dah jalan pergi ke opis...hahaha...
Subscribe to:
Posts (Atom)









