Thursday, October 12, 2023

Seven

 Antara album pilihan untuk 2023...

Winger - Seven (2023)

Saya dah lama tak mengikuti Winger. Yang betul-betul dengar hanyalah album pertama (1989). Ianya adalah sebuah album glam/hair metal yang saya suka. Mempunyai seorang shredder seperti Reb Beach sememangnya banyak membantu. Kerja beliau adalah antara penyebab saya jatuh suka.

Berita tentang album terbaru ini menarik perhatian saya untuk mendengar mereka semula. Ternyata banyak album mereka yang bagus. Pull (1993) adalah diantaranya. Ianya menjadi penanda aras untuk album-album mereka yang lainnya. .

"Seven" seperti namanya adalah album mereka yang ketujuh. Ianya adalah sebuah album hard rock yang cukup “solid”. Makin lama dengar makin sedap. Sesuai dengan usia, lagu-lagu mereka lebih dewasa. Tak ada yang tak sedap untuk telinga saya. Melodi, vocal, solo gitar, produksi sound semuanya secukup rasa. Senang cerita kalau “Pull” adalah penanda aras, "Seven" telah lulus dengan cemerlang!

Ramai yang hanya ingat Winger adalah Kip Winger dan Reb Beach. Memang tak boleh dinafikan mereka berdua memang hebat. Kip Winger di usia 62 tahun pun masih mempunyai kekuatan vokal orang muda. Tetapi sedar atau tidak, anggota yang lainnya telah bersama mereka sejak dari album pertama. Mungkin mereka adalah satu-satunya band yang bertahan selama 35 tahun dan 7 album dengan anggota yang sama.

Pastinya ini adalah salah satu album terbaik untuk 2023!




No comments:

Post a Comment