Hari tu (2hb Okt) ketika Johor beralih fasa dan mula boleh mengunjungi tempat-tempat peranginan seperti pantai contohnya, kami sekeluarga mengambil peluang untuk ke Forest City. Kesian budak-budak lama dah terperuk di dalam rumah dan hampir terlupa bentuk pantai...haha...
Saturday, October 30, 2021
Sudah Sampai Sini - Forest City
Wednesday, October 27, 2021
Stomp 442
Layanan rawak bekerja dari rumah...album yang menyambut ulangtahun ke 26 pada 24hb Oktober yang lalu...
Anthrax - Stomp 442 (1995)
Kalau sebut Anthrax zaman John Bush, satu-satunya lagu yang boleh diingati hanyalah "Only". Bila Joey Belladonna keluar dan kemudiannya Dan Spitz, rasa teruja nak dengar muzik Anthrax dah tak ada. Tetapi sebagai seorang yang kaki membeli kaset, apabila menjengah kedai kaset tetap juga dibeli kasetnya walaupun hanya sekadar untuk di letak di rak.
Jujurnya memang tak dengar pun kasetnya pada ketika itu. Mungkin adalah sekali dua putar, tetapi rasa tak masuk dengan arah tuju Anthrax pada ketika itu. 90an adalah zaman yang menyedihkan jika anda pengemar muzik metal 80an. Banyak band-band kegemaran mengubah muzik mereka menjadi groove metal, grunge dan alternative. Anthrax pun terpalit sama. Malah mereka menjemput Dimebag Darrell untuk menyolo dalam salah satu lagu mereka.
Mendengarnya sekarang dengan pemikiran yang lebih terbuka sememangnya berbeza berbanding 26 tahun yang lalu. Tak adalah nak kata sekarang suka, tetapi adalah juga satu dua lagunya yang rasa ok. Kalau dulu memang semua pun tak suka..haha...
Lagu yang menjadi track pertama, "Random Acts Of Senseless Violence" dan mungkin 2 singles dari album ini. "Fueled" dan "Nothing" serta balada "Bare" antara yang rasanya boleh masuk. Tetapi untuk menjadi album yang suka atau selalu diputar memang tak lah.
Tetapi yang menarik dari album ini adalah gambar covernya. Ianya adalah hasil kerja tangan Storm Thorgerson. Nama yang cukup sinonim dengan gambar cover album-album Pink Floyd. Asalnya gambar ini adalah untuk album solo kedua Bruce Dickinson, "Balls To Picasso". Tetapi oleh kerana Bruce Dickinson tak mampu nak bayar, ianya menjadi kepunyaan Anthrax.
Sunday, October 24, 2021
Malaya - P. Ramlee and Saloma sing popular music of the Far East
Antara yang baru dibeli...
P. Ramlee & Saloma - Malaya P. Ramlee and Saloma sing popular music of the Far East (Reissue / Remastered 2021)
Sebuah album lama yang dikeluarkan semula oleh sebuah syarikat yang berpengkalan di UK. Asalnya diterbitkan pada tahun 1960. Ianya adalah kali pertama di terbitkan dalam format cd.
Satu yang menarik tentang cd ini adalah dari segi sound. Walaupun ianya adalah rakaman yang dah berusia lebih dari 60 tahun tetapi bunyinya sangat bersih.Mendengarnya seolah-olah ianya adalah rakaman baru bukannya rakaman dari tahun 1960. Memang sedap.
Harapnya akan ada lagi terbitan-terbitan berkualiti seperti ini. Sayangnya agak terlambat untuk membeli versi piring hitam. Ianya dah pun "sold out". Kalau tak, tentu seronok kalau ianya dihadiahkan kepada abah. Lama dah beliau mencari piring hitam P. Ramlee. Tapi tak pernah terjumpa dengan harga yang mampu milik.
Thursday, October 21, 2021
Humanity - Hour I
Lagi pendengaran rawak bekerja dari rumah...
Scorpions - Humanity - Hour I (2007)
Antara cd yang baru dimiliki. Lama dah mencari. Ianya melengkapkan discography album studio mereka dalam koleksi. Dulu rasa-rasanya macam pernah ada kaset. Tapi bila dicari tak ada. Mungkin juga memang tak pernah ada.
Walaupun begitu, saya pernah ada versi MP3. Bermakna saya pernah mendengar keseluruhan albumnya sebelum ini. Tapi memang dah lupa. Pendengaran kali ini adalah untuk menyegarkan kembali ingatan.
Khabarnya ini adalah konsep album tentang peperangan antara manusia dan robot. Malangnya saya gagal untuk memahami jalan ceritanya kerana cd ini tidak menyediakan lirik. Dari apa yang dibaca, ianya adalah ilham dari Desmond Child yang juga bertindak sebagai penerbit. Maka tak hairanlah hampir keseluruhan lagu-lagunya adalah ciptaan bersama Desmond Child.
Kalau anda kenal Desmond Child, pastinya anda tahu yang beliau memang hebat dalam menghasilkan lagu-lagu pop rock. Bon Jovi, Aerosmith dan Alice Cooper adalah antara yang pernah menggunakan khidmat beliau dan berjaya. Makanya memang tak peliklah kalau Humanity - Hour I memang berkonsepkan pop rock. Majoriti lagu-lagunya memang lagu-lagu yang berentak perlahan dan sederhana.
Kalau mahukan lagu-lagu yang berat memang hampir-hampir tak ada. Tapi jika mahukan lagu-lagu yang sedap dan melodic memang banyak. Ianya adalah Scorpions yang lebih moden. Jangan bimbang, ianya masih berbunyi Scorpions , cuma ada beberapa lagu yang susunan muziknya terikut-ikut dengan trend alternatif rock pada zaman tersebut. Tetapi solo-solo Mathias Jabs memang thumbs up!
Monday, October 18, 2021
Call Of The Wild
Album baru terbitan tahun 2021
Powerwolf - Call Of The Wild (2021)
Antara band yang sebelum ini hanya sekadar dengar lagu-lagunya di youtube dan spotify. Lama dah tahu pasal mereka tetapi tak pernah tergerak hati untuk membeli. Yang pernah beli pun cuma cd Metalium Nostrum (2018). Album lagu-lagu cover dari mereka. Itupun kerana tertarik dengan cover Savatage - Edge Of Thorns dan Iron Maiden - The Evil That Men Do.
Pembelian cd ini sememangnya pengaruh rakan sebaya. Ini band kegemaran DEAF . Banyak kali dah kena rachun untuk beli dan dengar. Pujian melambung dari beliau yang siap dah pernah tengok mereka secara live membuatkan akhirnya terbeli juga.
Ini adalah album yang ke 8 dan terbaru dari mereka. Mereka adalah generasi millenium (2000an) yang meneruskan legasi band-band power metal dari Jerman. Bagi yang minat genre power metal yang ada elemen symphonic, ini sememangnya makanan anda.
Seperti yang kita tahu, untuk memainkan muzik sebegini bukanlah mudah. Memerlukan skill yang tinggi, vokal yang bagus dan lagu-lagunya yang catchy. Bolehlah dikatakan yang Powerwolf memenuhi kriteria tersebut. Memang sedaplah. Tak peliklah kenapa Deaf suka.
Senang cerita, Call Of The Wild bukanlah sesuatu yang berbeza atau unik atau yang boleh membawa genre power metal selangkah kedepan. Tetapi ianya adalah sebuah album yang boleh membuatkan pendengar "casual" seperti saya terhibur dan mugkin akan jadi peminat mereka.
Friday, October 15, 2021
Kekalkan
Layanan rawak bekerja dari rumah...
Loving Born - Kekalkan (1988)
Tak pernah beli kasetnya dulu. Apa yang boleh ingat tentang album ini adalah lagu "Tanjung Puteri". Sebagai anak Johor sememangnya lagu "Tanjung Puteri" adalah antara lagu wajib yang budak-budak rock Johor pada masa tersebut perlu tahu. Bermacam versi dimainkan terutamanya di dalam majlis-majlis kerja kahwin dan juga studio jamming. Rasanya majoriti band-band rock Johor mesti pernah memainkannya.
Tetapi yang jadi lebih menarik apabila Loving Born yang bukan berasal dari Johor yang merakamkannya. Dan mereka memainkannya dengan cemerlang. Lengok vokalisnya memang kena. Dan pada saya album Kekalkan ini sememangnya mempunyai perisa dan lengok Melayu di dalam beberapa buah lagu-lagunya. Lirik lagu "Kekalkan" yang menjadi tajuk album pun berkisarkan tentang adat melayu.
Memang tak pernah dengar pun keseluruhan albumnya sebelum ini. Selain dari "Tanjung Puteri" (yang kawan sekolah bagi pinjam dengar) dan "Terima Kasih" (yang popular di radio), lagu-lagu lainnya memang tak tahu. Rasanya kalau saya mendengarnya ketika itu (1988), mungkin ini bukanlah yang akan jadi kegemaran. Lagu-lagu perlahannya memang mendayu (ada lengok-lengok melayu lah kan). Memang tak akan kena dengan selera remaja saya pada ketika itu. Tetapi sekarang semenjak dah tua-tua ni kira bolehlah juga.
Tak ada masalah dengan lagu-lagu berat mereka. Bagus. Harapnya album ini dimainkan oleh mereka sendiri. Tetapi yang pastinya sound gitar nyaring (macam bunyi tersepit) di dalam album ini mempunyai banyak persamaan dengan beberapa album yang sezaman dengannya. Mungkin juga kerana setting atau gitar atau studio atau mungkin juga orang yang sama memainkannya. Tak pasti.
Wednesday, October 13, 2021
Gila Format - Thrash Zone
Lagi kenangan zaman remaja yang berjaya di"gila format"kan dan bersempema ulangtahun ke 32 album ini pada 10hb Oktober yang lalu...

















