Secara tiba-tiba rasa seronok pula untuk bercerita tentang album-album dari 30 tahun yang lalu (1992)...
Disharmonic Orchestra - Not to Be Undimensional Conscious (1992)
Secara tiba-tiba rasa seronok pula untuk bercerita tentang album-album dari 30 tahun yang lalu (1992)...
Disharmonic Orchestra - Not to Be Undimensional Conscious (1992)
Bila dah bercerita tentang album Tapping The Vein dari Sodom dalam entri yang lepas, rasanya patut juga bercerita tentang album dari band seangkatan yang juga diterbitkan pada tahun yang sama.
Kenangan saya dengan album ini hampir sama dengan Tapping The Vein. Kedua-duanya tidak berpeluang untuk didengar pada tahun ianya dikeluarkan. Tetapi yang berbezanya, saya kurang gemar dengan Renewal pada pendengaran pertama berbanding Tapping The Vein.
Entah kenapa hampir semua nama-nama besar band thrash telah berubah arah pada tahun-tahun awal 90an. Kreator juga tidak terkecuali. Berbanding Sodom yang menjadi lebih aggresif, Kreator bereksperimen untuk menjadi lebih perlahan dengan sesetengah lagunya mempunyai pengaruh industrial.
Saya kurang gemar dengan soundnya yang kering dan vokal Mille Petrozza yang menjerit. Sememangnya mengecewakan jika anda adalah pengemar thrash yang konservatif. Ianya menjadi punca saya meninggalkan Kreator untuk beberapa album sehinggalah saya tertarik dengan gambar cover Endorama untuk kembali mengambil tahu tentang mereka. Mungkin ianya patut diceritakan dalam entri yang lain.
Siri ulangkaji album-album yang lama dah tak dengar...
Sodom - Tapping the Vein (1992)
Jujurnya tak beli dan tak dengar album ini pada tahun ianya diterbitkan. Tak ingat kenapa. Berkemungkinan kerana pada ketika itu saya baru tamat pengajian dan kembali tinggal di kampung tanpa duit dan kawan-kawan yang satu kepala. Makanya agak banyak juga album-album menarik di penghujung 1992 dan awal 1993 yang saya ketinggalan.
Lagi album terbitan terkini yang berjaya di miliki.
Bukanlah album baru tetapi ianya adalah rakaman semula album Metal (2007) untuk bahagian vokal dan drum. Stu Block bekas vokalis Iced Earth mengantikan vokal Dave Padden manakala drummer lagenda Dave Lambardo menggantikan ketukan Mike Mangini yang kini bersama Dream Theater.
Antara album ulangkaji ketika bekerja dari rumah...
Scorpions - Animal Magnetism (1980)
Album yang agak tenggelam kalau nak dibandingkan dengan album sebelum (Lovedrive - 1979) dan selepasnya (Blackout - 1982). Kurang lagu popular. Mungkin hanya "The Zoo" yang agak dikenali. Tetapi untuk saya, "Lady Starlight" adalah tarikan utamanya. Ianya adalah antara kegemaran saya dari zaman kanak-kanak.
Lagi layanan ketika bekerja dari rumah...
Winger - In the Heart of the Young (1990)
Album pertama mereka (Self titled 1988) adalah antara album glam/hair metal kegemaran. Semuanya adalah kerana kerja gitar cemerlang dari Reb Beach. Tetapi menjelang awal 90an, oleh kerana selera yang berubah dan kekangan kewangan seorang pelajar, makanya album-album sebegini tidak lagi menjadi keutamaan.
Satu-satunya lagu yang diketahui dari album ini adalah lagu balada, "Miles Away". Itu pun kerana lagunya sering diputarkan di radio dan banyak terdapat dalam kaset-kaset kompilasi lagu-lagu slow rock. Lainnya memang tak tahu. Hanya baru-baru ini ketika bekerja dari rumah baru berpeluang untuk mendengarnya secara betul.
Kesannya agak kurang berbanding album pertama. Mungkin kerana mendengarnya bukan pada tahun ianya diterbitkan. Tetapi kemungkinan yang utama adalah kerana lagu-lagunya lebih perlahan temponya berbanding album pertama. Banyak lagu perlahan dan mid tempo yang menyebabkan kerja gitar Reb Beach agak kurang menyerlah pada sesetengah lagu. Namun untuk beberapa lagu yang lain ianya memang hebat.
Album kedua dari boxset Overkill The Atlantic Years 1986 - 1996
Overkill - Under The Influence (1988)
Dah pernah tulis tentangnya 2 tahun yang lalu. Maka tak perlulah menulis panjang.
Antara kenangan dari album ini adalah melihat gambar covernya di lukis di dalam majalah Gila Gila. Kalau tak silap dalam siri kartun Majalong lukisan Cik Li. Ianya adalah pengenalan pertama kepada nama Overkill dan perkataan "Under The Influnce".
Tetapi tak berpeluang untuk mendengar albumnya sehinggalah pertengahan 90an. Begitulah lambatnnya pendedahan tentang muzik bila kita tinggal di kawasan kampung dan tak berapa nak berduit.
Under The Influence, kenangannya untuk saya adalah lebih kepada nama albumnya. Tak boleh lupa yang perkataan "Under The Influence" tersebut pastinya akan ditulis dia atas tandatangan tak kira samada ketika menconteng buku, meja mahupun dinding sekolah. Terasa hebat betul penguasaan bahasa inggeris pada ketika itu... hahaha...