Friday, May 26, 2023

Filth Hounds of Hades

Beberapa hari lepas (17hb Mei) terbaca tentang kematian Algy Ward, vokalis merangkap pemain bass kumpulan Tank. Maka posting ini adalah tribute untuk beliau...


Tank - Filth Hounds of Hades (1982)

Tak banyak yang saya tahu tentang Tank. Dulunya sekadar membaca di majalah dan membelek kasetnya di kedai tetapi tak berpeluang untuk mendengar. Apa yang saya tahu mereka adalah antara pelopor genre New Wave Of British Heavy Metal. Kekangan kewangan seorang pelajar dan tiadanya kawan yang mempunyai kasetnya untuk dipinjam menyebabkan mereka antara band yang saya tinggalkan. 

Mendengar lagu "Turn Your Head Around" yang di cover oleh Sodom dalam album "Better Off Dead (1990)" menyebabkan rasa terpanggil untuk mendengar Tank. Dengan munculnya era internet dan MP3, pencarian saya untuk mendengar lagu tersebut dengan versi asal menjadi lebih mudah. Dan tanpa disangka, lagu-lagu lain dari album Filth Hounds of Hades juga bagus dan sedap. 


Muzik mereka seakan-akan Motörhead. Latar belakang Algy Ward dari band punk The Damned mungkin antara penyebab. Bila mereka menggunakan "Fast" Eddie Clarke dari Motörhead sebagai penerbit, maka teori tentang muzik mereka mendapat pengaruh dari Motörhead adalah betul.

Mungkin ada yang tak bersetuju, tetapi bagi saya mereka adalah versi Motörhead dengan penyanyi yang lebih bagus...

Klasik NWOBHM! Thank you for the music Mr. Ward.


No comments:

Post a Comment